Ätstörning > Lchf som "bas" fusk då och då.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3641
    H.Andersson
    Deltagare

    Hej allihopa!
    Såhär ligger det till, jag är en tjej som är 19 år, jag har det svårt när det kommer till mat och vikt (kroppsvikt) Jag är normalviktig enligt bmi men på gränsen till undervikt. Jag började med lchf, (mindre än 20 gram kolhyderater om dagen) och det gick så bra med det, jag höll då bara koll på kolhyderaterna och inte kalorierna. Nu kan jag det mesta om lchf, hur man nollar, fakir, produkter osv osv.
    Men eftersom jag nu börjar bli nöjd med min kropp så kanske jag kan sluta köra så strikt, jag kanske någon gång i veckan kan unna mig en marabou eller en pizza och strunta i att det inte klassas som lchf. Men att jag samtidigt fortfarande håller kvar i lchf när det kommer till nästan allt annat, då menar jag att jag fortsätter äter lchf när jag kan osv, kommer det någon dag då jag kan nästan nolla så gör jag det, och kommer det någon dag då det blir kalas hos någon så äter jag lchf till frukost, lunch, men på middagen blir det kanske lite tårta, men så går jag snabbt på lchf igen till kvällsmat. Förstår ni vad jag menar? Lchf vid alla tillfällen då det går helt enkelt!
    Tänk gärna på att jag lider av lätta ätstörningar, så mitt tänkande är ju ändå lite speciellt/annourlunda.
    Jag kanske även ska tillägga att jag konditionstränar väldigt mycket, springer och cyklar! Och kör även styrketräning 3-5 gånger i veckan. Det jag INTE vill lägga på mig är FETT, men muskler går bra, så det gör inget att jag går uopp i muskelvikt bara det nu inte blir mera fett på kroppen. Vill även tilllägga att jag mår underbart hur som helst så att säga, äter när jag är hungrig och tills jag blir mätt.
    Varför jag frågar om detta är för att är det så bra att göra lchf om man någon gång i veckan fuskar, kanske blir flera gånger i veckan om det går så ”illa” Eller borde jag kanske gå över till GI? Helst inte enligt mig! men vill så gärna höra vad ni tycker och tänker 🙂

    I vecka kanske kan se ut såhär :

    måndag : strikt lchf, kanske 10 gram kolhyderater bara
    Tisdag : Frukost, lunch, middag är lchf och till kvällen tar jag lite extra många blåbär på lchfmuslin med gammalsdags filmjölk.
    Onsdag : lchf 10-25g kolhyderter
    Torsdagen : 100g kolhyderater från tillexempel lite mörk choklad på kvällen
    Fredagen : Frukost, lunch, middag = stirkt lchf MEN på kvällen blir det pizza, cola och kanske glass?
    Lördag : nollning kanske? eller extra strikt nu efter ”fuskdagen”
    Söndag : strikt lchf

    Och så fortsätter det såhär, vad tycker/tänker ni kring detta. Kan man ”leva” såhär tror ni? 🙂

    Och såklart så blir det träning 1 timma nästan varje dag, kanske löpning eller cykling, kanske styrketräning eller både och på samma dag. För så pigg blir jag av lchf! 😀

    Undrar ni något? FRÅGA! ;D

    Hade underbart! //Hanna

    #55697
    Gamle Rodskagg
    Deltagare

    Det är ju bara att äta vad du vill och se vad resultatet blir. Är du inte nöjd, ändra något tills du slutligen blir det. Det är inte svårare än så.

    Allt man egentligen behöver veta är hur maten påverkar sin egen kropp. Jag själv kör strikt jämt och ständigt för jag vill inte gå upp i vikt. Gamla jojobantare som jag känner fortsätter glatt att jojbanta med LCHF med skillnaden att de numera inte är det minst rädda för att gå upp några kilon. Blir de missnöjda med figuren käkar de kött och bea ett tag tills de gått ner igen och sedan äter de vad de vill ett tag. Förr var det ångestladdat med viktuppgång, nu är det skit samma för dem. Jag känner egentligen samma sak men jag vill aldrig mer se de där jävla bilringarna runt min midja igen.

    Det finns ingenting som säger att man måste äta enligt LCHF i tid och evighet. Det är ju ingen sekt du går med i. Det finns inga ”regler”. Kan du äta en chokladkaka ibland, vill göra det, mår bra av att göra det, vikten inte påverkas negativt, jamen gör det då.

    #55703
    H.Andersson
    Deltagare

    Det låter så självklart allt du säger och så, men har man ätstörningar så har man, och då vill man bara få saker och ting extra klart för sig. Det känns lättre att ta beslut när man får höra att det säkert kommer att funka och skulle det vara så att jag råkar lägga på mig nått så är det ju mest bara att skippa kolhyderaterna några dagar och köra lite extra kondition kanske. Men fortfarande skönt att få höra andras åsikter 🙂

    #55696
    Anonym
    Gäst

    Tycker du har en ok planering

    Möjligtvis det kan vara onödigt äta pizza varje vecka..
    Tränar du så mkt som du gör nu så behöver du absolut inte va rädd över lite choklad, choklad kan du äta minst 30 gram varenda dag.. helst mörk men även om det är ljus choklad så är det en fruktansvärd propaganda att säga att lite choklad är farligt och saboterande – proffesionellt skitsnack att säga så
    Choklad ger god tillfredsställelse för psyket och fysiska uthålligheten men ät inte chokladen på bekostnad av riktigt lagad mat, kanske kan jag ana att du uppoffrar dig litegrand och hoppar övr mat för att ”få lov” att äta choklad?

    Gör inte det… ät hellre lite choklad varje dag och var aktsam med kostintaget och gärna lchf 7dgr/v – åtminstonde GI som är besläktat med lchf

    min mening 😉

    #55702
    H.Andersson
    Deltagare

    Härligt att du också tycker så, för det gör nämligen jag med! haha 😉
    Nä pizza varje vecka blir det nog inte, men nånting….kanske inte ens blir nånting ”onyttig” alls men bara tanken över att jag skulle kunna och får äta är härlig. Kanske typiskt en person med ätstörningar som tänker så eller så är det bara typiskt mig….men vad spelar det för roll 🙂

    Jag kommer nog aldrig sluta med riktig mat, den perioden hade jag ett tag i livet….aldrig mer den magkänslan, utmattningen osv….Men jag kommer nog dra ner lite på måltiderna på till exempel torsdagen för att kunna unna mig extra på fredagkväll kanske. Fast är det igentligen så dum taktik? Så länge det inte går överstyr bara så. Som att gå vrålhungrig eller så…usch nej.

    #55705
    oeuf
    Deltagare

    Hej Hanna!

    Min tanke är att du med tendens till ätstörning inte egentligen borde ha ett strikt matschema, och inte heller belöna dig genom ”fusk”. Istället tycker jag att du borde jobba på att avdramatisera ätandet genom att äta lite mindre strikt varje dag. Lägga till lite frukt, grovt bröd eller bönor om du är sugen. Till exempel. Det kommer inte att medföra någon dramatisk viktuppgång vågar jag nästan lova. Lycka till!

    #55701
    H.Andersson
    Deltagare

    Jag förstår hur du tänker men jag ska säga att detta är ett stort steg åt bättringsvägen!
    Kanske borde kalla det ”unna” istället för ”fusk” jag menar att jag som ”normalviktig” kan ju unna mig nånting utan att vara rädd för att gå upp i vikt. Bara det är ju ett stort steg för mig åtminstonde.
    Till och börja med vill jag liksom kunna äta nånting, unna mig nånting, ”fuska” någon gång utan att få dåligt samvete. Vilket jag annars skulle få, därför behöver jag få lite feedback på vad andra tycker och tänker, själv är jag (knäppt nog) säker på att jag inte kommer gå upp av lite choklad en fredagkväll men härligt att höra andra säga det med! Tillslut komma det dåliga samvetet försvinna efter chokladen för att jag har märkt att jag inte går upp, men testar jag aldrig det så kommer jag ju aldrig få reda på det. Alltså måste jag testa hur det går, och därefter ta andra steg. Men fortfarande vill jag ha andras tyckande och tänkande….helst dem som säger att det är ”okey” haha

    #55704
    oeuf
    Deltagare

    Jag tycker också att det är helt okej att välja att äta en chokladbit. Vad skönt att det gått åt rätt håll med dina ätstörningstendenser! Mat ska vara en njutning och inte en källa till skuldkänslor.

    #55698
    Franke
    Deltagare

    Jag har ätit precis som du beskriver i snart 2 år nu. Alla lagade mål mat hemma är lchf, men käkar ute ibland och bjuds det på tårta eller jag bara känner mig sugen på choklad så fuskar jag ibland. Jag är relativt stabil i vikt, kan öka litegrann om jag fuskar väldigt mkt på kort tid. Funkar utmärkt tycker jag, förutom att magen inte tycker om fusk :).

    Är förövrigt väldigt imponerad om du får i dig 100g kh från mörk choklad då det blir ungefär 500g choklad…. man blir ju proppmätt av typ 50g mörk.

    #55700
    H.Andersson
    Deltagare

    Ska välja att äta en chokladbit nu på lördag med stark svart kaffe till 😉
    Hehe men 100gram kolhyderater då, lite från olika ställen då istället, grädde i kaffet, majonäss i äggröran, lite sallad kanske…kanske kommer upp i 100 gram tillslut. Mer så jag tänkte 🙂

    #55699
    mctrollet
    Deltagare

    prova dej fram!! LYCKA TILL=))

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.