Antal kolhydrater per 100g ??

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Deltagare

Hej,

Här kommer en dum fråga som kanske redan har diskuterats men det är ju inte helt lätt att söka på det eftersom det står ju ”kolhydrater” i nästan varje inlägg. =)
    Och i detta inlägg kommer det stå kolhydrater många ggr. =)

Som jag har förstått det hela så ska man helst inte äta mer än 20-30g kolhydrater per dag och man skall helst välja produkter där det är max 5g kolhydrater per 100g.
    Samtidigt har jag hört att det inte är lika strikt med hur mycket man äter till skillnad från viktväktarna så länge man håller sig under 30g kolhydrater.

Men om jag väljer att dricka 1lit naturell yoghurt, 4g kolhydrat/100g så har jag hamnat på 40g vilket är för mycket?

Spelar det någon roll hur mycket kolhydrater man äter vid varje tillfälle?
    Jag kan ju dricka en dl vanilyoghurt till frukost 9g kolhydrater är detta för mycket på en gång?
    Eller så dricker jag 2dl=18g då har jag bränt hela dagsintaget sen äter jag grönsallad resten av dagen.

Som sagt blir det fel om man tar dagens alla kolhydrater vid ett och samma tillfälle?

Ska man ge sig in i detta så vill man att det blir rätt från början. Även om man använder mjölkprodukter som har 2-5g/100g kolhydrater
    så kan det lätt bli mer än 5g vid tex en frukost.

MVH…/Hans
    ”en entusiastisk nybörjare”

Deltagare

Nä, visst kan du välja att ta alla kh vid ett tillfälle (skulle inte rekomendera socker till frukost dock), men salladsblad resten av dan låter inte varken kul eller lchf;)

Deltagare

Nej, det är sant att det låter trist 😉 Men det intressanta är om metoden fortfarande funkar om man skulle hamna på tex 8g kh
    vid ett av måltiderna men totalt landar under 30g om dagen. Tex en knäckebrödskiva kan ju passera 5g beroende på vilken sort man väljer,
    lägger man till smör och ost så blir ju det ytterligare lite kh.

Deltagare

Det finns ju dom LCHF:are som bara äter en gång om dagen o går ner i vikt. Det kan man ju säga är bevis på att man kan inta dagens kolhydratdos på samma gång.

Deltagare

Vi är ju ute äfter att sänka insulinutsöndringen då är det inte lämpligt med knäckebröd det höjer blodsockret fort och det är inte bra det var det första min diabetessjuksköterska varnade för

Deltagare

Samtidigt måste du hitta en LCHF diet som passar för just dig. Jag vet dem som ligger på 80Kh dagen och fortfarande går ner i vikt. Visst det går säkerligen något långsammare men det går.

Det handlar ju inte bara om att gå ner i vikt utan man måste må bra längst vägen dit med. Testa dig fram men en bra riktlinje är att hålla sig under 5kh/100gram. Ät inte för mycket kh på en gång för som alfons skriver handlar det ju om att få en stabil insulinkurva.

Lycka till

Deltagare

Ser att ni pratar om att äta salladsblad då är det bättre att äta rökt fläsk om avsikten är att gå ner i vikt. Hög fetthalt är det som förbränner edet fett man redan bär på

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.