Aspartam

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5437
    Avatarhannakh
    Deltagare

    Efter lite slarv var jag halvvägs in i ketos igen, enligt mina urinprov. Åt köttfärsgratäng igår (kanske lite för mycket, men fortfarande utan kolisar), och tog en Redbull light. Samma kväll var jag kvar i ketosen, så tänkte ”aha, aspartam funkar alltså att dricka, kul!”. Imorse var jag HELT ur ketosen, och är fortfarande ur ketosen. Är det alltså aspartamet som ställer till det för mig? Läser i Martinas blogg på LCHF-klubben, att det är individuellt det där med om man ”tål” aspartam eller inte.

    Vad har ni för erfarenheter?

    #83914
    AvatarLasseL
    Deltagare

    Ketonstickorna (som jag antar att du använder) mäter överskottet av ketonkroppar. Du kan mycket väl vara i ketos utan att stickan ger något utslag om inget överskott av ketonkroppar behöver försvinna ut ur kroppen. Ja, det var ju förstås inget svar på din fråga om aspartam utan bara en påminnelse om att stickorna är rätt oanvändbara annat än för diabetes-1 patienter.

    #83913
    AvatarTessan88
    Deltagare

    Lasse har helt rätt, ketosstickorna är tyvärr värdelösa ur den synpunkten…

    #83910
    AvatarFranke
    Deltagare

    Aspartam kan knappast påverka ketosen då digerbara (ätabara) kolhydrater behövs för att komma ur ketos. Förövrigt påverkar inte aspartam insulinnivå (http://www.marksdailyapple.com/artificial-sweeteners-insulin/ för mer info)

    #83915
    Avatarhannakh
    Deltagare

    @LasseL 383595 wrote:

    Ketonstickorna (som jag antar att du använder) mäter överskottet av ketonkroppar. Du kan mycket väl vara i ketos utan att stickan ger något utslag om inget överskott av ketonkroppar behöver försvinna ut ur kroppen. Ja, det var ju förstås inget svar på din fråga om aspartam utan bara en påminnelse om att stickorna är rätt oanvändbara annat än för diabetes-1 patienter.

    Men.. vadå överskott? Fan, jag fattar inte! Jag är jätteintresserad av det här, så har du tillfälle får du gärna förklara för mig vad det egentligen betyder. Förstår om det är traggigt att lära upp en okunnig, men vore jättetacksam om du gjorde 🙂

    #83916
    Avatarhannakh
    Deltagare

    @Franke 383602 wrote:

    Aspartam kan knappast påverka ketosen då digerbara (ätabara) kolhydrater behövs för att komma ur ketos. Förövrigt påverkar inte aspartam insulinnivå (http://www.marksdailyapple.com/artificial-sweeteners-insulin/ för mer info)

    Så här skriver Martina:
    http://healthyprawn.blogspot.com/2011/07/lightprodukternas-paverkan-pa.html

    #83917
    Avatarhannakh
    Deltagare

    Så varför visar kroppen överskott på ketoner på kvällen, men inget alls på morgonen därpå? Är det någon vänlig själ där ute som kan och vill ta sig tid att förklara för ett pucko så blir jag jätteglad!

    #83912
    AvatarLillnettan
    Deltagare

    Det finns andra som förstår det där bättre och kan förklara bättre än vad jag kan. 🙂 Jag har dock en åsikt om de där stickorna – jag tycker personligen att lchf-livet blir enklare utan meckande med opålitliga stickor som bara kostar pengar. Äter man livsmedel med låg kolhydratshalt och inte överäter dem så borde man rimligtvis hamna i ketos. Mer än så har jag aldrig orkat krångla till det. 😉

    #83911
    AvatarFranke
    Deltagare

    När du kommer in i ketos utan att kroppen är van vid att vara i det tillståndet så har den svårt att använda alla ketoner som bildas som energi. Det är därför man kan lukta aceton när man kommer in i ketos. Vartefter kroppen lär sig hantera ketonerna bättre blir det mindre och mindre överflöd, och det är just överflödet som ketonstickor mäter. Med andra ord, har man varit i ketos ett tag så borde inte ketonstickorna visa något utslag att tala om.

    Skit i att mäta hit och dit, om du håller dig till under 50g kh/dag så ÄR du i ketos efter ett par dagar.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.