5 veckor o knappt gått ner ngt, vad gör jag för fel?

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost LCHF Nybörjare 5 veckor o knappt gått ner ngt, vad gör jag för fel?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 55 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2491
    maddie
    Deltagare

    SKrev för några veckor sen när jag hade hållt på m lchf-kost i 2 veckor.
    Första veckan började bra – 1,3 kg,, veckan därpå gick jag upp o sedan dess har jag bara pendlat upp o ner. totalt har jag nu gått ner 8 hg på 5 veckor. jag har alltså gått upp efter första veckan, hur e detta möjligt?
    Jag tycker verkligen att jag är duktig själv på att följa denna kost men kan det vara så att jag får i mig för lite fett.
    Kan bara inte förstå hur jag ska få i mig mer.

    Äter ju frukost lunch o middag o ibland 1 mellanmål.

    Tacksam för akut hjälp innan jag ger upp.

    #39350
    mctrollet
    Deltagare

    VAD äter du till alla mål?? Skriv här så hjälper vi!! Kram

    #39349
    mctrollet
    Deltagare

    Kött fisk fågel ägg och skaldjur, ”alltid” med smör… sen är det bara att räkna till max 10 varje dag;)

    #39361
    MIXA
    Deltagare

    Det är bra om du skriver några dagar allt du äter. Visst, jag känner igen detta, själv kämpar jag nu att få det röra på sig, alltså mitt fett, 😛 inte det lättaste, har dock inte gått upp allt jag har gått ner. I början kan det ta tid ibland, försök att stå ut! 🙂

    #39387
    maddie
    Deltagare
    Quote:
    Kött fisk fågel ägg och skaldjur, ”alltid” med smör… sen är det bara att räkna till max 10 varje dag;)

    Vad menar du med att jag ska räkna till max 10 varje dag.

    Idag:
    Frukost rester sen gårdagen kött med wokgrönsaker o beasås till det.
    Lunch: hemmagjord burgare med sallad
    Ikväll: tänkte jag ska göra lchf pannkakor.

    #39364
    caizita
    Deltagare
    Quote:
    SKrev för några veckor sen när jag hade hållt på m lchf-kost i 2 veckor.
    Första veckan började bra – 1,3 kg,, veckan därpå gick jag upp o sedan dess har jag bara pendlat upp o ner. totalt har jag nu gått ner 8 hg på 5 veckor. jag har alltså gått upp efter första veckan, hur e detta möjligt?
    Jag tycker verkligen att jag är duktig själv på att följa denna kost men kan det vara så att jag får i mig för lite fett.
    Kan bara inte förstå hur jag ska få i mig mer.

    Äter ju frukost lunch o middag o ibland 1 mellanmål.

    Tacksam för akut hjälp innan jag ger upp.

    Detta är ju ingen snabbkur.
    En del går ner snabbt,
    för andra tar det lite längre tid…

    Tycker du ska ha is i magen… 😀

    Å njut av alla andra härliga positiva effecter man får ut av detta

    Men hoppa wokgrönsakerna 😉

    #39360
    MIXA
    Deltagare

    10 gram kolhydrater, du får räkna antalet av allt du äter utöver kött, kyckling, fisk, ägg, smör. Grädde, CF, majjo, mjölk, yoghurt, ost osv. finns det kolhydrater i.

    #39338
    fiaia
    Deltagare

    Kan vara så att du byter fett mot muskler? Har du inte så mycket övervikt är det mycket möjligt att det är så..
    Annars äter du troligtvis ”för mycket” kolhydrater..
    Jag pendlade ganska mycket de första veckorna, det ordnade till sig sen, jag blev lite mer strikt, skar ner på mejeriprodukterna lite..
    Ge inte upp!

    #39348
    mctrollet
    Deltagare

    Tex: 1 dl grädde är 3g kh… 50g kål är ungefär 2g kh… 1dl mjölk (röd) är 5g kh… Där har du en dagsranson på 10g kh! Räkna och läs på allt;)

    #39369
    Marika
    Deltagare

    …eller också äter man inte något som innehåller mer en 5g kolhydrater/100g… beror på hur strikt man vill vara!
    själv håller jag mig under 20g kolhydrater/dag, ibland mindre ibland något mer, har märkt att om jag äter mycket mejeriprodukter så stannar det av lite.
    Om man inte har jätte mycket övervikt tror jag att det går lite saktare…

    Lycka till!

    #39386
    maddie
    Deltagare

    Tack för alla svar. Räknar o hamnar på ca 18-20 g kh/dag. Trodde att ,man hade o röra sig på 20-30 g/dag. Därför tycker jag att jag har varit duktig. Men jag kanske ska äta ännu mindre kh/dag då. Har inte så mkt, ca 8 kg men för mig är det mkt för det syns väldigt mkt tycker jag efter graviditeter 🙂

    dagen idag har sett ut såhär
    frukost: lchfpannkaka med vispgrädde
    Lunch: –
    Middag: omelett gjors av ägg o grädde till det tomater o rödlök stekt i lite grädde.
    totalt två koppar kaffe idag.

    #39388
    Skold29
    Deltagare

    Ser ut som du behöver mera fett. Ta en klick smör i kaffet. Drick äggmjölk och klicka smör på ”allt” du äter.

    #39358
    alfons
    Deltagare

    hur gör du lchf-pannkakan tomater är inte så bra

    #39385
    maddie
    Deltagare
    Quote:
    hur gör du lchf-pannkakan tomater är inte så bra

    2 dl grädde (jag hade mellangrädde)
    1 dl standardmjölk
    2 msk fiberhusk (finns på glutenhyllan i välsorterade mataffärer)
    4 ägg
    1-2 nypor salt

    Vispa samman allt med elvisp. Låt stå i 5 minuter och grädda sedan i smör.
    Smeten blir ganska tjock så man får bre ut den lite i stekpannan, men den flyter ut i värmen

    Det blev 6 pannkakor stora som en omelett ungefär.

    #39363
    caizita
    Deltagare
    Quote:
    Tack för alla svar. Räknar o hamnar på ca 18-20 g kh/dag. Trodde att ,man hade o röra sig på 20-30 g/dag. Därför tycker jag att jag har varit duktig. Men jag kanske ska äta ännu mindre kh/dag då. Har inte så mkt, ca 8 kg men för mig är det mkt för det syns väldigt mkt tycker jag efter graviditeter 🙂

    dagen idag har sett ut såhär
    frukost: lchfpannkaka med vispgrädde
    Lunch: –
    Middag: omelett gjors av ägg o grädde till det tomater o rödlök stekt i lite grädde.
    totalt två koppar kaffe idag.

    Själv tycker jag att 10 g per dag låter lite strikt 😉
    Ligga runt 10-20 g e nog helt okey 😉
    Man kan vara fakir om man vill och nolla ….
    men men njaaa 😛

    Jag ligger nog runt 15 g
    Har börjat minska ner på mejeriprod
    Skippar grädde i kaffet å så
    Använder aldrig mjölk, grekisk youhurt e väk
    Men har hittat ngt annat mums Smetena(säkert felstavat)
    fet å god ::)

    Jag mår bra ivarje fall 😉

    Hittat detta på en lchf blogg
    Förslag till LCHF tabell:
    – Max ca 10 gram kolhydrater om dagen = Strikt LCHF
    – Max ca 25 gram kolhydrater om dagen (5 E%) = Normal LCHF
    – Max ca 50 gram kolhydrater om dagen (10 E%) = Övre gräns för LCHF
    – 100 gram kolhydrater om dagen (ca 20 E%) = Kolhydratreducerad kost
    – 30 E% kolhydrater om dagen, och därutöver = Kolhydratbaserad kost

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 55 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.