Börja träna

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4780
    Omnikron
    Deltagare

    Om någon redan skrivit en sådan här tråd, eller om den är felplacerad, flytta gärna!

    Såhär är det, jag har aldrig tränat på gym. Jag har tidigare hållt mig i relativt god form genom mina arbeten som varit ganska fysiska (lantbruk, omvårdnad). Nu har jag sedan ett år tillbaka ett stillasittande jobb, och inser att mina muskler och min kondition är obefintlig. Så, dags att börja träna. Har kört LCHF sedan september, gått ned typ 10 kg och är nöjd med vikten nu.

    Ni som är mer erfarna, är det något speciellt man ska tänka på när man börjar träna och går på LCHF? Hur länge kan man förslagsvis träna? Hur ofta? Är det bäst att träna kort tid och ofta eller ”ordentligt” två gånger i veckan? Ska man käka något speciellt innan/efter för bäst resultat? Traditionell träning rekommenderar ju kolhydrater innan träning, men det är ju inte direkt läge för två bananer här 😉 Eller några andra generella tips?

    Tack!

    #73619
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Hej Omnikron!

    Jag jobbar med kost och träning och har mycket erfarenhet utav detta. Tävlar och tränar även (Athleti Fitness) och jag ska försöka ge dig lite tips och råd.

    När du styrketränar så kommer du kanske att märka av att tröttheten i musklera kommer mer direkt än innan. Förut har du kanske kunnat krama ur på repetitioner extra efter att du har kännt att det börjar ta emot, medans kroppen tar av dina glykogenlager och du orkar två repetitioner extra på grund utac dessa. Äter du ingen stärkelse så har du inte dessa glykogenlager och då kommer du mer direkt känn att det tar stopp.

    När det kommer till vad du ska äta så ät som vanligt. Eventuellt kan du lägga till något mellanmål under dagen eftersom att du kommer göra av med mer energi. Innan och efter träning borde du komplettera med EAA, BCAA eller ett rent protein, för att maximera resultaten utav din träning. Det är oerhört viktigt att du börjar träna lugnt och trappar upp efter tiden, oavsett om du äter LCHF eller inte. Känner du att du beöver kolhydrater för prestation så kan du lägga till snabba kolhydrater (vitargo, maltodextrin etc) ca 15 minuter innan träning. Det är precis innnan och under träning som man verkligen kan styra vart näringen tar vägen och då kan man ”passa på” att tillföra kolhydrater för att maximera prestation, vilket även maximerar resultat.

    Är det något mer du undrar så är det bara att höra av dig.

    MVH / Jimmy

    #73623
    Omnikron
    Deltagare

    Hej!

    Åh, så gött att få lite hjälp av en expert! Tack!

    Jag antar att det är att lyssna på sin kropp ordentligt då och inte pressa sig för mycket, eller ska pressa mig? Är det en god idé att köra ett pass i veckan som fokuserar på kondition och ett som fokuserar på styrka i veckan?

    Begrepp som EEA och BCAA är nya för mig, men efter lite googlande fattar jag det som att det är aminosyror, vitaminer och mineraler. Jag är inget stort fan av kosttillskott, utan föredrar att äta mat som innehåller det jag behöver. Göra en smoothie med ägg, linfrö och olja kanske? Eller rekommenderar du något annat? Eftersom jag tänker mig att den här kosten är något jag vill hålla kvar vid tänker jag att jag nog inte ska ta några snabba kolhydrater innan som en fix, utan satsa på en sund kosthållning som gör att man orkar ändå. Vad tror du? Å andra sidan skriver du att det kan maximera resultatet (vilket såklart är intressant)..

    Jag ska ha en PT som ska lägga upp ett program för mig, men jag misstänker att han nog har en hälften-kolhydrater-är-nyttigt-syn, med protein-shakes och sånt, så några kostråd som är intressanta för mig får jag nog inte där.. Kan ju tillägga att jag inte äter kött utan bara fisk.

    Tack!
    Anna

    #73620
    Jannebananen
    Deltagare

    Jag skulle säga så här, av personlig erfarenhet. Sätt låga mål initialt. Klara av dem! Satsa på kvalite och regelbundenhet, säg 2-3 ggr/vecka. Etablera en ny vana! Du kan börja med 20 minuters pass som du kör igenom hela kroppen på, för att sedan när du lärt dig lite mer och vant kroppen utöka, och eventuellt splitta upp kroppen över flera dagar istället. Försök även då du kör tyngre att hålla passen korta och effektiva, max en timma!

    just my 2 cents!

    #73622
    Omnikron
    Deltagare

    Tack för svar! 🙂

    Det låter som en god idé att lägga upp det så. Jag är ju inte så bekant med den här sidan av mig själv, så jag vet inte hur jag kommer att reagera.. Men att först bara befästa vanan att träna låter rimligt, och när jag gjort det börja att fokusera på resultat. 🙂

    #73591
    qwe
    Deltagare

    Jag tycker du gör helt rätt i att skippa kosttillskottet och kolhydraterna. Det är bara extra lull-lull som du kan ta till senare, som framförallt en psykisk boost, om dina resultat stagnerar.

    Angående träningen så skulle jag säga att du ska träna så du tycker det är kul. Är du inte tillräckligt intresserad så antar jag att ett färdigt program kanske kan vara bra.
    Men om du vill göra det själv så fundera på vilka muskler du vill ha större och vilka du är svag i och träna helt enkelt dom. Attackera dom med olika övningar och reps-antal, variation är nyckeln.
    Är du ute efter grundstyrka så rekommenderar jag 5×5, tycker personligen det är ganska tråkigt att träna, men man får resultat om man följer det.

    Om PTn lägger upp matsedel för dig är det ju bara att byta ut kolhydraterna i maten till mera protein och fett.

    Nu vet jag inte vad för slags gym du går på men är det ett ”lite större” så finns det antagligen gruppträningar också. Testa på några sådana, kan vara kul.

    #73618
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Jag jobbar som PT/Coach och har coachat folk som äter LCHF, samt folk som har tävlat. Att kosttillskott skulle vara ”lull-lull” är tyvärr, rent ut sagt, skitsnack. Protein, EAA och andra tillskott är tvärtom, väldigt bra att komplettera kosten med. PWO:s och liknande kan man ock vänta med tills man kommit en bit.

    Jag skulle rekommendera att du tränar 2-3 gånger per vecka som bananen säger. En klassisk 3-split i gymet samt kanske lite lättare konditionsträning skulle jag satsa på. En PT lägger inte upp kostscheman, om han inte är utbildad kostcoach och ett kostschema brukar kosta en slat extra. Om du blir erbjuden ett kostschema så skulle jag tacka nej och istället väna mig till någon som är erfaren av LCHF, samt vet vad det innebär. Är det utav intresse så kan du kontakta mig.

    🙂

    #73590
    qwe
    Deltagare

    Måste missat att hon skulle tävla då. =)

    Helt ärligt, med lchf så får man i sig betydligt mer protein än om man kör tallriksmodellen.
    Troligtvis tillräckligt.

    Folk ska göra det som fungerar bäst för dom och J_F verkar ha bra kännedom om mycket.

    Dock vill jag poängtera att även om jag inte är PT och jag inte jobbar med något träningsrelaterat så har tävlat i styrkelyft men framför allt sysslat på med träning i över 12 år, testat dom flesta tillskott på marknaden och är dessutom är jag INTE sponsrad av något kosttillskottsföretag.

    Är du intresserad och har pengar, så laborera på.
    Men du vanliga människa: Koncentrera dig på träning och vanlig mat. Det är där du kommer få resultat.

    Mina 20 öre…

    #73597
    alfons
    Deltagare

    Håller med tycker inte kosttillskott ska ersätta mat innan och efter träning men alla vill tjäna pengar.

    #73617
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Det handlar inte om att ersätta, utan att komplettera. EAA/BCAA är mer än befogat precis innan samt precis efter ett träningspass och det ersätter ingenting.

    #73596
    alfons
    Deltagare

    Tycker inte det ska behövs med lchf

    #73616
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Vill man maxinera tillfället att höja proteinsyntesen under ett träningspass så är det ett måste. Dessutom är det ett bra ”skydd” för musklerna under intensiv styrketräning.

    #73595
    alfons
    Deltagare

    Tror jag inte alls

    #73615
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Synd, för det är bekräftat av ett antal studier att så är fallet.

    #73625
    Helena Maria
    Deltagare

    Hur gör ni som tränar på tom mage innan frukost. Äter ni något mål innan eller intar ni frukosten efter träningen? Nu menar jag inte morgonpromenad utan till exempel löpning eller styrketräning på gymmet.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.