Började med LCHF -FICK sockersug

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1204
    niklas73
    Deltagare

    Hej hej

    Nu vill jag gärna ha sunda funderingar kring mitt problem. Kör ganska strikt LCHF. Går 3,5 mil i veckan. Hade aldrig sockersug innan jag började med LCHF vilket jag kört i en månad. Kilona rasar och jag mår precis lika bra som innan jag började. Trodde jag skulle sakna potatis, pasta och ris men det gör jag inte alls. Men jag saknar bröd, kakor, bullar och godis. Förutom bröd åt jag typ ALDRIG det förut.

    Jag undrar om jag bör äta lite bröd och/eller socker med tanke på promenaderna i rask takt. Min kropp vill bevisligen ha socker och det har uppkommit efter jag började med det här och innan åt jag knappast socker alls så det har ju med dieten att göra och det ger sig absolut inte så vad är problemet eller snarare Vad är lösningen?

    PS, frukostarna är ett helvete. Jag fattar inte hur folk kan lovorda Turkisk yougurt. Den växer i munnen och det här med 10 ägg/omelett om dagen… Nä. Äter några deciliter Turkisk yougurt med koksflingor och en ägg/baconmuffins några timmar senare.

    #16390
    Smaldrommare
    Deltagare

    Jag kan inte säga att jag har något bra svar till dig :- Håller med om Turkisk yoghurt – jag har jättesvårt för naturell yoghurt och fil överhuvudtaget 🙁 Jag har egentligen aldrig ätit frukost alls förr, men nu har jag skurit ner på min frukost-frukt på jobbet, och känner att jag måste ha något i magen före lunch. Och ägg och bacon klockan fem/halv sex – nä tack…

    Med risk för att bli helt idiotförklarad, så har jag senaste veckorna har vispat 1 dl grädde ganska hårt, och blandat i en gnutta vaniljpulver (inte vaniljsocker, utan äkta vanilj, finns bland bakartiklar i affären) och några hallon. Sen får det stå i kylen över natten och så äter jag det till frukost. Mumsigt, mumsigt. Funkar även som efterrätt ;D Inte helt kolhydratlöst, gissningsvis runt 4-5 gram. Konstigt nog så känns det som det har satt fart på mig, för nu har vågen börjat sträva neråt igen efter ganska lång tids stillastående.

    Det är visst väldigt olika med motion och lchf. Vissa känner att de har tappat av orken. Själv springer jag 2-3 gånger/v, och simmar två gånger/v och det funkar fint!!

    Försök stå ut lite till!! Jag tror att det kommer bli bättre!!! Lycka till!

    #16387
    Franke
    Deltagare

    Samma sak här, fick ett otroligt sockersug efter jag började med LCHF för ett år sen. Jag har fortfarande kvar det, kommer och går i perioder, det blir värre när jag fuskar. Angående frukost så vänjer man sig vid att äta frukost efter ett tag. Kan inte tänka mig att vara utan min bacon+äggfrukost :).

    #16391
    elinos
    Deltagare

    Jag får sockersug av tex turkisk yoghurt så jag har uteslutit det helt. Äter t.o.m inte ens tomater eftersom det innehåller socker. Lite överkurs kanske men jag vill inte hamna i ett sockersug. Prova byta ut den turkiska yoghurten.

    #16394
    niklas73
    Deltagare

    Så det kan bero på att jag får i mig socker nånstans och kroppen vill ha mer???
    Eller kan det vara så att jag faktiskt behöver lite socker? Det är ingen rsäkt för mig själv att äta socker, jag står emot alla sug, men kan det vara en signal? Men om socker bidrar till fettet går det ju bort. Men jag funderar på att jag behöver få upp sockret i blodet? Tänker jag helt fel. Som sagt går jag intensivt 3,5 mil 5 dagar i veckan – kan det spela in.

    Kul å se att Turkisk Yougurt inte hyllas av alla.

    #16389
    Vodo
    Deltagare

    Jag äter en matsked turkisk yoghurt blandad i vanlig vaniljyoghurt, totalt kanske 1 1/2 dl, med en blandning av psylliumfrön och pumpakärnor. Ja vet, innehåller en hel del kolhydrater, men fungerar bra för mig.

    Ang sötsuget så vet jag inte riktigt va det kommer ifrån. Själv har jag i princip inget sötsug men hade inte det förut heller. Däremot smakar mycket för sött nu för tiden.

    #16393
    niklas73
    Deltagare

    Då skulel du ju kunna utesluta den turkiska helt och ta ett ägg istället. Vaniljyougurt är MUMS (smakade den först efter jag började med LCHF åhhh GOD!!!!! Nu med sockersug var den himelsk) men att den har på tok för högt kolhyderat. Jag är gansak strikt men inte lika strikt som en del andra här. Kansle och vaniljextrakt gjorde inte turkisk ypugurt mycket bättre. Hemgjort lchf bröd gfunkar men är knappast som bröd men med philadelfia och skinka så… äh… who am I kidding… Men bättre än med smör och ost.

    #16388
    Vodo
    Deltagare

    Jag tycker om att han en matsked( alltså en vanlig rågad ätsked inte mått) i vaniljyoghurten. Den blir krämig och mättar bättre. Fast nu äter jag inte yoghurt varenda dag, utan några dagar i veckan. Annars blir det makrill, kallskuret, ägg, rester eller likande.

    #16395
    EliSah
    Deltagare

    Anledningen till ditt sockersug är din höga träningsmängd. Det tar en 6 månader för kroppen att bli helt anpassad til fettdrift. Första månaden skall du helst inte träna alls, inte ens promenader. Jag tränade på som en dåre i flera månader själv, hård löpning och styrketräning, som jag alltid gjort, och var mest trött hela tiden, hungrig och sötsugen, tills jag blev ofrivilligt skadad och tvingades vila. Efter bara ett par veckor började kroppen samarbeta och rätt var det var hade den ställt om sig och jag kunde köra på i evigheter utan problem.
    Med andra ord – din hjärna må ha accepterat ketoner, men din kropp har sannerligen inte gjort det ännu. Om din puls dessutom ligger över 70% av max är risken stor att du dessutom överproducerar kortisol (ett klassiskt symtom på detta är dessutom att man vaknar på natten, oftast kl 3).
    Ät strikt och håll träningsnivån nere tills anpassningen är klar, sen kan du ta till lite större frihetsgrader om så önskas plus att träningen kommer gå bättre än någonsin! KRoppen behöver inte kolhydrater!!! Den mängd som behövs tillverkar den själv genom glukoneogenesen. Din kropp har troligtvis fått kolisar i mängder i hela sitt liv, tacka f*n för att den ställer sig på tvären nu 😉

    #16392
    niklas73
    Deltagare

    Nänänä… Om jag börjat träna så tänker jag fortsätta. Jag är världens sämsta på träning så jag ska inte avbryta det. Kilona rasar och faktum är att sockersuget börjar avta nu.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.