avstannande mage

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #332
    jonasask
    Deltagare

    ???
    Jag har prövat i några veckor nu, och gått ner drygt två kg. Helt OK. Och framför allt har jag börjat måmycket bättre i magen. förut har jag lidit av mycket gaser, magsmärtor, illamående och flera gånger per vecka att vara lös i magen. Det slipper jag alltså nu. skönt!
    Men, magen verka stanna för mycket!? När jag torkar mig blir det blod på pappret, ganska ofta, och jag bajsar inte lika ofta som förut…käns inte så bra.
    Jag äter varje morgon youghurt med kruskakli och linfrön – men det verkar inte hjälpa… Och jag tycker det är svårt att hitta livsmedel med få kolhydrater och mkt fibrer!
    Tacksam för svar!

    #8436
    castru
    Deltagare

    Mina toalettbesök har också blivit färre sedan jag började med LCHF.

    #8435
    cathrine
    Deltagare

    JA, precis som det skall vara också!

    #8438
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Jag äter varje morgon youghurt med kruskakli och linfrön – men det verkar inte hjälpa

    Mjölkprodukter kan ofta vara stoppande (tyvärr tillverkas inte Bifilus längre, den puffade på) Om du hoppar över yoghurten o tar hela linfrön med ett stort glas vatten i stället kanske det hjälper? Kruskakli?? 24,9 g kolhydrater! 😮

    Quote:
    Och jag tycker det är svårt att hitta livsmedel med få kolhydrater och mkt fibrer!

    Tyvärr är förstoppning en av LCHF:s vanligaste biverkningar. Många med oroliga magar är tacksamma för det men är man ”normalmagad” kan man få problem.
    Tack o lov har jag klarat mig rätt bra den här omgången genom att äta c:a 400 g ”tillåtna” grönsaker varje dag, det är vad min kolhydratgräns tillåter mig.

    Fiberinnehållet i lite olika LCHF-grönsaker:

    Vinnare i fibertävlingen: Brysselkål 4,5 g fibrer/100 g 😮

    2,4-2,7 g fibrer: Broccoli, kokt vitkål/rödkål, aubergine o blomkål
    c:a 2,0 g fibrer: Spenat, rå vitkål/rödkål, paprika
    c:a 1,5 g fibrer: Sparris o tomat
    0,7-1,0 g fibrer: Sallad, gurka o zuccini.

    Kokt kål i alla former verkar bäst. ”Garneringen” sallad, tomat o gurka verkar ju helt bortkastat, det ger ju bara en massa kolhydrater i onödan.

    #8433
    mazen
    Deltagare

    Jag tar magnesiumtillskott och känner jag att det är problem tar jag dubbel dos , då brukar det lösa sej 😀 vilket det ska göra

    #8437
    agnetasch
    Deltagare

    Men om man nu vill leva på LCHF-sätt; med så naturlig mat som möjligt utan kemikalier o andra tillsatser så är det väl bättre att börja den naturliga vägen, med lite mer fibrer i maten. Varför ta till storsläggan direkt?
    Dessutom, vem vet om man inte drabbas av magnesiumets vanliga biverkningar; gasbildning, diarré, illamående, magsmärtor och förstoppning ;D

    #8434
    helen
    Deltagare

    För mej hjälper det om jag kommer ihåg att dricka ORDENTLIGT med vatten varje dag. Man ska inte slarva med vätskan!! Jag har alltid druckit mycket vatten men NU far jag illa om jag slarvar…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.