Visa RSS-flöde

.lina

  1. en massa länkar och citat!

    Här är en otroligt bra föreläsning där en professor har följt fyra olika dieter med över 300 kvinnor under ett helt år - det enda dom gavs var de bästa instruktionsböckerna inom varje falang så att man även kunde mäta hur enkel varje diet var att följa det på egen hand. Dieterna var:


    • Atkins - 28% Protein, 55% Fett, 17% Kolhydrater
    • Traditionell - 20% Protein, 30% Fett, 50% Kolhydrater
    • Ornish - 10% Protein, 20% Fett, 70% Kolhydrater
    • Zone - 24% Protein, 34% Fett, 41% Kolhydrater


    0:23 in i videon berätter han om resultaten - viktmässigt var alla jämförda dieter lite sisådär, men hälsomässigt var Atkins överlägset bäst. Då snackar vi vikt, blodtryck, triglycerider, HDL-kolesterol, LDL-kolesterol, insulin och glykos. "There's NO group that did better than Atkins in ANYTHING." Hans slutsats är att man blir absolut hälsosammast av en "lower carb, higher fat, and a moderately higher protein diet" - och han är själv vegetarian sen 25 år!


    - Dagens bra citat (källa):
    Insulin, fettavlagring & fetma

    Edgar Gordon skrev i The Journal Of The American Medical Association (JAMA) 1963:

    "Det kan anges kategoriskt att inlagringen av fett och därmed produktion och underhåll av fetma inte kan äga rum om inte glykos metaboliseras. Eftersom glykos inte kan användas av de flesta vävnader utan närvaro av insulin, kan det även kategoriskt anges att fetma är omöjligt i avsaknad av lämpliga koncentrationer av insulin i vävnaden. Således utövar ett rikligt utbud av kolhydratrika livsmedel ett mäktigt inflytande i att rikta strömmen av glykosmetabolismen till lipogenes (nybildning av fett), medan en relativt låg kolhydratintag tenderar att minimera lagring av fett."

    Viktökning till följd av insulin är så välkänt att, så långt tillbaka som 1925 började Wilhelm Falta använda insulin för att behandla underviktiga vuxna och anorexia. Viktminskning i början av typ 1-diabetes är lika länge känt och anmärkningsvärt. En icke-diabetiker kan producera samma fetgörande effekt genom att administrera insulin via kolhydrater i kosten vilket får bukspottkörteln att frisätta insulin. Effekterna av insulin på vikt är obestridliga och omfattande.


    - Läs även Docent Ralf Sundberg kommenterar för information om rött kött och kolesterol.


    - Och artikeln "Världsberömd hjärtkirurg talar ut om vad som egentligen orsakar hjärtsjukdom". Inflammationer leder till plackbildning i artärerna, inte kolesterol. Och vad inflammerar? Kolhydrater, säger han. Intressant uttalat ifrån någon med över 5000 hjärtoperationer på sitt CV.
    "Låt mig upprepa detta. Skadorna och inflammationen i våra blodkärl orsakas av fettsnål kost som har rekommenderas i åratal av den konventionella läkarvården." "Vilka är de främsta orsakerna till kronisk inflammation? Det är helt enkelt ett övermått av enkla, högförädlade kolhydrater (socker, mjöl och alla de produkter som tillverkas av dem) och en hög konsumtion av omega-6 vegetabiliska oljor som soja-, majs- och solrosolja som finns i många förädlade livsmedel."


    - Den berömde hjärtläkaren och kirurgen Dwight Lundell hänvisar till en studie gjord 2009:
    “Återigen bevisas att kolesterol inte är orsaken till hjärtsjukdomar. Om vi bara accepterar alla dessa bevis så blir det tydligt att kolesterolsänkande läkemedel som Statiner är ett kolossalt slöseri med tid och pengar och mänskligt lidande från biverkningar av medicinerna.“


    - Läkartidningen: Riskerna med fettrik diet är överdrivna

    "Det är korrekt att en övergång från en högkolhydratkost till en lågkolhydratkost gör det svårare att utföra muskelarbete som kräver anaerob förbränning, men besvären släpper efter en veckas tid, och *sedan ökar förmågan. Till exempel vann det norska fotbollslaget Strømsgodset, vars tränare Kenn Hallstensen driver en lågkolhydratlinje för laget, norska fotbollscupen år 2010. Björn Ferry, som vann OS-guld i skidskytte på en lågkolhydratdiet, är ett annat exempel."


    - En textbit om kopplingen insulin & Alzheimers från Gary Taubes bok "Why we get fat" som jag har som ljudbok:
    "Just a few more points need to be made about the importance of understanding the relationship between carbohydrates and metabolic syndrome. As it turns out, both Alzheimer’s disease and most cancers—including breast cancer and colon cancer—are associated with metabolic syndrome, obesity, and diabetes. This means that, the fatter we are, the more likely we are to get cancer and the more likely we are to become demented as we age. Researchers have begun to work out mechanisms through which insulin and high blood sugar might cause the brain deterioration symptomatic of Alzheimer’s (some researchers have even taken to referring to Alzheimer’s as “type 3 diabetes”) and how high blood sugar, insulin, and the related hormone, insulin-like growth factor, spur tumor growth and cause tumors to metastasize."


    - Varför ska vi äta mycket mättat fett?

    "Människan består själv till största delen av mättat fett förutom vatten. Vi har ätit mättat fett i miljoner år genom att den tillgängliga födan har varit just mättat fett. Kött, fisk, ägg och nötter består till stor del av mättat fett. Det finns även mättat fett i den vegitabiliska delen som t.ex. kokosfett/olja som är mer vanligt i sydliga länder men som vi anammat även i Norden. Kokosfettet som jag har hemma innehåller 94 procent mättat fett. Avokado och liknande frukter innehåller också mycket mättat fett."
    Taggar: citat, länkar, video
    Kategorier
    LCHF , Övrigt
  2. citat

    jag är mitt inne i ljudboken av Why We Get Fat (G. Taubes) och tyckte detta var ett intressant stycke.

    […] anything that works to promote the flow of fatty acids into your fat cells, where they can be bundled together into triglycerides, works to store fat, to make you fatter. Anything that works to break down those triglycerides into their component fatty acids so the fatty acids can escape from the fat cells works to make you leaner.

    As I said, it’s pretty simple. And as Edwin Astwood pointed out half a century ago, there are dozens of hormones and enzymes that play a role in these processes, and it’s very easy to imagine how they can be disturbed so that too much fat gets in and not enough gets out.

    Fatty acids are small enough to flow through the membrane of the fat cell and so they do. Inside the fat cell, fatty acids are bound up as triglycerides, molecules too large to fit through the cell membrane. This is the form in which we store fat.

    One hormone dominates this action, though, and that’s insulin. Astwood pointed this out almost fifty years ago, and it’s never been controversial. As I said, you secrete insulin primarily in response to the carbohydrates in your diet, and you do so primarily to keep blood sugar under control.

    But the insulin also works simultaneously to orchestrate the storage and use of fat and protein. It makes sure, for instance, that your muscle cells get enough protein to do whatever rebuilding and repair is necessary, and it makes sure that you store enough fuel (glycogen and fat and protein as well) to function effectively between meals. And because one place we store fuels for later use is our fat tissue, insulin is the “principal regulator of fat metabolism,” which is how it was described in 1965 by Salomon Berson and Rosalyn Yalow, the two scientists who invented the technology necessary to measure hormone levels in our blood and did much of the relevant research. (Yalow later won the Nobel Prize for this work. Berson certainly would have shared it had he not died before the prize was awarded.)
    Taggar: bok, citat, taubes
    Kategorier
    Dagbok , LCHF , Övrigt
  3. helgens resultat

    fredag 16/3


    vikt: +-0 kg

    åmmäääähhh. idag blir det långpromenad på lunchen, inga nötter, och sen bandet ikväll + en kalldusch!

    frukost

    - kaffe med äggmjölk och cocosa
    - omelett med kanel & kardemumma
    - smetana med blåbär

    motion
    - plankade 4x30 sekunder - jobbigt men jag har ju uppat rätt rejält i tid! snart ska jag testa en hel minut.

    lunch
    - Entrecote med blomkålsmos
    - en klick café de paris-sås

    fika
    - kaffe med äggmjölk

    middag

    - LowCarb-burgare från Max, med extra ost & bacon
    - 3 mozzarellasticks
    - 2 chili cheese
    - cola light + mörk rom

    haha festligt värre. säkert alldeles för mycket kolhydrater i tillbehören men men.
    får säkert sota för det imorgon men det är så sällan jag äter sån't


    ---------------------------

    lördag 17/3


    vikt:+0.7 kg

    jahapp

    frukost

    - kaffe med äggmjölk och cocosa
    - omelett med kanel & kardemumma
    - smetana med blåbär

    motion
    - plankade 3x30 sekunder
    - diverse yogapositioner

    lunch
    - hamburgare med ost och hemmagjord dressing och sallad

    fika

    - mörk choklad
    - fröknäcke

    middag

    - wok med entrecote och turkisk yoghurt


    ---------------------------

    söndag 18/3


    vikt:-0.4 kg

    jahapp

    11:00 frukost

    - plättar med smetana och bär
    - kaffe / cocosa / äggmjölk

    15:00 fika
    - lite brie

    16:00 lunch
    - stekt falukorv med blomkålsmos

    motion
    - 30 minuter på bandet till musik, med hantlar, högt tempo

    sen en dusch som jag avslutade kallt. tar emot i tanken och när man står i varmt vatten, men det är väldigt uppfriskande när man väl vrider ner temperaturen. det är som att det bara är kallt några sekunder sen värmer kroppen upp sig själv och det känns ljummet. måste komma på något sätt att arbeta in att doppa ansiktet i iskallt vatten för att stimulera dykeffekten som sätter igång kroppens värmepanna.

    middag

    - falukorv i ugn, fyra rätt tjocka skivor. på korven hade vi ost, senap, sockerfri ketchup och smör.

    förr hade jag haft pulvermos till. idag kan jag inte ens tänka mig det. både för att jag inte skulle orka det och för att jag har inte tycker det känns aptitligt längre (och jag gillade det mycket innan). lustigt hur saker förändras.

    jag prenumererar på en tjänst på nätet som skickar mig ett mail varje dag med saker som jag postat för ett eller flera år sen, och oftast är det foton från tiden när jag fotade allt jag åt. mycket intressant att analysera! vad mycket jag åt! och mycket skräp. jag är väldigt selektiv nu för tiden, kollar på vad får jag ut av detta? hur mycket näring, energi, mättnad? fyller maten något syfte eller äter jag bara för att?

    lustigt, hur när jag åt en massa skräp i stora mängder så ifrågasatte ingen det, för alla andra gjorde likadant, så det var "normalt" och tryggt. när jag gör medvetna val som praktiskt sett visar sig göra mig friskare, smalare, starkare, piggare, så är det fritt fram att uttrycka hur skadligt det är. men tiden får visa.
    Taggar: matdagbok
    Kategorier
    Dagbok , LCHF
  4. torsdag 15/3

    vikt: +-0 kg

    nåja det är iaf inte upp...


    frukost
    - kaffe med äggmjölk och cocosa
    - omelett med kanel & kardemumma
    - smetana med hallon

    lunch
    - Poneer Tikka Masala - sååå goooood!



    fika

    - kaffe med äggmjölk
    - rostade mandlar

    middag

    - Entrecote med blomkålsmos
    - en klick café de paris-sås



    ingen motion...
    Taggar: matdagbok
    Kategorier
    Dagbok , Bilder , LCHF
  5. Blogg om fibrer och fullkorn

    En intressant länk: en sjuksköterska som kollat lite närmre på påståendet att fullkorn och fibrer minskar risken för tarmcancer.

    Enligt påståenden kan man få upp till 60% riskreduktion för kolorektal cancer om man äter 90 gram fibrer per dag.
    Däremot rekommenderar Amerikanska motsvarigheten till Livsmedelsverket bara 35g fibrer per dag.

    90 gram av (den framlyfta som hälsosamma) fibern fullkorn motsvarar 495 gram kolhydrater à 2000 kalorier,
    vilket enligt henne bryts ner till cirka 495 gram socker i tarmen.

    Hennes slutsats är "att konsumera 90 gram fibrer per dag kan tyda på en diet som bidrar till cancer, diabetes, fetma och
    hjärtsjukdom. Att utsätta våra kroppar för nästan 500 gram socker om dagen är inte något jag eller någon borde göra.
    En utbränd bukspottskörtel och kronisk inflammation är två självklara slutsatser av kostrekommendationer som denna."

    Inflammation har diskuterats mycket i media på sista tiden som en stor bidragande orsak till hjärt-kärlsjukdom. (länk) (länk)
    Kategorier
    Okategoriserat
Sidan 1 av 6 1 2 3 ... SistaSista