Äter jag rätt/fel?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1596
    AvatarAnonym
    Gäst

    Jag har läst mycket om LCHF och även i olika diskussioner så jag förstår att det kan vara svårt att ge några givna svar eftersom detta kan fungera olika men jag funderar lite ändå..
    Har idag skrivit ner allt jag har ätit vilket är:

    Frukost
    1 dl fil 3% blandat med 1 dl turkisk yoghurt samt knappt 1 dl fryska jordgubbar (kör dom i micron) + 1/2 msk solroskärnor.
    2 koppar kaffe med totalt 1 dl standardmjölk och en liten skvätt grädde i (max 0,5 dl).

    Lunch
    1 1/2 dl LCHF pannkaka fast lite omgjort recept pga ingrediensbrist (4 ägg, 1,5 dl keso, 1 dl grädde, 1 dl prästost 31% (ganska salt sort),
    0,5 dl spenat, 0,5 dl broccoli/blomkål, 25 g smör, 1 msk tonfisk i olja.( Det blev inte så gott kan jag ju tillägga, nästa gång blir det bacon i).
    2 skivor tomat, 1 skiva gurka, 1 msk avokado. 2 koppar kaffe med 0,5 dl mjölk i samt gräddskvätt, ca 1 msk.

    Kvällsmat
    1 dl keso, 4 skivor smörgåsgurka, 0,5 dl makrill, 0,5 dl tonfisk i olja, 2,5 dl standardmjölk (det mesta som måltidsdryck samt lite i kaffet),
    1 dl färsk gurka och tomat. 2 koppar kaffe samt gräddskvätt, ca 1 msk.

    Jag vet att jag borde äta mer ”riktig” mat, vi har varit och storhandlat idag så nu ska jag skärpa mig 😀
    Ska jag dra ner på mjölken/gräddet i kaffet? Har försökt använda verktyget på minmat.se men måste skaffa en våg först eftersom allt mäts i gram.

    #24635
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    I min värld är det alldeles för mycket mjölk och keso som båda är fett fattiga och i proppotion ganska kh rika…

    #24631
    AvatarAnonym
    Gäst

    Åh vad kul att få svar så snabbt! 🙂 Tack för dina synpunkter. Ja, jag har ju läst att man ska passa sig för mejerivaror. Jag dricker ju en hel del kaffe och kan inte tänka mig det svart, ska jag bara ha i grädde istället eller ska jag dra ner på kaffedrickandet? Har köpt hem fisk, kött, räkor mm så jag ska väl kunna hitta på lite bättre mat from nu. Tycker det är svårt då jag har kass fantasi när det gäller ”vanlig” mat, men det finns ju så mkt lchf recept så det finns ju egentligen inga ursäkter, man måste bara engagera sig med att leta reda på nåt skoj och testa.. Tycker det är svårast med frukosten, gillar verkligen inte att äta ”mat” till frukost, som tex äggröra, rester o dyl som rekommenderas. Tidigare åt jag havregrynsgröt till frukost och det hade jag hållt på med i 4-5 år.

    #24634
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Bara grädde är bättre, sen är det väldigt olika hur man reagerar och hur mycket grädde man klarar, men det är bara att prova sej fram… Frukost som inte är mat… antar att det är baccon och äggröra du inte vill ha;). Har du provat kokt ägg mosat med smör (värm lite i micron)… eller ost och skinkrullar med philadelphia eller så=)

    #24630
    AvatarAnonym
    Gäst

    Jo, man får testa sig fram, som du säger, det märks ju. God frukost för mig är typ gröt, fil och cornflakes, allt annat känns så matigt. Man vänjer sig nog! Det beror nog mkt på att tänket att det tidigare nämnda är nyttigt och ex bacon, ägg och dyl inte är bra frukost. Men dom där ost o skinkrullarna med philadephia ska jag testa, tack!

    #24633
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Sen måste du ju inte äta direkt när du vaknar om du inte är hungrig;)

    #24629
    AvatarAnonym
    Gäst

    Nu har jag skrivit ner vad jag ätit under ytterligare två dagar:

    Frukost Ca 1 dl lchf-pannkaka (utan bacon i), 1 msk smör, 1 skiva ost, 1 skiva skinka, 1 skiva saltgurka, ca 1 msk avokado

    Lunch Sallad med rödlök, vanlig grönsallad, tomat, gurka, paprika, ost, fetaost samt hade i 6 vindruvor. Åt ca 1-2 dl av detta.
    1 skiva skinka, 1/2 dl räkor, 1 kokt ägg med 1 tsk smör i, 1 msk avokado. Till detta ca 1-2 msk av en dressing gjord på turkisk yoghurt och majonnäs.

    Innan träningen kunde jag inte motstå att äta ett halvt äpple.. Efter åt jag ungefär ett halvt kokt ägg.

    Middag Gjorde en typ gryta med fläskfilé stekt i smör, grädde, lök, paprika och ca 8 skivor morot i. Åt ungefär 1-1 1/2 dl av detta samt ca 1 dl av ovanstående sallad samt 1 msk avokado.

    Drack även under denna dag ca 4-6 koppar kaffe men på morgonen blandade jag i 1 dl grädde med 1 dl standardmjölk som räckte hela dagen.
    Säkert för mycket fortfarande..

    Idag åt blandade jag 1 dl fil m 1 dl turkisk yoghurt, hade i två jordgubbar och lite kanel på. 2 koppar kaffe med mjölk/gräddblandn. ca 2 msk.
    Till lunch gårdagens sallad med samma dressing ca 1 msk, 1 kokt ägg m totalt ca 1 msk philadelhia och bregott i, 1/2 dl räkor + ca 1 tsk olja resp. vinäger på salladen med salt och peppar.

    Lägger jag till för mycket extra ”småtjaffs”? Känner mig mkt mindre hungrig och sugen men vill ju gå ner i vikt också, vet dock inte om jag klarar av att bara äta kött och smör typ..

    #24632
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Lite mycket ”tjafs” kan jag tycka… och magra mejerier… men prova!!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.