5% och 5g per 100g

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    majanilson
    Deltagare

Hej!

Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har läst runt lite men bara mer förvirrad.. 🙂 Så här: Om jag äter en finncrisp som innehåller tex 3,4G per skiva då är det väl OK för de får inte överstiga 5G. O låt oss säga att jag äter nått mer med kolhydrater, tex.. samali som innehåller 3.7G/100G. Då är det väl också OK.

Kan jag alltså äta hur mycket jag vill bara det inte över stiger 5G/100G vara. Men om jag äter 4 olika saker som har tyo 3G kollisar var, blir det då 4*3= 12G kollisar. Hänger ni me?

Som idag, jag har ätit en finncrisp, innehåller ca 3.4 (har inte paketet här) g kollisar PER skiva. Jag har ätit en, får jag bara äta 1,6G kollisar idag. Är dagsrasonen 5G?
    Sen har jag hört nått med 5% också.. vad innebär det?

Oj nu var det rörigt.. men alltså.. dagsransonen, ska man hålla sig under 5 g kollisar på ALLT man äter under dagen el bara PER LIVSMEDEL?

marijna
    Deltagare

Man ska försöka hålla sig under 20 g kollisar per dag har jag läst, men en vara på 100 g ska inte överstiga 5 g kolhydrater;) Satt om du inte är så hård med din träning kan du äta det du vill som innehåller mindre än 5 kolhydrater men att det i slutändan inte överstiger 20.

Franke
    Deltagare

Det där med 5g kolhydrater är alltid per 100g, dvs 5 viktprocent. Dagsransonen brukar man som sagt säga vara max 20g, men det beror självklart på hur mkt man äter totalt också.

agnetasch
    Deltagare

Glöm det här med 5 g!
    Jag gissar att du äter 20 g kolhydrater/dag vilket är en vanlig dos. Då ska du räkna ihop alla kolhydrater från alla livsmedel du äter under en dag o summan får inte vara högre än 20 g. Spelar ingen roll hur mycket eller lite mat du äter eller om du tränar eller ej. Det finns inga genvägar om du vill vara korrekt, kolhydratsumman ska fortfarande vara 20 g

Äter du under 5 g kolhydrater/dag äter du en extrem LCHF men du gör på samma sätt; räkna ihop alla kolhydrater du äter på en dag.

5% är en helt annan sak:
    Nu talar vi om energiprocent. Äter man LCHF är drömfördelningen av energiämnena i ens kost 20% protein, 75% fett o 5% kolhydrater. 5% kolhydrater brukar motsvara c:a 20 g i hela dagsportionen.
    Dessa 5% får du fram om du räknar ut ditt matintag på ett kostprogram, det är inget du kan läsa dig till i en innehållsdeklaration på en matvara.

Mitt bästa försök i att förklara. Någon som förstår? 🙂

qwe
    Deltagare

WORD!

Receptomaten
    Deltagare

Agneta: Svar ja! :-*

majanilson
    Deltagare

Agneta – jag hajjar!! 🙂 Kanonbra svar. jag räknar ihop allt jag ätit under dagen o de ska inte vara över 20g kolhydrater. Enkelt 🙂 MEN måste man hålla på o väga allt så man vet hur mycket man ätit, det är såå tråkigt tycker jag. Jag käkade lite tonfisk igår, lite kyckling, lite grädde.. så jag orkar inte väga. Men får kanske göra det i början så man lär sig ungefär hur mycket allt är. (tänkte eftersom jag måste veta hur många kolhydrater jag fått i mig, och de står ju oftast i 100g)
    Vad snällt att ni delar med er o hjälper!
    Jag började med detta i måndags, alltså för 4dagar sen och har gått ner från 91,2 till 88,3, alltså 3 kilo på 4 dagar. Mitt första mål var att gå ner 5 kg.. Det var ju väldigt trevligt haha 🙂

agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    MEN måste man hålla på o väga allt så man vet hur mycket man ätit, det är såå tråkigt tycker jag

Som du säger själv så är det bara i början man väger, sedan räcker ögonmåttet.
    Enkel tabell att ta till: http://www.smalmat.se/articles/view.asp?articleid=15
    Lycka till! Det går ju jättebra för dig!

Receptomaten
    Deltagare
    Quote:
    …alltså 3 kilo på 4 dagar. Mitt första mål var att gå ner 5 kg.. Det var ju väldigt trevligt haha 🙂

Wow, kanon – Grattis!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.