handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp sökes

De_Ma
2010-03-18, 18:22
Hej på er :D

Skulle behöva lite hjälp, tips :) Har sedan en tid försökt att gå ner i vikt och framför allt komma i bättre form, så jag skärpt mig angående maten jag äter och börjat träna. Har funkat rätt bra från 108-94 kg:) men fy vilken tråkig mat det blitt, så sedan i måndags så har jag och min sambo börjat äta efter lchf.

Nu är det så att jag jobbar nätter och vet inte riktigt hur jag ska lägga upp mina måltider, jobbar 23-06 sen brukar jag träna innan jobbet och tar även cykel dit så cyklar iväg vid 21 och är hemma vid 07 sover till 15-16 tiden.

Så här har jag käkat i veckan, när jag gått upp: äggröra med grädde, bacon, lite keso kaffe+grädde sen vid 20 tiden middag med fisk eller kötträtt med mos av broccoli eller blomkol, sen har jag inte ätit något förrän jag kommit hem och då yoghurt med solroskärnor linfrö och sesamfrö och lite keso.

Jag känner att målen blir lite täta, och sedan så får jag så jäkla ont i magen fram på natten, känns som man är spyfärdig, ingen magvärk men känns inte alls bra :-\

Så vore det bättre att ta med middagen och käka den på jobbet, eller ska jag äta den hemma och ta med någon mellis till jobbet??

Tacksam för råd och tips/De_ma

DISE
2010-03-22, 11:11
Hej! Du äter för sällan. Ät flera måltider om dagen, men ät mindre mängd. Tex. frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Låt mellanmålen bestå av något litet och huvudmålen med mer rejält med mat. Du håller då blodsockerhalten/insulinpåslaget på en mer jämn nivå under dagen och bör må betydligt bättre av det! Hoppas mitt tips fungerar för dig.

mazen
2010-03-22, 11:53
Vore jag som du skulle jag ta huvudmålet på jobbet

agnetasch
2010-03-22, 13:35
Jag tycker din kostordning ser bra ut. Du äter på dagarna/kvällarna då kroppen o matsmältningen är på topp. På natten då kroppen går på lågvarv är det bra att avstå från mat, kanske lite kaffe eller te med grädde kan vara gott om man känner sig sugen eller ruggig.
Mellanmål är ju en smakfråga, generellt ska man inte behöva det om man äter ordentliga måltider. Dessutom kan det vara lite svårt att få i sig mellanmål när man sover ;)

wantingmemories
2010-03-22, 17:57
Hej! Du äter för sällan. Ät flera måltider om dagen, men ät mindre mängd. Tex. frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Låt mellanmålen bestå av något litet och huvudmålen med mer rejält med mat. Du håller då blodsockerhalten/insulinpåslaget på en mer jämn nivå under dagen och bör må betydligt bättre av det! Hoppas mitt tips fungerar för dig.

Blodsockerhalten håller vi på jämn nivå genom att undvika socker (=kolhydrater). Här behövs inga mellanmål här inte. :)

Maffe
2010-03-24, 10:09
Hej
jag har käkat LCHF sedan mitten på januari. I början fick jag också ont i magen, men nu mår jag som en prins.

Zanne
2010-03-24, 10:32
Hej på er :D

Skulle behöva lite hjälp, tips :) Har sedan en tid försökt att gå ner i vikt och framför allt komma i bättre form, så jag skärpt mig angående maten jag äter och börjat träna. Har funkat rätt bra från 108-94 kg:) men fy vilken tråkig mat det blitt, så sedan i måndags så har jag och min sambo börjat äta efter lchf.

Nu är det så att jag jobbar nätter och vet inte riktigt hur jag ska lägga upp mina måltider, jobbar 23-06 sen brukar jag träna innan jobbet och tar även cykel dit så cyklar iväg vid 21 och är hemma vid 07 sover till 15-16 tiden.

Så här har jag käkat i veckan, när jag gått upp: äggröra med grädde, bacon, lite keso kaffe+grädde sen vid 20 tiden middag med fisk eller kötträtt med mos av broccoli eller blomkol, sen har jag inte ätit något förrän jag kommit hem och då yoghurt med solroskärnor linfrö och sesamfrö och lite keso.

Jag känner att målen blir lite täta, och sedan så får jag så jäkla ont i magen fram på natten, känns som man är spyfärdig, ingen magvärk men känns inte alls bra :-\

Så vore det bättre att ta med middagen och käka den på jobbet, eller ska jag äta den hemma och ta med någon mellis till jobbet??

Tacksam för råd och tips/De_ma

Min första tanke var att du äter för ofta och att du kanske inte vågar lyssna på vad kroppen behöver utan äter för att klockan säger att du ska äta?
Sen vet inte jag vad LCHF säger exakt, men Skaldeman säger att man ska undvika yoghurt som innehåller socker och eftersom laktos är en sockerart kanske man ska undvika mjölkprodukter överhuvudtaget förutom grädde och riktig creme fraiche som har fettprocent som överstiger kolhydrater. (Så gör jag i alla fall)
Grattis till det stora viktminskningen förresten:)