Abs. Hur då?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5228
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Erkänner att jag är ganska grovt överviktig. Har tappat drygt 10 + kilo sen jag började med LCHF tidigt i November (jag har ingen våg längre och bestämde mig för ett tag sedan för att inte lita på vågen, utan på midjemåttet!). Målet är att tappa drygt 20-30 kilo till, så jag tittar på över ett år om jag fortsätter i den här takten.

    Jag började nyss motionera en timme om dagen på en sån där paddlings-cykel historia. Vet inte riktigt hur jag ska förklara maskinen, men det är något min mor köpte hem för något år sedan som sedan bara stått och dammat. Om jag skulle jämföra med en fysiskt aktivitet skulle jag väl säga att maskinen är en blandning mellan att cykla, jogga, springa uppför trappor och jonglera.

    Hur som helst. Målet är att en dag ha en fin tvättbräda.

    Jag har försökt med pushups och situps – problemet är att jag är så tung att det är nästintill omöjligt för mig att ens göra 10 av varje. Jag har valt att helt enkelt vänta med att försöka träna upp muskler tills jag gått ner i vikt.

    Samtidigt har jag läst runt lite och fått höra att det är lättare att omvandla fett till muskler, än att bygga upp muskler när man är smal och senig. Stämmer detta?

    Ni med träningserfarenhet som sedan börjat biffa upp er med LCHF – vad har ni för tankar kring mitt lilla problem? Har ni några tips på träningssätt?

    Gym är ett alternativ, men jag föredrar saker man kan göra i hemmet eller utomhus vid alla tider på dygnet.

    #80985
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Vill du ha en tvättbräda så är det ett rejält kaloriunderskott som gäller ända tills allt underhudsfett som är i vägen är borta.

    #80992
    Avatarbimmerboy
    Deltagare

    Hur mycket väger du och hur lång är du? Är du EXTREMT överviktig tror jag du skall sikta lite lägre i början. Rör på dig och ät rätt för att tappa vikt och få lite flås, det blir såå mkt lättare att hålla på med pushups osv när du har lite mindre fläsk att konka runt på.

    #80984
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    @bimmerboy 379441 wrote:

    Hur mycket väger du och hur lång är du? Är du EXTREMT överviktig tror jag du skall sikta lite lägre i början. Rör på dig och ät rätt för att tappa vikt och få lite flås, det blir såå mkt lättare att hålla på med pushups osv när du har lite mindre fläsk att konka runt på.

    +1.

    Sedan börjar du styrketräna tungt och ligger på ett kaloriunderskott tills du är nöjd med formen, så är du i hamn.

    #80982
    AvatarHampe92
    Deltagare

    Alla har en tvättbräda redan, det är bara det att vissa har så lite underhudsfett att den syns o vissa inte. Musklerna finns där det är bara prat om fettet som döljer dessa muskler. Sen visst kan vissa har mer magmuskler, starkare, uthålligare osv 🙂

    #80993
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    @bimmerboy 379441 wrote:

    Hur mycket väger du och hur lång är du? Är du EXTREMT överviktig tror jag du skall sikta lite lägre i början. Rör på dig och ät rätt för att tappa vikt och få lite flås, det blir såå mkt lättare att hålla på med pushups osv när du har lite mindre fläsk att konka runt på.

    För tillfället väger jag c.a 105 kilo. Är 176 CM lång.

    Och jag har inte precis bråttom, så det är lugnt. Så länge där finns ett långtidsmål så =)

    @Jimmy_Flessa 379432 wrote:

    Vill du ha en tvättbräda så är det ett rejält kaloriunderskott som gäller ända tills allt underhudsfett som är i vägen är borta.

    Så jag gissar på att det kan ta ett år minst innan jag ens kan börja. Vill ju bli av med det vanliga fettet innan jag ens kan tänka på underhudsfett, antar jag?

    Finns där något jag kan göra medans jag tappar vikt? Att helt enkelt äta mindre är inte precis ett option. Just nu äter jag tills jag blir mätt – eller snäppet mindre, och jag går ner i vikt av det.

    #80991
    Avatarbimmerboy
    Deltagare

    Rör på dig, simma, traska eller cykla kanske kan funka. att bygga upp lite vettig grundkondition gör det betydligt lättare sen när du börjar gymma på allvar.

    #80983
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Om du går ner i vikt nu så är det bara att fortsätta på det spåret du är inne på. Sedan är det som du stämmer att det är ganska vettigt att koncentrera sig på att komma ner till, åtminstone, normalvikt innan du ens börjar tänka på att deffa ner fettprocenten såpass lågt att magrutorna gör sig tydligt synliga.

    #80989
    AvatarJannebananen
    Deltagare

    jag måste fråga en sak här då… jag bryr mig egentligen nada om magrutor… har faktistk aldrig riktigt förstått vad man ska ha dem till alls? Men visst, fattar grejjen med synliga muskler, men just dessa har jag alltid varit ointresserad av. Måhända för att jag aldrig någonsin varit i närheten av att skönja dessa… ja vet inte..

    Hursomhelst… ärligt nu… om man har haft låt säga 30 kg övervikt PÅ MAGEN, kan man då någonsin få rutor på magen?

    buhuhihihihihhuhuhu… 🙁

    #80990
    Avatarbimmerboy
    Deltagare

    Kan du inte nöja dig med en BIGpack i stället för en sixpack, då slipper du jobba liksom :rolleyes-smiley:

    #80981
    AvatarVeronicaS
    Deltagare

    Lord Marcus: En crosstrainer kanske?

    #80986
    AvatariAnna75
    Deltagare

    En AbGlider??

    #80994
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    @VeronicaS 379679 wrote:

    Lord Marcus: En crosstrainer kanske?

    *Googlar*

    Yes! Det verkar vara en sådan vi har liggandes.

    Något i den här stilen:

    Proform-20-0-crosstrainer-elliptical.jpg

    @iAnna75 379681 wrote:

    En AbGlider??

    Haha, den här sortens träning ser skitkul ut.

    PFBE19610_motion1.jpg

    Däremot misstänker jag att den är oerhört painful och jobbig… Vi får väl se om ett år eller två. 😛

    #80987
    AvatariAnna75
    Deltagare

    @Lord Marcus 379986 wrote:

    *Googlar*

    Haha, den här sortens träning ser skitkul ut.

    PFBE19610_motion1.jpg

    Däremot misstänker jag att den är oerhört painful och jobbig… Vi får väl se om ett år eller två. 😛

    Väldigt effektiv! För armar och rygg också….

    #80988
    AvatarSueAnn
    Deltagare

    Måste bara flika in lite angående dina ”problem” med push ups och sit ups… Man kan alltid bygga muskler, trots mindre eller riktigt stor övervikt. Men ibland måste man helt enkelt anpassa övningarna lite mer för att inte slita på senor och ledband och för att göra övningen lättare att utföra utan att förlora effekt.

    Vi börjar med push ups. Knästående armhävningar är lika muskeluppbyggande som vanliga armhävningar för en överviktig person, eftersom ju mer tyngd du har på kroppen desto mer får dina armar jobba, så du kan se dina extra kilon som en tillgång i träningen tills vidare! 😉

    10 armhävningar är verkligen inte illa! Kör 10 och vila så länge du behöver och satsa på 10 till i så många omgångar du orkar, men orkar du bara 5 åt gången efter de 10 första så är det ändå ett kanonjobb! Alla utförda övningar ger energiförbrukning och banar väg mot muskeluppbyggandet. Ingen klarar 50 armhävningar utan att ha tränat sina muskler och det är ju det du har börjat med. 🙂 Skynda långsamt.

    Sen angående sit ups…. Ofta har många en bild av Rocky Balboa som kör sit ups i flygande fart i Rockyfilmerna. Det ser kanske flashigt ut på film till den taktfasta musiken, men effekten kan bli väldigt fel om man bara härmar bilden av Rocky utan att göra ”rätt”. Många kopplar in höftböjaren i höga sit ups och förlorar då effekten på magmusklerna.

    Jag vill råda dig att istället köra små crunch. Sen måste man vara noga med att lära känna sin kropp, en del behöver en handduk under svanken för ligga rätt och komma åt magmusklerna och andra behöver hålla upp benen i luften för att hitta rätt i början osv. Det är de små detaljerna som kan göra underverk när man lyssnar på kroppen. 🙂

    Men börja med att ligga på rygg på ett plant underlag med böjda ben. Sträck ut armarna framåt mot knäna, vinkla gärna händerna som att du ska skjuta något framför dig. Du behöver bara komma upp från golvet med axlarna en centimeter från golvet till att börja med, det viktiga är att det känns i magen och inte hur högt du lyfter överkroppen.

    Tänk lite som att du ska flytta luften framför dig med händerna och andas ut när du är på väg upp/framåt i rörelsen. Jag har märkt att när jag ber personen säga push i uppgångsläget så hittar de lättare en bra rytm och andningen kommer automatiskt rätt. Så på vårt gym hör man vilka som nyss har börjat i min ”skola”, det är de som lite tyst väser push mellan läpparna medan svetten rinner ner i ögonen på dem. 😉 När de väl kommit in i övningen och blivit säkra så tystnar dom dock. 😉

    Armarna kan du använda till att söka rätt läge för var du lättast kommer åt magmusklerna. En del tycker det känns bäst med händerna ihop ovanför magen när dom knugffar luften medan andra ill ha armarna utefter sidorna ner mot golvet.

    Vi är alla olika med individuella behov och prestationsförmåga så gå enbart efter din egen kropp och hitta alternativa utföranden av en övning som kan anpassas till din kropp, då kommer man framåt så mycket lättare. 🙂

    Kör så många du crunch orkar i små små rörelser och vila. Kör sedan ett par små crunch och håll kvar i ”upprest läge” så länge du orkar. Slappna av och börja om. 🙂

    När du känner dig säker kan du ha raka ben upp mot taket och ”knuffa luften” mellan benen, du kan ”knuffa luften” rakt upp mot taket, du kan dra knäna emot dig under uppgångsläget osv. Man kan variera crunches på många olika sätt när man väl fått kläm på övnngen. Med tiden kommer du även högre upp från golvet. 🙂

    Sen finns det ju även fler övningar för mage när man känner att man vill utvidga sin magträning. Men crunch är en väldigt bra övning att börja med. Billig dessutom. 😉

    Big hugs.

    Lycka till!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.