Ämnesomsättning (Metabolism)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3642
    AvatarDavild
    Deltagare

    En sak man hört i många år är att man ska äta fem gånger per dag. Alla tillfällen behöver inte vara en bautamåltid, utan det räcker med något litet. Men helst att man äter: Frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika. Just för att hålla igång ämnesomsättningen. Det är i alla fall vad jag har hört från många olika håll och kanter.

    Jag läste om en annan diet som bygger på ungefär samma princip som LCHF, med ett eller annat mindre undantag. Där underströk de hur viktigt det är att äta sin första måltid (frukost eller lunch), inom en timma efter man vaknat. Men inom LCHF-svängar verkar den gemensamma åsikten vara att ”ät när du är hungrig, till du är ohungrig”. Är det någon som har en förklaring till detta? Är det en gammal seglivad myt, eller är det helt enkelt inte relevant/ nödvändigt när man INTE äter kolhydrater, socker eller stärkelserik mat?

    #55712
    AvatarMynlen
    Deltagare

    jag TROR (har inget belägg för det) är att om man äter kh rik mat då toppar blodsockret, störtar ner igen och då blir man sugen och hungrig och börjar äta för mycket och sen går blodsockret enormt upp igen osv osv osv. Därför är det nog bättre att äta något igen innan blodsockret är så lågt att man kan hetsäter som en galning igen.

    Förmodligen samma historia för att måste äta frukosten en timme efter att man vaknat. (hade förresten aldrig hört den) för äter man kh kost har blodsockret gått ner över natten och väntar man längre så dyker den ännu lägre.

    Äter man LCHF är blodsockret ganska stabilt, har man ätit rejält på kvällen och är inte hungrig på morgonen mättade maten väldigt bra alltså. Varför då tvinga i sig mer mat om man inte är hungrig`?

    #55714
    AvatarHampe92
    Deltagare

    Håller med Mynlen. Eller som en person som tränar väldigt mycket så äter jag frukost vare sig vilket. Jag använder ju mig av lchf för att gå upp så jag ”MÅSTE” ju äta. Men är man inte hungrig så är man inte det och varför ska man då äta liksom. Om man nu inte är sjuk, då ska man nog försöka få i sig nått men man är ju aldrig sjuk när man kör lchf hehehe 😉
    Fast PERSONLIGEN tänker jag mycket såhär att jag tänker inte slänga i mig någonting var tredja timma eller omkring där, helst ska det gå minst 4 timmar mellan mina mål. För jag har märkt att jag blir alltid hungrig efter 2-3 timmar efter att jag har ätit även om det är massa fett och såklart inga kolhyderater. Och det är jag inte förvånad över för jag har levt större delen av livet med att äta var tredje timma så det är la kroppen fortfarande van vid.
    Dessutom börjar hungern alltid försvinna bara jag står ut någon halvtimma, ibland kan det gå 5-6 timmar mellan målen om jag inte tränar såklart.
    Och att magen ska få jobba exakt hela dagen, visst det gör den nog även om man har 5-6 timmar imellan, men 3 timmar….njaa det ska iaf inte min mage behöva stå ut med. Behöver min kropp lite extra energi så har den faktiskt lite hull den kan ta av isf! ;D

    #55717
    AvatarDavild
    Deltagare

    Jag säger inte att jag är oense med vad som sagts. Men det jag kan minnas om kroppens metabolism från tiden när jag läste naturkunskap (för ~10 år sedan), var att det var ganska komplicerade stadier och processer. Nu kommer jag inte ihåg vad allting gjorde, men jag minns att vi läste om matspjäkning, olika enzymer och syror, hydroxol-nånting och alla de olika kroppsliga organ som arbetade på olika sätt (som njurarna och levern) + mycket, mycket mer.

    Det jag försöker säga är att jag inte minns att i slutet av processen så var det ”bara” nivån på blodsockret som ändrades. Jag kan ju rota fram mina gamla läroböcker och anteckningar och forska själv om vissa födoämnen kräver en mer avancerad process än andra, och därför kanske är bra att ”hålla igång” genom att äta ofta.

    Jag vill bara poängtera att jag inte är en lat människa som är rädd för att göra egen forskning, men jag tänkte att det kanske kunde bli en intressant diskussion såhär en fredagskväll 🙂 För jag har inte semester och jag sitter här och är lite sugen på onyttig mat och annat snacks. Behöver lite distration 😛

    #55719
    AvatarWillhelm
    Deltagare

    Den här tråden ger mig nästan lust att dra fram (mikro)biologiböckerna…

    Dock tror jag det går att få igång kroppen på andra sätt. Jag känner mig alltid mer igång om jag tar en promenad på morgonen och är rätt säker (utan någon slags vetenskapliga bevisning alls) på att det sätter igång kroppen då man oftast är mer sugen på frukost efter en promenad än man var innan.

    #55716
    AvatarDavild
    Deltagare

    @Willhelm:
    Nu minns jag en annan sak jag hört, angående morgonrutiner. Tror det var på radio de sa, att på morgonen ska man dricka en svart kopp kaffe och genast ge sig ut på en promenad. För under just den perioden skulle man tydligen bränna extra mycket kalorier. Nu är jag inte en person som automatiskt tror på allt jag hör eller läser, men jag lagrade den informationen under kategorin ”det kanske finns något i det”. Men de gav aldrig någon förklaring till varför en morgonpromenad med bara kaffe i magen skulle vara så mirakulöst effektiv jämfört med en promenad senare på dagen.

    #55718
    AvatarWillhelm
    Deltagare

    Misstänker att det kan ha något med koffeinet att göra.

    Kan detta vara förklaringen till att min far alltid fick ut mer av våra morgonpromenader?! Den jäveln drack alltid kaffe innan medan jag föredrog te alt. vatten.

    #55706
    AvatarFranke
    Deltagare

    Jag kör lite på paleotänket (grottmänniskostil) som liknar lchf en del. under typ 99% av människans livstid har vi left som hunter/gatherer och knappast haft tillgång till 5 måltider om dagen. Jag är övertygad om att våra kroppar är gjorda för att äta mat max 2 eller färre gånger per dygn, och ofta fasta 1 dygn eller mer. Såg en undersökning som visade att folk som äter oftare äter mer energi totalt än de som äter få gånger per dag, minns inte var jag gjort av länken dock.

    #55709
    Avatarlousiie
    Deltagare

    Men samtidigt ändras ju människokroppen. Egentligen kan man absolut inte jämföra nu och när vi levde som grottmänniskor. Vi har ju anpassat oss succesivt efter levnadsvillkoren och även kroppens egenskaper därefter. Känns ju nästan som att jämföra apor med dagens människor;) Om hur ofta man ska äta är jag inte intresserad av, menar bara att grottmänniskor och vi idag inte har/hade samma förutsättningar.

    #55715
    AvatarTompat
    Deltagare
    Quote:
    Men samtidigt ändras ju människokroppen. Egentligen kan man absolut inte jämföra nu och när vi levde som grottmänniskor. Vi har ju anpassat oss succesivt efter levnadsvillkoren och även kroppens egenskaper därefter. Känns ju nästan som att jämföra apor med dagens människor;) Om hur ofta man ska äta är jag inte intresserad av, menar bara att grottmänniskor och vi idag inte har/hade samma förutsättningar.

    Det är absolut ingen skillnad på människokroppen nu jämfört med människokroppen när vi levde som jägare-samlare. Det har bara gått ca. 10 000 år sen dess, en väldigt kort tid i evolutionen. Vi skulle behöva flera hundratusen år eller miljoner år för att utvecklas.

    #55708
    Avatarlousiie
    Deltagare

    ok jag som inte har nån koll då tydligen =)

    #55707
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    sss säger: mellanmål är för sockerätare 😉

    #55711
    AvatarMynlen
    Deltagare

    En sak ni inte ska glömma är att, även om det har forskats en hel del redan, inte ALLA saker är självklara än. Det där med blodsockret är ju bara en del av hela historien, och inte allt man lärt sig förr stämmer. Forskningen går ju framåt. Att folk börjar äta LCHF nu är ju ett tecken på det… t.ex att diabetes bäst hanteras med fett och inte med kh.

    Och om detta med promenad innan frukost läste jag just att det var humbug, tror någonstans på Kostdoktorn. Att man bara blev hungrigare och åt mer sen. Vet inte så noga längre, eftersom jag inte kan ta promenader innan frukost brydde jag mig inte riktigt om det 🙂

    #55710
    Avataralfons
    Deltagare

    Den tillgången vi har på kolhydrater idag hade vi inte ens när jag var liten visserligen åt vi potatis varje dag men det fanns inte frukt och sånt varje dag. OM vi fick dricka fick vi dela 330cl på två och vi gick till affären tog inte bilen.

    #55713
    AvatarMsHisingen
    Deltagare

    Om jag kommer ihåg Paulun rätt om promenader före frukost så kom en större del av de kalorier man förbrukade under promenaden från fett, troligtvis pga att man hade ont om socker i blodet efter natten. För oss på lchf borde det inte göra ngn större skilnad TROR jag. Koffeinet i kaffet skulle på ngt sätt öka på förbränningen, kommer inte ihåg hur – slängde böckerna för ett tag sen när ”jag såg ljuset” ;D Tog mina morgonpromenader varje dag en hel sommar och det gjorde kanske inte så mycket för mina kilon, men det var ett skönt sätt att starta dagen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.