Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Skadligt?

Skadligt?

Hej!
    Har just fatt höra att "hjärnan behöver kolhydrater för att fungera" och att det därmed är skadligt att äta "kolhydratfritt". Vad ska man svara pa det? Är det verkligen skadligt? Fungerade inte människors hjärna förr da när det inte fanns pasta och baguetter...? ???
    Om det finns nan bra artikel i ämnet sa uppskattar jag en länk!
    /Tasnim

SV: Skadligt?

Är det verkligen skadligt?
    Det vet varken du eller jag eller dom som sagt åt dig att det är skadligt. Eftersom det inte finns någon långtidsforskning kring LCHF är alla gissningar lika sanna. Men du märker ju själv att hjärnan funkar trots lågt kolhydratintag, den har väl inte stannat än? Vad menar gnällspikarna skulle hända? Har du frågat dom vilka symptom som skulle visa sig? ???
    Här kan du läsa mer om vad hjärnan vill ha för mat:
    http://www.halso.info/71.html
    Pasta o baguetter har väl alltid funnits, men kanske inte i Sverige. Här gjorde vi mer grovt bröd o gröt av våra sädesslag. Dessutom åt vi rotfrukter, frukt, bär o honung. Kolhydrater har vi aldrig saknat ;)

Mycket intresserad
    Reg.datum
    May 2009

Om hjärnan var beroende av kolhydrater så borde det märkas på de LCHFare som ätit kolhydratfritt i 1+ år. Jag har själv under flera månader i sträck ätit mindre än 20 gram kolhydrater per dag och jag har mått utmärkt. Så det där med att hjärnan behöver kolhydrater är ingenting jag tror på i alla fall.

Jag är personligen övertygad om att det inte är skadligt salänge man äter nagorlunda allsidigt, snarare tvärtom. Jag känner ju själv en ENORM skillnad efter bara 2 veckor, och har i stort bara hört positivt av folk med lang erfarenhet av LCHF. Men det är väl som med allt annat, det kommer alltid finnas de som menar att det "gamla vanliga" är det bästa. ;)

Jag undrar just om hjärnan mår så mycket BÄTTRE av att inte få några kolhydrater, det är ju i alla fall dessa den i första hand väljer som drivmedel (när hjärnan själv får välja ;D) Men hjärnan KAN alltså klara sig med de andra energiämnena.

Om det känns bra i hjärnan av att undvika kolhydrater måste vara var o ens personliga upplevelse. Dom som äter vanlig mat går väl inte runt o säger: "Oj vad min hjärna känns bra idag" Eller? ;)

Om hjärnan var beroende av kolhydrater så borde det märkas på de LCHFare som ätit kolhydratfritt i 1+ år. Jag har själv under flera månader i sträck ätit mindre än 20 gram kolhydrater per dag och jag har mått utmärkt. Så det där med att hjärnan behöver kolhydrater är ingenting jag tror på i alla fall.
    '

hur länge har du ätit LCHF och hur mycket har du gått ned i vikt?

LCHF, vad är det?
    Reg.datum
    Apr 2010

Intressant fråga! Den forskning som jag sett och läst talar enydigt om att det inte torde bli några som helst problem, eftersom hjärnan liksom kroppens muskler slår om till fettförbränning när det inte finns kolhydrater i tillräcklig mängd. Fett som bränsle är inte lika snabbt och effektivt som kolhydrater men räcker alldeles säkert till i det ¨vanliga¨ livet, och eftersom det är hjärnan som är chef, ser den till att ta för sig av det den behöver. Personligen har jag ju bara ätit LCHF-mat i ett par månader men att hjärnan skulle må illa det tror jag inte på. Det som väl kan tänkas protestera är det sk belöningssystemet, som gärna vill ha socker, men det är nog mest mentalt och går att ersätta med annat. Tror att man ska lita på sina egna upplevelser, och följa magkänslan. Då blir det oftast rätt.
    Hinder är bara de skrämmande saker du ser när du flyttar blicken från målet, och att klaga är som att sitta i en gungstol - du har något att göra, men du kommer ingenstans.

Jag läste en notis i DN idag (2010-04-21) att forskare i USA kommit fram till att socker orsakar dåligt kolesterol. De hade tydligen undersökt matvanor hos 6 000 personer, så det verkar vara en relativt stor undersökning. Tyvärr hittade jag inte denna notis någonstans online, bara i papperstidningen.

Och med det ville jag alltså säga att det finns risker med allt, och man måste fatta sina egna beslut baserade på vad man mår bra av. Många mår bra av lchf och har ätit det länge utan att märka att de skulle bli sega i huvudet eller liknande. Hjärnan kan som sagt få energi från andra ämnen än kolhydrater (närmare bestämt fett), så någon direkt fara med lchf är det nog inte.

LCHF, vad är det?
    Reg.datum
    Apr 2010

tror att man alltid ska vara försiktig med raffinerade produkter, som vitt socker pasta, ris etc etc, och det oavsett om äter enligt LCHF eller inte. Den mänskliga organismen har inte förändrats speciellt mycket på några miljoner år, medan vår kosthållning gjort en helomvändning på väldigt kort tid, så ofta vet inte kroppen var den ska göra av allt skit som den överöses med, vilket ofta slutar med sjukdomar av olika slag, höga kolesterolvärden mm. Intressant i sammanhanget skulle också vara att få veta hur stor del de raffinerade produkterna har, när det gäller folksjukdomen ¨högt blodtryck¨. Här tänker jag på den speedökning som ofta blir fallet av ett högt sockerintag, och som sedan resulterar i stress vilket ger högt blodtryck etc etc...
    Hinder är bara de skrämmande saker du ser när du flyttar blicken från målet, och att klaga är som att sitta i en gungstol - du har något att göra, men du kommer ingenstans.

Tyvärr hittade jag inte denna notis någonstans online, bara i papperstidningen.
    Det står om det i Dagens Medicin:
    http://www.dagensmedicin.se/nyheter/...-til/index.xml

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •