blir tokig på all motstridig information…

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3130
    Marika
    Deltagare

    Jag står stilla i vikt sedan några veckor tillbaka och har nu försökt läsa mig till hur jag ska komma vidare…

    Så här skriver Annika Dahlqvist; (om man har svårt att gå ned i vikt) Du kan gå ner till ca 1300 kcal om du är kvinna, något mer om du är man.
    Vad äter man då, undrar jag?

    Skaldeman skriver så här; För den som äter sig ner i vikt är kaloriintaget ointressant. Vi måste ofta öka intaget för att få fart på förbränningen. Ät när du är hungrig. Ät i lugn takt, och sluta att äta när du inte är hungrig längre. Svårare än så är det normalt inte.

    HJÄLP, är kcal viktigt eller inte när man vill ner i vikt med LCHF?

    #48729
    mctrollet
    Deltagare

    det är detta vi alla undrar… jag försöker mej på ett test… att öka kaloriintaget och se om jag fortsätter neråt… men har inte hunnit så långt ännu… jag TROR att äter du tillräckligt med fett så kommer du inte upp i så många kcal för att fettmättnaden är mycket större än annan mättnad… men det klart man inte kan äta hur mycket som helst…. ??

    #48731
    Marcus
    Deltagare

    Som du själv konstaterat så beror det på vem man frågar. Både Skaldeman och Annika Dahlqvist pratar ju om samma diet, men har olika svar på frågan.

    Min personliga uppfattning är att koloriintaget i kombination med hur mycket man förbrukar/förbränner är relevant för viktförändringar, oavsett om det handlar om att gå upp eller ned i vikt.

    Det som brukar nämnas som fördelar med LCHF är att den stora andelen fett i maten gör att man håller sig mätt länge, och därmed inte äter lika mycket (räknat i energi) som man gjorde innan. Personligen har jag något avvikande orsak då jag anser att protein är det som mättar mest i förhållande till den energimängd man får i sig.

    Mitt tips till dig är kanske inte att börja räkna kalorier, utan först prova några andra standardknep som ofta nämns här på forumet. Tex att ytterligare minska ditt kolhydratintag. Om du fortfarande inte får viktreduktion på några veckors sikt så skulle jag, om du inte redan gör det, motionera mer. Det behöver inte handla om stenhård löpning, utan kanske några extra promenader i veckan.

    Nästa steg skulle vara att se till att minska koloriintaget, iallafall i min värld.

    #48732
    Marika
    Deltagare

    Just nu har jag dragit ner på mejeriprodukterna, får se om det kan funka… Jag äter under 20g kh om dagen nu, får se om det går att minska ner lite till! Tack för era svar! 🙂

    #48730
    Gohper
    Deltagare
    Quote:
    Skaldeman skriver så här; För den som äter sig ner i vikt är kaloriintaget ointressant. Vi måste ofta öka intaget för att få fart på förbränningen. Ät när du är hungrig. Ät i lugn takt, och sluta att äta när du inte är hungrig längre. Svårare än så är det normalt inte.

    Det här ÄR intressant (jag har inte läst boken). Å ena sidan säger han att intaget ska ökas, men nästa mening innebär faktiskt att det blir ett mindre intag. Inte äta tills man är mätt utan tills man är ohungrig.

    Men som Marcus skriver lite mer rörelse är aldrig fel.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.