5g kolhydrater per ..?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #652
    matte
    Deltagare

    Hej alla!
    Nybörjare på detta med LCHF och har en fråga till er.

    5g kolhydrater per ..?
    Är det alltid per 100g man ska titta på? Eller är det per poriton om detta finns?

    Tacksam för svar! 🙂

    #11462
    Susanna
    Deltagare

    5g är ju en tumregel så att man har lite koll.. Givetvis är det ju skillnad på tex.. uhm, ta någon krydda(jag har ingen aning omhur mycket kolhydrater det är i dem) och mjölk eftersom mängden du får i dig varierar.
    Ett bra riktvärde är att äta max 20g kolhydrater/dag… Det låter lite men det är det inte när du äter kolhydratfattig mat.. (kött innehåller oftast 0 kolhydrater, häll på lite grädde som innehåller typ 3/dl, 1/2dl grädde, lite sallad till det så blir totalintaget för en middag kanske 3-4 kolhydrater)

    Så, alltså, din fråga. 5%-regeln är bra att ta till när man är osäker, men inte lämplig på dryck (eftersom man dricker så pass mycket) kolhydrater/portion är bra att veta för att få max 20/dag.
    Hoppas att jag inte har förvirrat dig mer nu.. 🙂

    #11463
    matte
    Deltagare

    Hej Susanna och tack för ditt snabba svar! 🙂

    Det jag tänkte på med frågan var när man står i butiken och ska köpa mat eller dricka, men som jag förstår på dig gäller det att se lite vad det gäller. T.ex såser kan man kolla per portion.

    Hoppas inte jag har förvirrat det mer för mig själv nu.. 😉

    #11461
    Susanna
    Deltagare

    Precis. Du får alltså tänka lite på mängden av det du ska inta som avgörande om 5 kolhydrater är mycket eller inte.. jag tyckte att det var precis lika förvirrande i början men man kommer in i det snabbt 🙂 (en bra sida för att få en uppskattning är minmat.net där näringsvärde för hur många saker som helst är nedskrivet)

    Ps, var väldigt restriktiv vad gäller dryck överhuvudtaget… VATTEN är vad som gäller… 🙂 (var försiktig med light-drycker som kan innehålla 0 kolhydrater men en massa sötningsmedel som hämmar viktnedgången)

    #11459
    wantingmemories
    Deltagare

    Jag skulle nog rekommendera att alltid kolla per 100g, och alltså inte per portion. Ser man till innehållet per portion kommer man nog ganska snabbt att överstiga 20g kh per dag, eftersom man lätt äter mer än 4 portioner av olika varor om dagen (de portioner de räknar kring brukar vara ganska små). Sen är det klart att om man ska använda en matsked soja i sin matlagning kanske man inte måste vara jääättehård på kolisinnehållet i den lilla matskeden…

    #11460
    Susanna
    Deltagare
    Quote:
    Sen är det klart att om man ska använda en matsked soja i sin matlagning kanske man inte måste vara jääättehård på kolisinnehållet i den lilla matskeden…

    Det var precis så jag menade! Att man ändå måste vara lite realistisk när man räknar.. Samtidigt är det ju noga att kanske räkna per portion vad gäller vissa saker, typ mjölk (eftersom det inte är så många kolhydrater/dl men blir det om man dricker 1-2 glas om dagen)
    och kolhydrater/portion på förpackningarna är ju inte alltid bra men man kan ju behöva räkna ut lite hur mycket man får i sig när man väl äter sin portion.. det var så jag tänkte 🙂

    #11464
    Peter
    Deltagare

    skippa såserna vem vet vad för skit det finns i dem.. med lite olivolja o smör etc kommer man långt eller gör egna såser

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.