Marcus

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 715 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Bättre fokus? #91474
    Marcus
    Deltagare

    @nu eller aldrig 395385 wrote:

    ”Jag märker att det finns hur många varianter som helst. Tror du inte att du reagerar annorlunda eftersom du tränar så himla mycket? På en del ställen jag läst så känns det som att vinsten när man är i mål med vikten är att man får börja äta mer kolh. Lite bröd och lite honung och så vidare. Jag äter max 5g kolh per dag nu och vill inte öka det så jag tror att jag skall pröva att öka prot.(Om läkaren säger att det inte påverkar leverproverna). Men jag väntar till efter helgerna för att se om det stannar av av sig själv, många har ju skrivit det här. Min familj får väl signalera när dom tycker att jag börjar bli svår att hitta.

    Visst förändras vissa förutsättningar bland annat då man tränar mycket. Däremot tror jag inte att det är därför som jag lyckas äta mig upp i vikt med LCHF. Jag kan tänka mig att många som nått sin ”målvikt” utan problem kan lägga till lite mer kolhydrater i kosten utan att sticka iväg, undantaget dessa som har någon allvarligare form av metabolt syndrom, och därmed inte tål kolhydrater alls.

    Jag tror inte att du får några problem av att öka proteinerna, och inte heller fettet. Men som sagt, jag skulle också bli förvånad om du skulle fortsätta gå ned mycket mer om du inte känner dig hungrig och liknande under dagarna.

    som svar på: Bättre fokus? #91473
    Marcus
    Deltagare

    Det florerar alldeles för mycket myter om LCHF, tex att man måste öka kolhydraterna för att sluta gå ned i vikt.

    Personligen går jag upp i vikt nu, och jag äter under 30 g kolydrater om dagen. Jag har även minskat mitt proteinintag, och istället ökat fettintaget.

    som svar på: "Stinger" – bra eller ej? #92099
    Marcus
    Deltagare

    @ec2bme 395377 wrote:

    Jaja, så kan det absolut vara. Men frågan kvarstår… OM jag behöver en boost, är då dessa prylar OK ur LCHF-synpunkt?

    Varje dos innehåller 3,4 g kolhydrater. Jag tror knappast att det gör någon större (negativ) skillnad. Personligen märker jag dock aldrig någon skillnad av dylika produkter.

    som svar på: Hur länge kör ni strikt? #92089
    Marcus
    Deltagare

    Slacktivisten har varit inne på det tidigare, men det tål att upprepas, inget är egentligen förbjudet med LCHF. Jag ser inga som helst problem med att äta ett par frukter om dagen i en välkomponerad LCHF diet. Det finns inga regler att man måste äta max 20, eller 30, eller 50… gram kolhydrater om dagen. Allt handlar om individanpassning, beroende på aktivitetsnivå, genetiska faktorer osv. Om du kan hålla, eller gå ned i vikt och samtidigt äta ett per frukter om dagen är det inga problem, och jag tror knappast att det skulle öka några riskfaktorer heller, kanske snarare tvärtom (beroende på hur mycket vitaminer, mineraler osv man får i sig i övrigt).

    som svar på: Mycket fettskräckspropaganda på TV numera ! #92080
    Marcus
    Deltagare

    @Dicobayo 395375 wrote:

    Googlade lite:
    Typ 1 är den allvarligaste, när man inte kan producera eget insulin, oftast ärftlig.
    Typ 2 är den ”vanliga” dvs. högt blodsocker.

    Men sen tror jag att din närstående inte skall svälja läkarens rekommendationer med hull och hår.
    Mer och mer tyder på att triglyc och kolesterol inte alls är så farligt när man inte äter kolhydrater, tvärtom att de då har sin ursprungliga funktion på de nivåer de skall vara, dvs även om de med traditionella mått mätt är höga så är de inte farliga.

    Jag tycker att din beskrivning är ganska vag. Både typ 1 och 2 innebär i förlängningen högt blodsocker, inte bara typ 2.

    Precis som du skriver så kan man vid typ 1 diabetes inte producera (tillräckligt) med insulin, vilket gör att blodsockret stiger.

    Vid typ 2 diabetes så är det cellerna i kroppen som inte känner av insulinet, vilket gör att de inte lagrar in glukos(blodsocker), vilket i sin tur leder till att blodsockret stiger högre än önskvärt. Det här kallades tidigare för åldersdiabetes. Men det sträcker sig allt längre ned i åldrarna nu för varje år. Förmodligen till stor del beroende på folks risiga matvanor med mycket snabba kolhydrater som förstör insulinkänsligheten.

    Kolesterolvärdet säger i princip ingenting. Man måste skilja på LDL och HDL kolesterol. Även om man äter lågkolhydratkost är det olämpligt med högt LDL-kolesterol. Dessutom vet man att den så kallade paketstorleken på LDL kolesterolet är högst relevant också. Ju fler mindre paket, desto sämre.

    Generellt använder kroppen sig av mer fettsyror som bränsle när man käkar lågkolhydratkost, vilket innebär att koncentrationer av dessa fettsyror normalt minskar i blodomloppet, jämfört med någon som äter mycket kolhydrater. Jag har inte läst någonstans att höga värden av tex triglycerider skulle vara normalt, eller fördelaktigt även om man käkar mycket små mängder kolhydrater.

    som svar på: Min viktresa #90276
    Marcus
    Deltagare

    Min gissning är att det är salterna i julmaten som ligger bakom viktökningen. Jag tror inte att glukoneogenesen helt plötsligt sätts i högvarv och fyller glykogendepåerna, men säker är jag förstås inte.

    Intressant i sammanhanget är att jag gick upp ca 1 kg i vikt till dagen efter julbordet. 🙂

    som svar på: Lite svårt med kolhydraterna =( #92070
    Marcus
    Deltagare

    Du kommer att få olika svar på det här beroende på vem du frågar. Just påståendet att ”max 20 g om dagen för LCHF” brukar göra mig lite förbannad. Det finns inget som säger att det måste vara just så. För det första är vi alla individer, så det skiljer en del genetiskt. För det andra beror det på hur aktiva vi är på dagarna, och för det tredje kroppens nuvarande tillstånd, tex övervikt, normalvikt osv. Det finns ingen logisk (vetenskaplig) anledning till att man inte skulle gå ned i vikt om man äter mer än 20 g kolhydrater, såvida man ligger på energiunderskott.

    Om man istället utgår från energiprocent kan det också bli rätt intressant. 5 E% för mig är ca 250 kcal (eftersom jag äter drygt 5000 kcal om dagen), vilket skulle motsvara ca 60 g kolhydrater. För dig är det säkerligen betydligt lägre än så.

    Vad jag vill säga med detta är att det inte finns något absolut facit, utan man får prova sig lite fram beroende på vad man har för målsättning/förutsättningar osv.

    Vad är den bakomliggande orsaken till din fråga? Bara nyfikenhet, eller tycker du inte att ditt nuvarande upplägg fungerar?

    som svar på: Viktnedgången har stannat av helt. :( #92044
    Marcus
    Deltagare

    @oksiv 395307 wrote:

    Börja träna. Gärna styrka. Kommer ge dig många fördelar tillsammans med LCHF.

    Helt klart! Jag är kanske den störst träningsnarkomanen på det här forumet, och brukar ibland inte kunna hålla mig från att slänga ur mig träningsrekommendationer. Däremot måste man naturligtvis inte träna för viktnedgång, och den här tråden handlade om varför viktnedgången upphört trots ett konstant energiintag (som tidigare gav viktnegång).

    som svar på: Viktnedgången har stannat av helt. :( #92043
    Marcus
    Deltagare

    @Victor(y) 395300 wrote:

    Din slutsats är fel. 🙂 <1900 kcal är ca 1000 kcal i underskott för mig om jag skulle sitta still på en stol hela dagarna.

    Intressant att du säger det. Hur definierar du isåfall underskott? Jag brukar säga att underskott är skillnaden mellan den energi man förbrukar på en dag, och den energi man tillför(som därav måste vara mindre än det man förbrukar, annars blir det ett överskott).

    Vidare, säg att du verkligen ligger på 1000 kcal i ”underskott”, men inte minskar i vikt, och inte ändra kroppskomposition. För att det ska vara jämvikt måste det alltså komma 1000 kcal från något annat, har du några förslag på vad det skulle kunna vara? Det här innebär också att om din tes vore riktig så skulle miljontals människor inte svälta även om de dagligen har ett kaloriunderskott.

    som svar på: Viktnedgången har stannat av helt. :( #92042
    Marcus
    Deltagare

    Jag borde uppenbarligen beläggas med förbud att posta på forumet då jag är för trött. Att blanda ihop Limp och Slacktivisten är naturligtvis inte ett gott tecken. 🙂 Det kanske är lättare att ta ställning till påståendet öka, eller minska efter att man verkligen verifierat om det aktuella intaget är korrekt beräknat.

    som svar på: Krasch-sömn. #92033
    Marcus
    Deltagare

    Jag tror att det är helt andra saker än vad du ätit som legat till grund till de här två händelserna. Av vad du berättar här känns det nästan uteslutet att det skulle vara choklad-moussetårtan som ligger bakom. Om den nu inte skulle visa sig innehålla något som du helt enkelt inte tål. Berätta gärna för oss om du får någon klarhet i mysteriet.

    som svar på: Viktnedgången har stannat av helt. :( #92041
    Marcus
    Deltagare

    Min slutsats är att du inte ligger på underskott. Gjorde du det skulle det definitivt synas på vågen efter 2 månader. Antingen kan du ju göra som Limp föreslår att öka intaget och se om kroppen helt plötsligt ökar ämnesomsättningen, eller så kan du minska säg 150 kcal/dag och se vad som händer på några veckors sikt.

    Marcus
    Deltagare

    Ja, vikten ökar sannolikt eftersom du binder mer glykogen och vatten. Jag kände mig inte ett dugg svullen, och inte heller hade jag några problem med vare sig smärta eller avföring. Jag märkte kort och gott ingen skillnad alls. Men, sånt är naturligtvis personligt, och beror säkert till stor del på vad man laddar med också. Jag kan rekommendera att inta största mängderna i direkt anknytning till träning då det borde stimulera maximal inlagring av muskelglykogen, samt ha minst påverkan på insulinnivåerna.

    Marcus
    Deltagare

    Vad du hypotetiskt borde kunna känna av är att du får ovanligt fyllda glykogendepåer, och därmed skulle prestationsförmågan öka vid hård konditionsträning alternativt gymträning. Förra säsongen upplevde jag att jag presterade bättre på seedningsloppen inför vasaloppet om jag laddade dagen innan med 200-400 g kolhydrater.

    Jag kan inte säga att jag upplevt några som helst nackdelar med ”kolhydratladdningen”. Hur det skulle kunna ha positiva effekter på hälsan förstår jag emellertid inte.

    som svar på: Krasch-sömn. #92032
    Marcus
    Deltagare

    Man måste nog veta mycket mer om dig, och din historik för att kunna uttala sig på ett vettigt sätt här.

    Däremot kan jag relatera till mig själv som nu ätit LCHF inspirerat i mer än två år. Jag har aldrig upplevt något som ens är i närheten av det du beskriver. Jag kan klämma i mig flera hundra gram snabba kolhydrater på säg 15-20 minuter och i princip inte känna någonting alls speciellt. Då hade jag emellertid inga tecken som skulle tyda på att jag var ”överkänslig mot kolhydrater” innan jag påbörjade den här dieten heller. Till saken hör att jag inte heller nollat eller legat extremt lågt på kolhydrater under mina ca två på denna diet. Jag har kanske som lägst käkat 25 g kolhydrater om dagen, och ibland upp till mer än tre gånger det. Visserligen äter jag uppåt 5000 kcal om dagen, så i procent är det lågt ändå.

    Om du får magsmärtor av så små mängder kolhydrater tror jag knappast att det är dessa som är grundproblemet, snarare något annat, typ kakao.

    Jag TROR, att om man får sådana problem av små doser kolhydrater så har man något seriöst problem, och bör uppsöka läkare. Jag vill inte göra dig orolig, men för mig känns det främmande att kroppen skulle bli oförmögen att hantera insulin och blodsocker bara för att man äter lite kolhydrater under en kort(eller lång) period.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 715 totalt)