D-vitamin tillskott?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #274
    Angelica83
    Deltagare

    nu när det börjar bli höst så funderar jag på att börja ta D-vitamin tillskott. men hur mycket bör man egentligen ta?
    det finns ju tabletter som innehåller allt från 500-4000 ui. hur mycket tar ni som använder D-vitamin tillskott?

    #8018
    cathrine
    Deltagare

    multi tabs om man vill kan man ta under vintern

    #8028
    agnetasch
    Deltagare

    Det brukar bara vara barn upp till 2 år + personer över 70 år (som sällan vistas utomhus) som får D-vitamintillskott. Inte tillhör väl du dom?
    Äter man fet fisk, äggulor, svamp o kyckling får man mycket D-vitamin med kosten. Men det är inte tarmen utan huden som bildar D-vitamin (c:a 75%) så istället för att knapra dyra kemikalier;ta en burk makrill i tomat+ett ägg o gå ut o sätt dig i dagsljuset o ät 😉

    #8017
    cathrine
    Deltagare

    Här är en kort lista du kan läsa:

    * Vitamin A (Retinol): Lever, ägg, smör, mjölk
    * Vitamin B1 (Tiamin): Kött (gris och nöt), Solrosfrön, Sesamfrön
    * Vitamin B2 (Riboflavin): Kött, lever, njure, mandel
    * VItamin B3 (Niacin): Kött, lever, fisk, mjölk
    * VItamin B5 (Pantotensyra): Avocado, nötter
    * Vitamin B6 (Pyridoxin): Lever, Kött, Fisk, Nötter
    * Vitamin B8 (Biotin): Ägg, lever
    * Vitamin B12 (Kobalamin): Kött, Lever, Strömming
    * Folat/Folsyra: Lever, Sparris, Ägg, Broccoli, Blomkål
    * Vitamin C (Askorbinsyra): Paprika, Broccoli, Blomkål
    * Vitamin D (Kaciferol): Fet fisk, ägg, lever, smör
    * Vitamin E (Alfa-tokoferol): Mandel, Spenat, Ägg
    * VItamin K (Fyllokinon): Sallad, Spenat, Broccoli, lever

    #8027
    agnetasch
    Deltagare

    Eftersom jag tycker rejält illa om lever så kollade jag om det verkligen är så mycket D-vitamin i det. En liten jämförelse från Fineli:

    D-vitaminer i 100 g av vardera:
    Strömmingsfilé 19,5 µg
    Stekt svamp 15,9 µg
    Fisk medelvärde 12,4 µg
    Äggula 6,8 µg
    Helt ägg 2,2 µg
    Grislever 1,1 µg
    Nötlever 0,7 µg
    Smör 0,3 µg

    Haha, jag slipper äta lever! ;D

    #8029
    seijariitta
    Deltagare

    Tack för upplysning om vitaminkällor. Har och så funderat på detta. Skall man äta extra piller, nu när man inte äter så mycket frukt länge. Vilka frukter förrästen förädrar ni och hur många/dag?

    #8026
    agnetasch
    Deltagare

    Är du rädd att inte få i dig tillräckligt med C-vitaminer o antioxidanter om du inte äter frukt? Titta då på den här jämförelsen jag gjorde för ett tag sedan mellan LCHF-grönsaker o frukt/bär.Så här mycket är C-vitamin-innehållet på 100 g:

    Paprika 204,9 mg
    Broccoli 120 mg
    Brysselkål 90 mg
    Blomkål 61,5 mg
    Kålrabbi 60 mg
    Spenat 60 mg

    Skalad kiwi 67 mg
    Apelsin 51 mg
    Banan 10 mg
    Jordgubbar 60 mg
    Hallon 38 mg
    Blåbär 15 mg

    Här ser man ju att lågkolhydratgrönsaker innehåller mycket mer C-vitaminer än frukt/bär.
    Dessutom är de kolhydratfattiga grönsakerna de som innehåller mest antioxidanter; spenat, kålväxter o paprika.

    Så du behöver varken köpa dyra piller eller sockerspäckade frukter. Ät de LCHF-tillåtna grönsakerna så får du i dig C-vitaminer, antioxidanter o fibrer.

    Quote:
    Vilka frukter förrästen förädrar ni och hur många/dag?

    Jag äter en halv avokado var sjätte vecka, det tycker jag är ett lagom fruktintag 😀

    #8013
    imported_Richard
    Deltagare

    Jag beställde D-vitamin häromdagen. Jag kommer inte ta dom varje dag men kanske varannan då tabletterna är rätt starka.

    Dessa köpte jag: Vitamin D3 – (100 kapslar) för 105 kr.

    #8025
    agnetasch
    Deltagare

    Richard; VARFÖR äter du dom där kapslarna?

    #8012
    imported_Richard
    Deltagare
    Quote:
    Richard; VARFÖR äter du dom där kapslarna?

    Jag tror helt enkelt att jag får i mig för lite D-vitamin under vinterhalvåret. Men jag kommer endast ta dom under vintern då vi inte har mycket sol och man har täckt nästan hela kroppen med kläder.

    #8024
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Jag tror helt enkelt att jag får i mig för lite D-vitamin under vinterhalvåret.

    Varför tror du det?

    #8011
    imported_Richard
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Jag tror helt enkelt att jag får i mig för lite D-vitamin under vinterhalvåret.

    Varför tror du det?

    Jag vistas inomhus störste delen av dagen. Dessutom så är jag rätt säker på att jag inte får i mig tillräckligt via maten. Så under vintern kommer jag garanterat att ta D-vitamintillskott.

    #8023
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Så under vintern kommer jag garanterat att ta D-vitamintillskott.

    Vad tror du annars kommer att hända? 😉

    #8010
    imported_Richard
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Så under vintern kommer jag garanterat att ta D-vitamintillskott.

    Vad tror du annars kommer att hända? 😉

    Vitaminbrist är ju aldrig bra. Det kan ju både orsaka sjukdomar och få mig att må dåligt psykiskt. Jag känner mig själv bäst och om jag tror att jag får i mig för lite D-vitamin så väljer jag helt enkelt ett tillskott. 🙂

    #8022
    agnetasch
    Deltagare

    Ursäkta att jag tjatat på dig men jag ville verkligen veta bakgrunden till varför du valt att äta extra D-vitaminer.
    Jag ville veta om det är ditt eget val; att du mår dåligt vid D-vitaminbrist o vilka symptom du får eller om du bara tror att du ska bli sjuk om du inte äter mer D-vitamin.
    De stora riskgrupperna för D-vitaminbrist är mörkhyade, beslöjade eller äldre personer. Vad vet jag, du kanske tillhör någon av dessa kategorier.

    Men eftersom du länkar till Kostdoktorns blogg där man kan köpa D-vitaminer förstår jag var du fått tipset ifrån o då undrar jag: Vad har D-vitaminintag med LCHF att göra?
    Det kan ju inte vara att man får D-vitaminbrist när man äter LCHF, det finns väl ingen som äter så mycket ägg, smör, fisk o svamp som vi. Eller som promenerar ute i dagsljuset på lunchen när alla andra är avdomnade i paltkoma.
    Varför är det nästan bara psykiatrikern Mats Humble (och Expressen) som rekommenderar ökat intag av D-vitamin?
    Varför är psykiatrikern Mats Humble med på LCHF-konferensen i Stockholm i oktober?
    Och framför allt; varför föreläser psykiatrikern Mats Humble om ”D-vitamin – kan detta vitamin förebygga hjärtkärlsjukdom, diabetes och cancer?” Behärskar han det ämnet?

    Är det bara jag i hela världen som ställer dessa frågor? Är alla andra nöjda o glada o knaprar överdoser med D-vitaminer bara för att Kostdoktorn eller Fettdoktorn sagt det?

    PS Glöm inte att ringa återbud till svininfluensavaccineringen o mammografin 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.