Gohper

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 720 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Kraftig Rekyl på vikten, varför??? #84561
    AvatarGohper
    Deltagare

    Jag hade problem med att jag gick upp efter någon veckas nedgång.
    Orsaken var att jag åt åt h-e för mycket.
    Det jag har upplevt med ett intag av en större andel fett är att tiden mellan ”inte hungrig” och hungrig är snabbare.
    Det kan gå på 5-15 minuter från att inte vara hungrig tills magen kurrar. Jag försöker då att bara äta tills den inte kurrar längre.

    Nu är det ju så att det är inte bara jag som vet när jag är hungrig, omgivningen hör det oxå!

    AvatarGohper
    Deltagare

    Men Björn Ferry då?
    Han slevar i sig i runda slängar 5000kCal och ligger kanske ”i det höga området” 10E%. Det blir 500kCal från kh 4kCal/gram blir 125gram, fortfarande lchf…

    Sedan är det ju inte strikt med 5E% utan RUNT 5E% och från 5 är det lika långt till 0 som till 10.

    Sedan gäller det att hitta ”sitt eget”, så det passar, funkar och det viktigaste att man kan hålla på ett tag!

    som svar på: Hungrig efter maten? #78367
    AvatarGohper
    Deltagare

    När man har större andel fett i maten, har jag upptäckt att ev sug kommer smygande medans hungern är mer pang-bom.
    Det är sällan frågan om att börja bli lite hungrig, utan det är direkt från att vara ohungrig till att vara hungrg, max 3-4 minuter.
    Du skriver att du har regelbundna mattider, är du säker på att du ÄR hungrig när klockan är mat? Det kan vara lurigt att träffa rätt!

    Ingen forskning påvisar vare sig metabol fördel eller nackdel med olika kosttyper.
    Minskning kräver underskott, oavsett kost. Man kan uppnå detta genom att tex räkna energi eller mängd kolhydrater.
    Eller fasta enheter som tex två ägg, ½ paket, etc. Fast det bästa är att lära sig att äta när man är hungrig på riktigt och bara tills man inte är det. Detta kräver träning!

    En hög andel fett (eller låg kh??) hjälper till bra genom att inte trigga hungerkänslor (sug) när glykogenförrådet snart är slut utan bara trigga när energin är slut. Efter en tid (individuell) så triggas inte hungern, även om man skulle få i sig en större mängd kolhydrater och de börjar ta slut).

    Jag har själv upptäckt att äter jag något, oavsett vad så kan jag bli fruktansvärt sugen på något (förvisso sällan sött) om jag äter när jag inte är hungrig. Så var det inte för ett år sedan, utan det har kommit på senare tid.

    som svar på: Hur mycket vatten går ur kroppen i kg? #79319
    AvatarGohper
    Deltagare

    Vill man veta andelen kroppsfett så finns det sidor på nätet där man kan, mha vikt, längd, kön och diverse andra mått kan räkna ut hur mycket kroppsfett man har. Hur exakta dessa är har jag inte testat. Det bästa är ändå en riktig mätning, men det kräver utrustning. Det skulle vara kul och veta vilken formel som är bäst. Men för gemene man duger nog de flesta, det spelar ingen roll om det slår fel på någon/några procent.

    En del använder devisen ”Att mäta är att veta.”. Detta är inte helt sant, det gäller oxå att tolka och förstå det/de mätta värdena.
    Så är det med vikten på vågen oxå.

    som svar på: Lite hjälp tack! #79594
    AvatarGohper
    Deltagare

    Grädden är lurig, det är lätt att skvätta i för mycket och det är ganska duktigt med energi.

    Din Ä-o-B-frukost är lika mycket som jag äter, är kille +10cm och +20kg.
    Testa med ett ägg och ½ bacon, gärna en helg och se hur lång tid det tar innan magen kurrar/vrålar till.
    Det är då det är dags att äta nästa gång. Jämför denna tiden med din normala frukost-till-lunch-tid.
    Det kan ge dej en liten hint om hur mycket du ska äta.

    som svar på: Hur undviker man bäst viktuppgång efter LCHF? #78550
    AvatarGohper
    Deltagare

    Om man har ”lätt” att gå upp i vikt så beror detta ofta på att förhållningssättet till mat, vad, när hur, och hur mycket.

    Oavsett hur man går ner i vikt så är det troligare att man har lärt sig mer om det går långsamt, iom att man tränar länge.
    Men samtidigt är ett snabbt resultat motiverande. Så det hela blir en delikat balansgång.
    En ketogen kost som lchf är bra på det sättet att man i början tappar glykogen med tillhörande mängd vatten relativt snabbt.
    Detta ger en ordentlig motivationskick i början, vilket ofta är en anledning till att forsätta.

    Viktnedgången är en investering, en långsiktig sådan. Och då är det inte vad börsanalytiker menar med långsiktigt!

    som svar på: Fett #79665
    AvatarGohper
    Deltagare
    Quote:
    Kurrar det i magen innan du äter? Det är i alla fall min signal att det är dags att äta.

    Och ät bara tills det slutat kurra, eller är det vråla?
    Det kan vara bra att börja laga mat när magen säger till, du blir lite hungrig en liten stund fram tills maten är klar och det är inte farligt.

    Det är egentligen ganska märkligt hur lite mat vi egentligen behöver, speciellt om det är en rejäl dos fett och protein med.
    Att äta på rätt sätt är som en trestegsraket, först ska man inse hur och hur mycket, sedan ska man fatta det och till sist ska man verkligen göra det.

    som svar på: Vill bara ge upp :( #78935
    AvatarGohper
    Deltagare
    Quote:
    men kan ändå inte äta??

    Precis! Och det är bra!

    som svar på: Hur mycket vatten går ur kroppen i kg? #79318
    AvatarGohper
    Deltagare

    Det som menas med vätske kilon är egentligen glykogen och till det bundet vatten.
    Ett gram glykogen binder ca 2,7gram vatten. Hur mycket glykogen kroppen kan ha är väldigt individuellt,
    Man räknar normalt med 400-800gram, stort spann alltså. Generellt så ger större muskelmassa förutsättningar för att lagra mer glykogen.
    Detta innebär att kroppen normalt kan ha sisådär ungefär 1,5- 2,6kg glykogen och vatten.

    Att veta hur stor andel av din viktnedgång som är glykogen och vatten är omöjligt att säga.
    Har du hållt dig ifrån kh så är nog en hyffsad andel glykogen och vatten, om inte så är det tvärt om.
    Sanningen ligger nog någonstans mittemellan.

    Fast tittar man enbart på vågen så är det motiverande oavsett hur stor del som är vad!
    Och inte är det en dålig siffra heller!

    som svar på: Inte ett j***a gram!!!! #79237
    AvatarGohper
    Deltagare

    Var heller inte rädd för att vara lite hungrig (troligen mag-kurr, -vrål) en liten stund innan du ska äta och ät bara så mycket att det slutar.

    som svar på: stillestånd……. #79329
    AvatarGohper
    Deltagare

    Jo, det där känner jag igen, och just vid -15. Jag hade det i sommras och hösten började inte bra så sedan dess är det +7.
    Fast nu börjar det gå nedåt igen.

    Testa att minska portionerna liite, så att du blir hungrig liite tidigare vid nästa mål.
    Din kropp har inte behov av samma mängd mat som för 15kg sedan, kanske inte stor skillnad, men det kan räcka.

    som svar på: Hur undviker man bäst viktuppgång efter LCHF? #78549
    AvatarGohper
    Deltagare

    Det viktigaste oavsett om man håller sig till lchf, tallriksmodellen eller vad det nu kan vara,
    är att lära sig att äta endast NÄR man är hungrig och bara tills man inte är det.
    Man håller vikten ganska bra om man kan hålla sig till det.
    Tyvärr är ju ofta ögat hungrigare än vad kroppen är när man lassar upp på tallriken.
    Sedan kommer har man inpräntat att det man lägger på tallriken ska ätas upp (vi får nog skylla lite på Luther här…).

    som svar på: bara äta när man är hungrig?? #75699
    AvatarGohper
    Deltagare

    Nu är det väl svårt att ha en gemensam måltid med ett spädbarn, eller?
    Och kanske inte sååå viktigt.

    Quote:
    Gällande problem med att man är ”tvungen” att äta en viss tid på dagen så blir det såklart knepigt, det går kanske att styra lite med när ni äter frukost eller storleken på på frukosten?. Liten frukost borde ge rejäl hunger vid lunch osv?

    Det är så jag försöker få till det, två fasta mål per dag. Det är inte lätt när man är van vid stora portioner och det blir OS i tallrikstömmning.

    Quote:
    Jag förbereder mig på mothugg 🙂

    Varför då, det förstår jag inte?;)

    som svar på: Vad äter man istället för kött inom LCHF?? #78278
    AvatarGohper
    Deltagare

    Människa ock djur är inte helt olika. Trånga utrymmen för djur är väl lite som stora städer är för oss människor.
    Blir det för mycket på en plats så tenderar vi till att bli dumma mot varandra.

    Fast djuren är ju smartare de tränger inte ihop sig frivilligt på det sättet, om det inte behövs.

    Jag tror att skötseln av djuren, även om de är för slakt, blir bättre om de har namn (jobbigt om det är ett tusental som ska namnges per år…). Hemmavid är alla namngivna. Då jag bara är månskensdräng så har jag inte samma riktigt samma koll på dom som svärmor, hon kan säga ”Den där kvigan är efter den och den kon,” (några generationer tillbaks), ”det ser man på ögonen”…

    som svar på: Vad äter man istället för kött inom LCHF?? #78277
    AvatarGohper
    Deltagare

    Det är inget fel på nötkött, när man sitter och äter är det bara att titta ut på de som betar utanför och välja vilken som kan vara lämplig till hösten. Den går själv till avlivningsplatsen och därifrån är det inte många meter till slaktboden. Sedan är det lite längre till frysboxen. Efter ett halvår så är det köttet av bättre kvalitet än det man köper ”färskt” i affären.

    Och det där med cancern, den är orättvis och otäck. Och ska man vara krass så ska man akta sig väldigt noga för att inte vara död, att leva ÄR cancerfamkallande, åtminstone förr eller senare!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 720 totalt)