3 månader och väldigt lite händer

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3717
    Mequila
    Deltagare

    Började mitt LCHF-liv den 4 april tidigare i år med viktminskning som främsta mål. Har varit strikt, helt utan fusk, ända fram till den 7 juli då jag gick på en paus pga omständigheter som krävde det. Idag, den 19 juli, kliver jag på tåget igen och tänkte nu även prova att ge mig in i gemenskapen med andra LCHF-are efter att ha experimenterat på egen hand i 3 månader.

    Främst är jag lite nyfiken och hoppfull på om det finns veteraner här inne som har lust att analysera mitt ”fall” litegrann, och som kanske vill tala om ifall jag gör rätt eller fel. Jag är nöjd med flera av effekterna i att äta LCHF, men det är klart att det vore roligare om vikt-resultatet kunde hänga på lite mer. Jag gick under mina 3 månader LÅNGSAMT ner totalt ca 5½ kg (denna minskning var dock stadig, jag såg aldrig något annat än nedgång alternativt stillastående). Nu efter min syndarvecka hade jag gått upp ca 2 kg igen. Till saken hör kanske också att jag har alltid med alla dieter jag tidigare provat gått ner långsamt. Kilona sitter helt enkelt som berg på mig. Gick t.o.m. till en vårdcentral för ett antal år sen för att ta prover på om det var något fel på min ämnesomsättning, vilket det (enligt provsvaren) inte var.

    Har ett väldigt stillasittande jobb men när mina rutiner ”fungerar” och inte trängs undan av avvikande omständigheter simmar jag 2 ggr i veckan á ca 1 timme per gång, samt promenerar oftast istället för att ta bussen till pendeltågsstationen som ligger ca 15-20 min promenad från mitt hem. (Till hösten börjar jag dock plugga på halvtid och det kommer innebära mer rörelsemoment, exempelvis dans.)

    Jag ska erkänna direkt – jag är en sån där som inte orkar väga min mat eller hålla på med ingående kaloriräkningar. En av anledningarna till att jag lockades till LCHF var pga att jag förstod det som att man inte behövde det där. Jag har dock kört strikt på tumregeln om max 5g kolhydrater per 100g (så vitt jag vet) och bara ätit mat. Har inte öht gett mig in i LCHF-världens bakverk/godis-ersättningar.

    Hur mina måltider brukar kunna se ut (# står alltså för olika alternativ, äter inte allt under respektive kategori på en gång):

    Frukost
    # 3 kokta ägg
    # Äggröra och tomat
    # 2 stekta ägg och 2-3 skivor bacon
    # ½-1 ask keso naturell

    Lunch
    # Blomkålsmos och bacon
    # Färska, rikligt smörstekta champinjoner, 1 tomat, 1 avocado med en klick creme fraiche, eventuellt lite fetaost eller mozzarella
    # 1 laxfilé ugnsstekt i vitlökssmör, 1 tomat, ev. fetaost
    # LCHF-smoothie – http://metrobloggen.se/millasmat/lchf-smoothie/

    Middag
    # 150-200 gram grytbitar med Biggans vitlökssmör, 1 tomat, skivad mozzarella
    # 1 laxfilé ugnsstekt med en stor klick Philadelphia-ost och inlindad i 3-4 skivor bacon, 1 tomat, skivad mozzarella
    # 1 bit LCHF-paj, pajskal av ägg/grädde, fyllning av köttfärs, lök, creme fraiche, ev. grädde, ev. champinjoner, täcke av smält ost. Tillbehör: creme fraiche och tomat eller avocado.
    # Blomkålsmos och köttfärssås (gjord på köttfärs, lök, grädde, ev. creme fraiche, ev. vitlökssmör)

    Kvällssnack (de få ggr jag blir sugen)
    # Gurkstavar med hemmagjord vitlöksdip (creme fraiche, pressad vitlök, lite krydda)
    # Några skivor ost eller skinka inrullad med creme fraiche

    Drycker
    # Kranvatten – dagligen
    # LOKA med ngn smak – nästan dagligen
    # Kaffe med en skvätt grädde eller mjölk om inget annat finns – ett par ggr per vecka

    Självklart kan det gå utanför dessa ramar lite men stommen är i princip denna. De dagar jag inte åker till jobbet (ledig eller jobbar hemifrån) skippar jag oftast frukost och går direkt på lunch.

    Så – är det någon som kan svara på om jag gör något väldigt fel, eller rätt, eller har tips på hur man skulle kunna få viktminskningen att gå lite fortare? (Hoppas att jag täckt upp all info som behövs, annars är det bara att fråga.)

    Ha det gott!
    M

    #56894
    stpe006
    Deltagare

    Vissa rasar i vikt, för andra tar det lite längre tid. Vi har alla olika förutsättningar, ämnesomsättning, hormoner o.s.v. Så länge det fortsätter neråt är det bara att fortsätta, eller försten, även om du inte tappar i vikt finns all anledning att fortsätta. Även om det inte visar sig på vågen kan det vara så att det händer grejer. Jag själv har tappat väldigt lite i vikt men blivit betydligt smalare. Dessutom mår man ju betydligt bättre utan en massa kolhydrater.

    Dina matvanor tycker jag ser toppenbra ut. Så jag kan bara säga , keep up the good work!

    #56893
    Gohper
    Deltagare

    Det ser bra ut och går det neråt så finns det ingen anledning att räkna.

    Och om det går långsamt så har du större chans att bli av med oönskade matbeteenden.

    #56890
    mctrollet
    Deltagare

    jag hade lagt till fett… majonäs till äggen, philadelphiaost i äggröran, smetana i keson… tomat eller avocado och rikligt med fetaost, hoppat smothie som mat… prova=))

    #56891
    MIXA
    Deltagare

    Det är inte så dåligt med 5,5 kg, för vissa inträffar viktras när kroppen har börjat fatta, ibland efter ett halvår. Ge inte upp, det kommer! 🙂

    #56888
    toru
    Deltagare

    Jag kör ju ganska strikt och i min värld är nog det där ganska mycket kolhydrater. Väldigt mycket mejerier i form av CF och Keso etc. Lägg in deet i ett verktyg och räkna på det. Jag skulle gissa på att du ligger på någonstans mellan 30 och 40g kolhydrater. Ska lägga in det i kostverktyget ikväll eller i morgon och se om jag gissar rätt. Andelen fett är nog kanske i minsta laget också.

    Men som sagt, detta är med mina striktare glasögon på. För en normal LCHF-are ser det hlet ok ut… 🙂

    #56899
    Mequila
    Deltagare

    Tack för alla svar! Kanske är det så att jag ska strikta till det lite mer, räkna på kh-mängden (men ush, hatar att väga/räkna min mat och lite skraj att jag ska tappa motivationen). Eller träna mer, vilket jag vill göra men ibland svårt att få till i rutinerna när man har varierande jobbtider. Eller bara acceptera att det går långsamt. Tur att man är gjort av segt virke när det kommer till tålamod och målmedvetenhet (det är motivationen/inspirationen som kan ligga latent i längre perioder, men vet med mig att ta chansen när den väl kommer, som den gjorde då för snart 4 månader sen) 🙂

    toru, är nyfiken på vad du kommer fram till med kostverktyget! Själv har jag inte lyckats hitta någon gratis-variant jag varit nöjd med.

    #56896
    snurren2
    Deltagare

    Jag står inför samma problem. Jag äter mellan 5-10 g kolisar om dagen och det har stannat för mig också. Gick ner 3 kg första veckan och har sedan stått still i 2 och jag menar helt still! Inte ett hg upp eller ner på morgonen när jag väger mig men tro mig jag har kg att gå ner har 29 i BMI. Kan inte förstå varför jag inte går ner. Äter fett så det räcker tycker jag. Har ibland kollat i tabell att jag ligger på rätt ratio. Mår ju bättre men vilket var en orsak men inte enbart. Jag vill ner 7 kg till för att vara nöjd. Är inte supersmal då heller så det borde inte vara omöjligt tycker jag. Vad att göra?

    #56898
    Mequila
    Deltagare

    Har ungefär samma mål tror jag. Ville tappa minst 10 kg (helst 15) när jag började, kom som sagt 5,5 och stannade upp länge, gick på pausveckan och gick upp ca 2 kg igen. Suck! Känns iaf bättre rent mentalt att vara tillbaka på LCHF nu, fast oroar mig smått över Pride-veckan i början av augusti, kommer nog befinna mig i en hel del situationer där det ska ätas ute och kanske även drickas lite alkohol, hm.

    #56886
    Anonym
    Gäst

    Låter man bara kakor godis chips glass vara ifred och lyckas hitta andra godsaker man kan frossa i så kan varenda en lyckas, tror jag
    (jättesvårt)

    ibland hjälper faktiskt ingenting men tankar dräper och man ska låta sig tänka färdigt för att veta hur de nya greppen ska tagas

    #56895
    Mynlen
    Deltagare

    Att sta stilla betyder inte alls att du gor nagat fel. Det ar fullt normalt med plataer, speciellt om man bantat (mycket) tidigare. Kroppen behover tid att stalla om.
    Plus att du ocksa ska mata dig, inte bara vaga. Det hander mycket ofta att kroppen forandras i matt utan att det hander nagat med vikten!

    #56897
    Mequila
    Deltagare

    Wohoo, verkar vara någorlunda back on track igen! Är det möjligt att tappa 2 kg på 1 vecka när man startar upp LCHF igen efter en paus? Fick kroppen en liten chock? Eller är det troligare att det var en massa vätska som försvann och att jag blev lurad när jag trodde att jag gått upp mycket igen?

    #56889
    mctrollet
    Deltagare

    keep it up och fundera inte så mycket på varför;)

    #56887
    toru
    Deltagare
    Quote:
    toru, är nyfiken på vad du kommer fram till med kostverktyget! Själv har jag inte lyckats hitta någon gratis-variant jag varit nöjd med.

    Kostverktyget ger mig all info jag behöver. SSS-ratio, kolhydrater, E% etc. Enkelt att använda både för rena livsmedel och maträtter. Jag har inte testat något gratisverktyg så jag kan inte jämföra funktionaliteten. Idag väger jag i princip inget alls utan kör på känsla, jag vet ungefär hur mycket jag stoppar i mig och registrerar därefter. Köper jag ett paket köttfärs på 1kg och delar det i 4 delar behöver jag ju inte väga varje gång jag steget en av delarna. Så tänker jag med i princip allt… Mitt kryddsmör är uppdelat i 70-75g bitar så där vet jag också utan att väga. Man behöver inte slaviskt väga den mat som i princip inte innehåller några kolhydrater. Blir jag osäker på någon grönsak eller ”ny” mejeriprodukt kan jag väga för att se var jag landar. Annars kör jag som sagt på känsla…

    #56892
    Gohper
    Deltagare

    Toru, det du gör är att omvandla det till lätträknade enheter. Det är en mycket god hjälp!
    Köttfärsen kör jag i 100 eller 150g portioner, En person en 100g påse osv. .
    Fast många påsar blir det när man ska frysa in 30-40kg… .

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.