10-kilosresan

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 56 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1790
    AvatarPupplan
    Deltagare

    Ny medlem här på forumet men har tidigare varit inne och läst lite.

    Eftersom det står still på vågen tänkte jag bli inspirerad och peppad av er andra.
    Jag är nu inne på tredje veckan och efter första veckan händer det inget och jag börjar nu undra om jag har missuppfattat det hela.
    -2 kg första veckan gör en ju lyrisk (förmodligen vatten).. men när det sedan inte händer något blir man lite purken.

    så för att berätta äter jag:
    Frukost: fjällfil med lite blandade bär och en ostskiva, oftast. Ibland blir det ett eller två ägg. (har svårt för frukost)
    Lunch: kött/kyckling stekt i smör, oftast som en gratäng där såsen består av grädde, CF och lite riven ost samt kryddor, till detta brukar jag äta gurka, isbergssallad, rödlök och liiite tomat då jag hört att den inte är så bra för oss LCHF:are.
    Det tredje målet brukar inte vara så avancerat: en smoothie gjord på vatten, grädde, turkyogurt och bär samt någon skiva ost.

    Jag har aldrig ätit mycket mat varför jag inte äter så mycket under det sista målet för dagen.

    Men varför kan inte siffrorna röra sig på vågen någon gång då? 🙁

    #28511
    Avatarcaizita
    Deltagare

    Hej
    Härligt med – på vågen

    Vad jag förståt å läst ( med så ny)
    Så ska man försöka utesluta mejeriprod som har en låg fet helt..
    Byt ut fjällfi mot ngt fetare, ta bort bären
    Minska på lök å tomater…

    Sen är det visst vanligt att man står still på vågen i början, ta måttband i stället,
    där kan det minska, fast vågen inte gör det….

    Youu goo girl 😀

    #28500
    AvatarAnna1989
    Deltagare

    Hej och välkommen hit!

    Tänkte att jag skulle försöka mig på att hitta vad som gör att du står still. Först och främst; det är mycket dolda kolhydrater i mjölkprodukter, framför allt de med lite fett (fil, yoghurt och turkisk yoghurt). Ät hellre ägg till frukost eller baka lchf-bröd om du har svårt för flottig frukost. En grej som är bra med att äta fettrikt till frukost är att man talar om för kroppen att det är dags att bränna fett idag.

    Försök att byta ut grönsakerna mot mindre kolhydratsrika sorter, tex broccoli, blomkål, babyspenat/spenat, ruccola och vitkål. Svamp och avokado är också bra! Piffa sedan med ytterst lite av det övriga. Tänk på att vars ganska begränsad med grönsaker, använd de mer som tillbehör till kött och fett än att äta en hel sallad tex.

    Hoppas att mina tips hjälper lite!

    #28528
    AvatarPupplan
    Deltagare

    Caizita: Detta med forum är så bra tycker jag, alla tips är så nyttiga tills man kommer på knepen! =)
    mejeriprodukter får man alltså inte trycka i sig, hur är det med grädde och så till såser? Du säger att jag ska byta ut till något fetare än fjällfil, tips på det? =) Missade skriva att jag även har egengjord müsli till bären som består av linfrön, solrosfrön, kokos – men detta tror jag dock är relativt okej eller?
    Ska se om jag kan hitta nåt måttband här hemma =) Isf får det bli en mätning from idag, hur ofta rekomenderas man att mäta sig? En gång i veckan? (guu vilken nybörjare jag är…!!)

    Anna1989: jag får börja med äggen då, jag har bara så svårt för frukost och ägg är så maffiga tycker jag, haha, kräsen jag vet!
    Broccoli och blomkål älskar jag så det ska nog inte vara så svårt. Men det ska alltså vara mest kött och sås som jag har förstått det?

    TACK tjejor! =) Fler tips välkomnas och jag ska försöka uppdatera här i kampen mot kilona, de ska BORT! PEPP PEPP!

    #28499
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Hej och välkommen!! Du behöver inte äta frukost om du inte är hungrig… blanda liite fjällfil med tex cf och ”muslin” om du behöver bara nåt litet… eller gör en ostrulle med smör;). Om inget måttband finnes så ta en tråd eller ett snöre och markera på det=)). Lycka till!!

    #28504
    AvatarCenturion
    Deltagare

    Som kvällsmål, eller när jag inte riktigt vill äta, men ändå är hungrig så brukar jag ta en kopp med riktigt gott te (lingonlängtan från kobbs och friggs röda te med blåbär är jättegoda) en klick kokosfett och lite lättvispad grädde (ca 0,5 dl). Väldigt lätt att få i sig och väldigt gott och mättande 🙂

    #28481
    Avatargoamarie
    Deltagare
    Quote:
    Caizita: Detta med forum är så bra tycker jag, alla tips är så nyttiga tills man kommer på knepen! =)
    mejeriprodukter får man alltså inte trycka i sig, hur är det med grädde och så till såser? Du säger att jag ska byta ut till något fetare än fjällfil, tips på det? =) Missade skriva att jag även har egengjord müsli till bären som består av linfrön, solrosfrön, kokos – men detta tror jag dock är relativt okej eller?
    Ska se om jag kan hitta nåt måttband här hemma =) Isf får det bli en mätning from idag, hur ofta rekomenderas man att mäta sig? En gång i veckan? (guu vilken nybörjare jag är…!!)

    Anna1989: jag får börja med äggen då, jag har bara så svårt för frukost och ägg är så maffiga tycker jag, haha, kräsen jag vet!
    Broccoli och blomkål älskar jag så det ska nog inte vara så svårt. Men det ska alltså vara mest kött och sås som jag har förstått det?

    TACK tjejor! =) Fler tips välkomnas och jag ska försöka uppdatera här i kampen mot kilona, de ska BORT! PEPP PEPP!

    får och får. det beror på vilken nivå du vill ligga med kolhydrater 🙂
    men generellt så skall man skippa mejeriprodukter som har lägre än 30% fett (min egen uppfattning). CF och grädde är ju i närheten av 40%, eller smetana som är laktosfri ”CF” på 42% (finns på citygross bl a)

    vad som hjälpte mig mkt var att använda ett kostverktyg. antingen använder du matdagboken.se eller minmat.net båda är gratis 🙂
    efter några dagar så lär man sig vad man skall äta för att ligga runt 20g kollisar/dag eller vilken nivå man nu väljer

    #28527
    AvatarPupplan
    Deltagare
    Quote:
    Hej och välkommen!! Du behöver inte äta frukost om du inte är hungrig… blanda liite fjällfil med tex cf och ”muslin” om du behöver bara nåt litet… eller gör en ostrulle med smör;). Om inget måttband finnes så ta en tråd eller ett snöre och markera på det=)). Lycka till!!

    Heej!
    Så liite fjällfil är alltså OK =) ostrulle med smör, det är det här med osten.. vilken ost är tillåten? prästost tex kan jag trycka i mig en skiva av prästen?
    Måttband finns tillgängligt har jag märkt! 🙂 Tack så mycket!

    #28526
    AvatarPupplan
    Deltagare
    Quote:
    Som kvällsmål, eller när jag inte riktigt vill äta, men ändå är hungrig så brukar jag ta en kopp med riktigt gott te (lingonlängtan från kobbs och friggs röda te med blåbär är jättegoda) en klick kokosfett och lite lättvispad grädde (ca 0,5 dl). Väldigt lätt att få i sig och väldigt gott och mättande 🙂

    Ja det har jag också läst någonstans att kokosfett är ett bra fett, men så ska det inte vara den i silverförpackningen i affären om jag förstått det rätt. Men jag har svårt att komma på vilket fett det är då, eller om det bara finns att köpa på internet? 🙂

    Jag tar till mig ditt tips! =) Tack.

    #28525
    AvatarPupplan
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Caizita: Detta med forum är så bra tycker jag, alla tips är så nyttiga tills man kommer på knepen! =)
    mejeriprodukter får man alltså inte trycka i sig, hur är det med grädde och så till såser? Du säger att jag ska byta ut till något fetare än fjällfil, tips på det? =) Missade skriva att jag även har egengjord müsli till bären som består av linfrön, solrosfrön, kokos – men detta tror jag dock är relativt okej eller?
    Ska se om jag kan hitta nåt måttband här hemma =) Isf får det bli en mätning from idag, hur ofta rekomenderas man att mäta sig? En gång i veckan? (guu vilken nybörjare jag är…!!)

    Anna1989: jag får börja med äggen då, jag har bara så svårt för frukost och ägg är så maffiga tycker jag, haha, kräsen jag vet!
    Broccoli och blomkål älskar jag så det ska nog inte vara så svårt. Men det ska alltså vara mest kött och sås som jag har förstått det?

    TACK tjejor! =) Fler tips välkomnas och jag ska försöka uppdatera här i kampen mot kilona, de ska BORT! PEPP PEPP!

    får och får. det beror på vilken nivå du vill ligga med kolhydrater 🙂
    men generellt så skall man skippa mejeriprodukter som har lägre än 30% fett (min egen uppfattning). CF och grädde är ju i närheten av 40%, eller smetana som är laktosfri ”CF” på 42% (finns på citygross bl a)

    vad som hjälpte mig mkt var att använda ett kostverktyg. antingen använder du matdagboken.se eller minmat.net båda är gratis 🙂
    efter några dagar så lär man sig vad man skall äta för att ligga runt 20g kollisar/dag eller vilken nivå man nu väljer

    Jag vill så klart stoppa i mig så lite kolhydrater som möjligt 🙂 Men över 30 är ett bra riktmärke då säger du, härligt med rekommendationer tycker jag!
    Du menar i syfte att skriva ner allt du har ätit under en dag då eller?

    #28524
    AvatarPupplan
    Deltagare

    Dagens intag har förövrigt sett ut på följande vis:
    Frukost: två kokta ägg utan gula, då jag råkade löskoka dem vilket jag inte gillar, samt en skiva kalkonpålägg och ett glas vatten.
    Lunch: en normalstor portion av annika dahlquist och marias höstgyta (tyvärr ingen yoghurt till), ett glas vatten
    Kvällsmat (som jag kallar det): ett kokt ägg, ca 25 g kryddsmör (vitlök och persilja) samt en skiva ost och en skiva kalkon en kopp te med ”röd” mjölk till.

    Detta är alltså dagens intag.. tror dock jag ätit förlite idag då jag mått lite illa.. hoppas på bättre flyt imorgon! 🙂

    Hoppas det går bra för er andra, jag blir peppad av att läsa vad andra lyckas med! så vi fortsätter med peppandet tycker jag! 🙂
    Ha en trevlig fredagskväll!

    #28480
    Avatargoamarie
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Quote:
    Caizita: Detta med forum är så bra tycker jag, alla tips är så nyttiga tills man kommer på knepen! =)
    mejeriprodukter får man alltså inte trycka i sig, hur är det med grädde och så till såser? Du säger att jag ska byta ut till något fetare än fjällfil, tips på det? =) Missade skriva att jag även har egengjord müsli till bären som består av linfrön, solrosfrön, kokos – men detta tror jag dock är relativt okej eller?
    Ska se om jag kan hitta nåt måttband här hemma =) Isf får det bli en mätning from idag, hur ofta rekomenderas man att mäta sig? En gång i veckan? (guu vilken nybörjare jag är…!!)

    Anna1989: jag får börja med äggen då, jag har bara så svårt för frukost och ägg är så maffiga tycker jag, haha, kräsen jag vet!
    Broccoli och blomkål älskar jag så det ska nog inte vara så svårt. Men det ska alltså vara mest kött och sås som jag har förstått det?

    TACK tjejor! =) Fler tips välkomnas och jag ska försöka uppdatera här i kampen mot kilona, de ska BORT! PEPP PEPP!

    får och får. det beror på vilken nivå du vill ligga med kolhydrater 🙂
    men generellt så skall man skippa mejeriprodukter som har lägre än 30% fett (min egen uppfattning). CF och grädde är ju i närheten av 40%, eller smetana som är laktosfri ”CF” på 42% (finns på citygross bl a)

    vad som hjälpte mig mkt var att använda ett kostverktyg. antingen använder du matdagboken.se eller minmat.net båda är gratis 🙂
    efter några dagar så lär man sig vad man skall äta för att ligga runt 20g kollisar/dag eller vilken nivå man nu väljer

    Jag vill så klart stoppa i mig så lite kolhydrater som möjligt 🙂 Men över 30 är ett bra riktmärke då säger du, härligt med rekommendationer tycker jag!
    Du menar i syfte att skriva ner allt du har ätit under en dag då eller?

    ja om du kollar på CF har ju 34%, grädde 40% och smetana 42% så är ju alla över 30% och har <5% kollisar ;D
    men man skall ju inte bara moffa i sig dom utan ha lite i maten när det passar 🙂

    #28503
    AvatarCenturion
    Deltagare

    Äh, jag kör på den i silverförpackningen 😉 Annars kan man köpa andra på hälsokosten eller på nätet.

    #28510
    AvatarMIXA
    Deltagare

    Välkommen hit, det kan gå hur som helst i början innan man lär sig att verkligen kolla kolhydrater på allt man stoppar i sig. Sedan är det även att man får i sig rätt mängd fett. Det är det som gör att man går ner. Protein skall man äta lika mycket procent som vågen visar. Alltså väger man 70 kilo, skall man äta ca 70% protein. Äter du mer protein, får man även äta mera fett. Jag är inne på vecka 5 och fortfarande prövar mig fram. Egentligen är det väldigt enkelt, men det enklaste är ibland svårast. Läs runt här på forumet, man lär sig… 🙂 Lycka till!!!

    #28502
    AvatarCenturion
    Deltagare

    Nej, nej … du menar förstås 70 gram protein, inte procent 🙂 Annars blir det ju inget över till fett!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 56 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.