Visa RSS-flöde

littleego

Steady as she goes

Betygsätt det här inlägget
Vikten fortsätter att rulla, om än långsamt, neråt. Jag vet att man inte ska väga sig alltför ofta, men jag gör det ändå i syfte att få ett slags medelvärde (jag pendlar ju en hel del i vikt pga vattennivåer, och dylikt). Nu är mitt medelvärde 62,5 kg. Det betyder att jag är 2,5 kg ifrån checkpoint 1.

Vad sjuttsingen är då checkpoint 1?

När jag beslutade att köra LCHF för att tappa mina envisa kilon (som jag i stort sett "alltid" haft) bestämde jag mig för att ha checkpoints, dvs delmål. Dessa är timade också; dvs: till sommaren ska jag nå 60 kg och väl där ska jag utvärdera hur jag mår och om jag ska fortsätta med min strikta LCHF-diet, eller om jag ska göra några korrigeringar i min kosthållning/träning.

Dessutom befarar jag att hamnat på en platå här vid 62,5. Innan rasade kilona, nu rullar jag som sagt, långsamt neråt...

Hittills äter jag rätt strikt LCHF, dock har det blivit en del vin (torrt, rött eller bubbel!) på sistone av massa olika skäl: nytt jobb (måste ju firas!!), kompisens bands releasefest (party!), tung dag på jobbet (måste ju få slappna av lite) etc etc.

Jag räknar inte kolhydrater i dagsläget då jag som standard inte äter råvaror som innehåller mer än 5% kolhydrater och tänker att det borde räcka som riktmärke. Men kanske vore det en tanke att testa att faktiskt hålla lite koll på kolhydraterna.

Dessutom har jag träningsmål också. Jag vill kunna springa/jogga en mil (utan att ta promenadintervaller) innan slutet av året. Jag avskyr att springa, så det är en rejäl utmaning. Jag vet också att jag (som den kontorist jag är) behöver bygga upp mer styrka i axlar och rygg. Mitt mål där är att kunna göra minst en pull-up/chin-up innan slutet av året. Det kanske låter mesigt, men idag är jag så långt ifrån det att det ändå känns oöverstigligt.

Det är mina funderingar såhär långt. Hur går det för er? Har ni träningsmål? Räknar ni kolhydrater? Hur lyckades ni komma förbi platån (har läst Kostdoktorns tips redan) om ni vart där?
Kategorier
Dagbok

Kommentarer

  1. JennieJs avatar
    Bra att du har satt upp mål! Jag känner mig mycket mer motiverad när jag verkligen ser att jag närmar mig målet. Precis som du så försöker jag hålla mig under 5% kolhydrater, man blir ju något begränsad med tanke på att nästan alla varor verkar innehålla tillsatt socker men nu har jag inget sötsug längre och det hjälper ju otroligt mycket.

    Mitt mål är att gå ner minst 3 kilo per månad, nu har jag hållit på i 3 månader och lyckats nå målet varje gång. Målet kanske inte är så svårt att nå men det är ju ett slags mål iaf

    Lycka till med din viktnedgång!