Är min mat bra?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #343
    Marija
    Deltagare

    Hej! Jag har lyckats banta förr med diverse kalorisnåla dieter och det har funkat men ”de där sista kilona” har aldrig försvunnit. Nu har jag långsamt gått upp 10 kilo (från 68 till 78, är 170 cm lång) på något år.. Känns som att jag har bantat hela mitt vuxna liv annars och är så trött på det. Nu vill jag ha väck de här kilona och gärna några till, mitt mål är 60-65 kilo. Därför tänkte jag försöka prova med LCHF ett tag, för att se om det funkar! Har lagt om kosten sen två veckor men följer inga recept eller så utan går på känsla. Så om nån skulle vilja ta en titt på min dagsmeny och säga om jag borde ändra på nåt så vore jag jätteglad! Jag har inte vägt mig än, funderar på att strunta i vågen helt och köpa ett måttband istället.

    En sak jag funderat på: Jag har förstått att öl och drinkar är big no-no men är rödvin okej? Det har slunkit ner en del glas. Men det är ju ganska mycket kalorier?

    Här är iaf min dagsmeny:

    Frukost: Två ägg med örtsalt, 1,5 dl turkisk yoghurt, 1 dl fröblandning (som jag gjort själv, det är lika delar pumpakärnor, solrosfrön, linfrön, psylliumfrön, sesamfrön och russin), en kopp te med röd mjölk och en sockerbit (vet att jag borde skippa den men känns som att jag behöver den på morgonen för att bli pigg…).

    Lunch och middag: Köttgryta/biff/köttfärsbiff/quornfilé/kyckling med en sallad till exempel på bönor, paprika, småbladig salladsmix och tomat, eller på vitkål och morötter, samt en skvätt dressing gjord på kallpressad rapsolja, vinäger, salt och peppar. Till detta blir det oftast nån sås, ofta tzatziki eller nån annan kall, yoghurtbaserad sås men ibland gör jag varm sås på creme fraiche, matlagningsgräddde eller röd mjölk och redning. De enda fetterna jag använder i min matlagning är riktigt smör och kallpressad rapsolja.

    När jag precis har kommit hem från jobbet så brukar jag äta ett mellanmål för att stilla hungern lite tills middagen är klar. Då blir det en avokado med keso och örtsalt, eller en bit korv och en bit ost, eller en frukt. I övrigt blir det inga mellanmål mellan målen på vardagarna. På helgerna tar jag ut svängarna lite och då kan det bli lite nötter, mörk choklad och rött vin efter middagen. Jag dricker cirka 2 liter (bubbel)vatten om dagen, inget annat.

    Jag är en föredetta godisråtta som alltid varit sockerberoende i princip. Men jag har skurit ner långsamt och inte ätit riktigt godis på ganska länge nu, däremot hållt ett stadigt intag av andra sockerkällor som frukt, energybars, smoothies osv. Förr drack jag även mängder med cola light, flera liter om dagen. Det har jag slutat med nu. Jag har märkt att jag mår bra på den här maten, jag är bra i magen och känner mig hälsosam. Jag blir inte lika trött på eftermiddagarna längre och är inte hungrig mellan målen. Och det bästa av allt är att mitt sockersug är, jag ska inte säga borta, men det gör sig mycket mindre påminnd. Förr har jag aldrig kunnat gå förbi tex en godisskål eller ett bullfat på jobbet utan att bli sjukt sugen – den här veckan har jag gått förbi båda varje dag utan att ens bli lite sugen, helt galet! Jag fattar inte riktigt hur det kan gå till men härligt är det. Visst blir jag fortfarande sötsugen ibland men sällan på eftermiddagarna (det blev jag alltid förr) och det går ändå att kontrollera.

    Har börjat promenera 40 minuter varje morgon också, hoppas det kan göra nån skillnad för min vikt. Jag har varit en ganska aktiv person i perioder, men under de perioder då jag jobbat som mest så har det också blivit minst träning. Just nu jobbar jag heltid och jag har ett gymkort men kommer aldrig iväg, så jag hoppas att mina promenader ska kompensera lite. När jag var som mest aktiv så var jag på gymmet 5-6 dagar i veckan och sprang en timme varje dag men det finns helt enkelt inte tid till det nu tyvärr.

    Så vad tycks om mitt upplägg? Gör jag några klassiska nybörjarfel? Vad ska jag skära ner på om jag inte märker resultat? Ska man ta hänsyn till kalorimängd alls, jag menar, jag skulle tro att jag får i mig säkert 1700 kcal om dagen, det är väl lite mycket om man ska gå ner i vikt?

    Vore jättetacksam om någon ville ta sig tid och svara på mitt inlägg. Många vänliga hälsningar!

    #8476
    FriendlyFly
    Deltagare

    Jag ska försöka svara på dina frågor i ordning.
    Torrt rödvin ska inte vara några problem i samband med LCHF. Du borde sluta räkna kalorier helt, ät när du är hungrig helt enkelt men du behöver ju inte äta bara för att det är gott. 🙂

    Frukost: ta det försiktigt med yoghurten, den innehåller rätt mycket kolhydrater. och sockerbiten!!! bort med den. du ska inte behöva socker för att bli pigg, det motverkar ju hela LCHF-konceptet. ta hellre isf en kopp kaffe.

    Lunch och middag: låter rätt okej enligt mig. men bönor och morötter är väl inte de bästa men så länge man inte äter mycket av dom så är det nog inga problem.

    som mellanmål så bör du inte äta frukt, men en avokado funkar bra. 🙂

    ditt sockerberoende kommer gå över helt om du bara fortsätter dra ner på de dåliga varorna.
    och som sagt, sluta räkna kalorier. dra ner på dåliga varor, sen kan du äta tills du är mätt.

    fortsätt kämpa och lycka till med din viktnedgång! 😉

    #8480
    cathrine
    Deltagare

    Om alkohol så :
    Genomsnittligt vin (8-15%), per 100ml:
    Kolhydrater 0,5g
    Alkohol 9g
    Protein 0,3g
    Fett 0g
    Vilket ger 68 kalorier, 3% från kolhydraterna.

    Mer kalorier alltså, men bara en bråkdel av kolhydratsinnehållet…

    Eller Starksprit (Vodka, Gin, Whiskey, Konjak) per 100ml:
    Kolhydrater 0g
    Alkohol 33g
    Protein 0g
    Fett 0g
    Vilket ger 229 kalorier, 0% från kolhydraterna.

    Frukosten
    – Sockerbit kan du byta ut till hermesetas fast… Det är bara en vane sak att ha sött ngnstans i kaffe tex. Det går fort att avvänja sig sen när man kommit in i det. + röda mjölken kan du byta till enskvätt grädde.
    -1 dl med nötter i youghurten är kanske väl mycket du kan ta 2 msk och ngar hallon i.
    Lunch
    -Bönor hurdana då? Bönor är oftast rika på kolhydrater men de långa gröna = haricots verts de är bra att äta. 3,2kolh/100g
    -Såsen kan du ta créme fraiche och GRÄDDE och fast 1 äggula… inte röd mjölk.
    Försök att inte äta choklad alls fast det är minst 70% det triggar bara sockersuger när du har de problemen… Köp inte hem sådant alls. Vänd om i butiken när du ser ngn som du såååå vill ha.
    Ha en matlista är bra att ha när man handlar. Berätta gärna på vår sida; VAD HAR DU ÄTIT IDAG?
    ja , vad du har ätit så kan vi se hur du äter och kan hjälpa dig med vad vi ser att kanske bör ändras 😉

    Kram på dig

    #8483
    Marija
    Deltagare

    Okej tack för tipsen! Nu har jag bytt ut sockret mot en tablett hermesetas (hoppas jag ska kunna vänja mig av helt med den också) och mjölken mot grädde. Jag tar en dl yoghurt och en halv dl frön. Och inga bönor till maten!!

    Faktum är, att anledningen att jag började äta bönor var för att göra maten mer ”matig”. Men jag har upptäckt att jag blir mätt på bara kött, sås och lite salladsblad och en tomat typ. Brukar ha lite feta- eller mozarellost också i för att spetsa till det lite. Frågan är, om man äter så ensidigt, om man får i sig alla näringsämnen man behöver? För om jag blir mätt på en tomat så ställer jag mig ju inte och kokar broccoli… är ni med?

    #8479
    cathrine
    Deltagare

    Du kan byta ut tomaten till gurka…..
    Undrar abra varför du måste ha så mycket nötter i din yoghurt om du tar 1 dl yog. 1/2 dl nötter kan du minska ner o kolla om du klarar dig med 2 msk. jätte bra att du bytt till hermesatas. Jag har inte haft socker i théet sen 1993 o det vara bara en vanesak… Kaffe började jag dricka ibland 1998-99 först o inte socker där heller ens i början men mycket mjölk kommer jag ihåg ;D

    #8482
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Frågan är, om man äter så ensidigt, om man får i sig alla näringsämnen man behöver? För om jag blir mätt på en tomat så ställer jag mig ju inte och kokar broccoli… är ni med?

    Tyvärr handlar det inte bara om att bli mätt, kroppen är lite kinkigare än så. Ska du bli uthållig på LCHF måste du äta de grönsaker som ger mest vitaminer, mineraler, fibrer o antioxidanter. Det är inte tomater, gurka, sallad o zuccini, dessa kan man naturligtvis äta också men mer som variation.Jämförelse:
    Tomat ger 3,7 g kolhydrater, 1,4 g fibrer, 20 mg C-vitamin o 0,26 g järn
    Broccoli ger 1,8 g kolhydrater, 2,7 g fibrer, 72 mg C-vitamin o 0,7 mg järn
    Som du ser är broccolin mycket nyttigare, väl värd att lägga några minuters koktid på.

    Quote:
    Ska man ta hänsyn till kalorimängd alls

    Är du van att ta hänsyn till kalorimängden så fortsätt med det. Många har gjort den enfarenheten att med tiden hjälper inte bara LCHF utan du måste även dra ner på energimängden. Så det är lika bra att vara förberedd.

    #8478
    cathrine
    Deltagare

    Broccolin kan man koka i ett huj som jag säger och äta rå med samma som med blomkålen

    #8481
    tigermala
    Deltagare

    jag kokade blomkål idag, det gick på 3 minuter, mycket bättre /snabbare än ris som man åt innan man började med LCHF. Jag älskar verkligen blomkål, det är så himla gott, idag tog jag en klick smör på de också ;D

    #8477
    cathrine
    Deltagare

    Tigermala: du kan experimentera med olika ostar och/eller filadelfiaost en klick i. det blir otroligt gått det med 😛

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.