Lord Marcus

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 72 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Ännu en viktminskningen stannat av för #92525
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Se det mer som att du behöver äta mindre och mindre ju mindre du faktiskt väger. Även under viktnedgång kan du t.ex inte äta lika mycket när du väger 100 kg som du kan när du väger 90 kg.

    som svar på: Omställningsbesvär? #92507
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Äter du extra mycket nu när du ammar? Det krävs ju kanske lite mer energi och kalorier för att hålla igång. Samt, tar du D-vitamin tillskott? Behövs särskilt nu så här på vintern, då vi inte får så jättemycket soljus.

    som svar på: Krasch-sömn. #92036
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Själv har jag kört LCHF i cirka ett år nu, och jag är inte så jättestrikt. Väger inte kalorier eller så, utan väljer helt enkelt bort de flesta kolhydrater. Jag konsumerar fortfarande energi-höga ämnen (som t.ex grädde, bär, mörk choklad, cashew och jordnötter) utan att egentligen tänka på hur mycket jag får i mig dagligen.

    Jag har fuskat emellanåt. T.ex kan jag ha en tesked hallonsylt när jag äter brieost, eller så kanske jag äter ganska så mycket 90 %’ig choklad – så att jag går över en viss kolhydratsgräns tror jag inte är problemet. Och jag har tidigare, när jag fuskat, kännt mig uppblåst, lite illamående och lite hängig. Ibland går det över på några timmar, ibland tar det en dag eller två.

    Men jag har aldrig upplevt den här enorma tröttnaden som slår ut mig i flera timmar, och det finner jag lite skrämmande. Det kan mycket väl vara så att där finns andra faktorer inblandade, men det enda gemensamma mellan dessa två tillfällen är just choklad-moussetårta, och jag vågar inte riktigt experimentera vidare, om man säger så.


    @Pygmepuff
    : Vet inte om det gör någon skillnad, men jag har slutat använda socker och sötningsmedel. Får i mig sötninsmedel om jag dricker ett glas pepsi max någon gång, men jag dricker flera koppar thé om dagen, och sötsätter det med riven ingefära och grädde. Skulle nog också tycka att thét smakade apsött om jag hällde i lite honung – men det är så otroligt skönt när man har ont i halsen. 😛

    som svar på: Något krispigt till ostbrickan #91202
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Du skulle ju alltid kunna ”bränna” lite ost i ugnen. Låt det smälta och stelna, och vips, ostkex.

    som svar på: Attans så svårt när man blir bjuden på fest. #91709
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Själv försöker jag se till att äta hemma innan jag beger mig, om jag vet att det kommer att bli ”svårigheter” med maten. Sen har jag genom anorexiastudier lärt mig ett litet trick (ja, jag vet att det låter hemskt 😛 ); ta upp lite mat på tallriken, och häll gärna på en hel del sallad och annat som du kan äta. Ät sedan salladen, och istället för att äta den kolhydratsrika maten så skär du den konstant i mindre och mindre bitar, och slänger runt den på tallriken lite grand.

    Osten, såsen och köttet i lasagnen kan du ju äta. Det var ju just bara pastaplattorna som var kolhydratsrika.

    som svar på: Sant eller falskt #91679
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Vill minnas att benämning trio, duo och mono avser mängden energi som finns i molekylen. Trio (tre) stycken ”block”, duo (två) och ”mono” (endast ett).

    Med reservation för att jag är helt från vettet, alternativt minns fel.

    som svar på: Sant eller falskt #91678
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    ATP, Adinotriphosphor? Nu är det något år sedan jag läste naturvetenskap, men ATP, ADP och AMP (Adinotriphosphor, Adinoduophosphor och Adinomonophosphor) är väl en energiprocess som ständigt sker i kroppen, och är väl den process som omvandlar glukos och ketoner till ”ren” energi? Om jag minns rätt så har vi dessa ATPmolekylerna i kroppen och ”förbrukar” dem vid kraftansträngningar, det vill säga alla former muskelinvolverande handlingar som är medvetna (t.ex; att ta ett steg, att lyfta din arm, and vända på huvudet, etc,etc).

    som svar på: Shiratakenudlar #91465
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Hur äter ni era nudlar, då?

    Själv är jag asiat, så jag är uppvuxen med att laga nudlar antingen i soppor eller i wok.

    Wokade nudlar är jättegott. När jag fortfarande åt kolhydrater så brukade man koka upp dem smått innan man slängde ner dem i en wok där man wokat grönsaker, någon form av kött (räkor eller kyckling är godast) och lite ägg i olja och soya-sås. Smakade bäst med krispiga grönsaker som bambuskott eller lotusrot.

    som svar på: Kräkningar #91616
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Jag vet att jag ibland när jag ätit för mycket fett mår ordentligt illa och känner att jag måste spy. Men det har jag väl mest kopplat till att den slemmiga konsistensen och smaken av rent fett.

    Hade varit bra att veta exakt vad du ätit dagarna du spydde.

    som svar på: Min viktnedgång har avstannat helt. #91366
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Du har ju gått ner en hel del i vikt. Har du omvärderat ditt behov av energi allteftersom du går ner i vikt, eller äter du fortfarande enligt samma ”schema” som du gjorde när du började?

    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Jag jämför det hela lite med hangovers och återställare. När jag själv fuskar så funkar det inte att gå tillbaka till en LCHF-diet dagen efter, utan jag går oftast igenom mina omställningsbesvär helt från början igen. Detta leder i och för sig till att jag väldigt sällan fuskar, och absolut inte stoppar i mig något vad bröd, pasta eller potatis heter.

    Nu är jag förviso student, som behöver vara någolunda skärpt direkt på morgonen. Sen dricker jag inte kaffe heller, så de dagarna som påföljer ett fusk börjar jag med en frukt eller lite bär till frukost för att kick-starta dagen.

    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Alltså, där uppstår rimligtvis en väldigt kraftig blodsockersänkning som kan ta flera timmar att ta sig ur. Med en LCHF kost så håller du en jämn, fin blodsockerkurva, och äter bara när du känner dig hungrig. Det enda sättet att ”boosta” upp till blodsocket snabbt är genom att äta snabba kolhydrater, vilket man inte gör på en LCHF-kost.

    Alltså;

    1) Du äter en snickers bar, och ditt blodsocket skjuter upp.

    2) Efter ett tag så faller blodsockret tillbaka till sin ”normala” nivå.

    3) Ditt blodsocker håller sig inte däruppe dock, utan fortsätter falla neråt. Du kommer att må allmänt dåligt, vara grining, trött och hängig. Du kan även uppleva huvudvärk eller magbesvär, beroende på hur väl din kropp och din personlighet hanterar stress och stresshormon.

    4) När du försöker gå tillbaka till din ”vanliga” LCHF kost, så förväntar sig din kropp kolhydrater för att genast jämnställa din blodsockerkurva, så att du mår bättre. Men eftersom du äter så lite kolhydrater så känner du dig antagligen grining och trött trots att du äter dig mätt, eftersom det kan ta din kropp ett bra tag att komma igång med ketosen igen.

    Allra värst blir det ju om kolhydraterna är något man äter sent på kvällen, för då faller ditt blodsocker ganska rejält innan du går och lägger dig, och sedan vaknar du vrålhungrig och möjligtvis illamående. Vissa av oss får också rejäla magproblem av att fuska.

    Jag vet inte vad jag hade rekomenderat för fuskare. Möjligtvis att man äter lite bär och grädde till frukost, eller kanske en frukt. Se till att man får en ”liten” kolhydratkick utan att behöva kasta i sig något som choklad eller godis.

    som svar på: Kroppens anpassning till ketosdrift #91132
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Hm. Vet inte om det är relaterat, men jag har hållit på i cirka 10 månader med LCHF nu, och för c.a ett halvår sedan började jag vakna mitt i natten av kraftiga krampanfall i mina ben, mer specific nerverna under knävecket.

    Jag kan än idag inte riktigt sträcka på benen ordentligt utan att det sätter igång ett otroligt smärtsamt krampanfall.

    Vet inte om det har något som helst att göra med LCHF dock.

    som svar på: Viktstabilisering? #90649
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Du måste fortfarande gå minus med intaget av energi. Det vill säga att du måste spendera mer energi än vad du får i dig för att gå ner i vikt.

    The upside är att du inte svälter och känner dig trött, hängig eller hungrig. När din kropp lär sig att dra energi primärt från fett, så omvandlar det ditt lagrade fett till ketonkroppar och omvandlar det till energi när det förbrukat det du ätit under en dag.

    Vi äter således mat med högt fett och protein innehåll för att avvänja kroppen från att primärt försöka bryta ner kolhydrater, vilket inte är naturligt för den mänskliga kroppen. Kolhydrater som en stapel för mänsklig konsumption är relativt nytt.

    Så, för att förenkla:

    1) Avänj det ganska dåliga kolhydratsnerbrytandet genom att äta mestadels fett och protein.
    2) Kroppen återgår till sitt naturliga läge, så kallat ketos.
    3) Ketos processen omvandlar fett till energi via ketonkroppar i blodet. Detta gör att den mycket lättare bränner bort det fett du har lagrat när du förbrukat det du ätit under dagen, då din kropp redan är ”van” vid att bränna fett för energi, och inte måste gå igenom en omställningsprocess från att bryta ner kolhydrater.

    Sen är lax otroligt gott och nyttigt. Du kan inte äta hur mycket som helst av det, men du kan äta dig mätt på det utan några som helst problem.

    som svar på: Ignoranta, feta människor. #90632
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Hah. Finns ingen risk att jag slutar med LCHF bara för att andra människor ogillar det. 😛

    Hade varit en sak om där faktiskt fanns respektabel forskning som visar på att effekterna är långtidsnegativa, men någon sådan finns inte.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 72 totalt)