Dags att ge upp snart?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4317
    Elinovious
    Deltagare

    Hejsan!
    Skulle vilja ha några bra tips & råd av er duktiga själar här på forumet 🙂

    Jag har ätit LCHF sen slutet av april och gick ner 7 kg till slutet av Juli, och var ganska nöjd så långt. Speciellt då jag inte har så mycket att ta av, utan det är mest några trivselkilon som ska bort. Senare i Augusti så for jag utomlands i en vecka, men jag tänkte på min kost och det blev bara några enstaka fusk. Som förväntat hade jag bara gått upp 1,5 kg när jag kom tillbaka. Men nu känns det som att det inte har kommit igång igen efter det, trots att jag åt som jag gjorde innan. Jag försöker promenera 2-3 ggr i veckan och fuskar väldigt sällan.

    En dag kan se ut såhär:

    Frukost/lunch och middag kan vara någon av dessa alternativ:
    # ½-1 pkt bacon, 2 ägg & majonnäs/beasås
    # Omelett gjort av ägg, bacon, en svätt grädde med svamp/broccoli
    # Kyckling/köttbit/korv med creamfraiche

    Som mellanmål eller vid behov på kvällen:
    # Kaffe med en klick grädde/mjölk
    # Några rullar ost & skinka
    # Flatbröd med ägg & majonnäs

    Sen ifall jag vill ha något extra gott:
    # En klick turkisk yougurt med lite bär
    # Lite nötter
    # Några rutor mörkchoklad

    Så mina frågor är:
    1 – Är det något speciellt jag kan göra/äta för att komma in i ketos igen, och för att komma igång med förbränningen, förutom röra på mig och att äta lite kolhydrater och mycket fett?
    2 – Synpunkter på min matsedel?
    3 – Andra tips & råd?

    Tacksam för alla svar jag kan få, och för en bra sida! 🙂

    #66052
    Locmariachis
    Deltagare

    HEj hopp! Har LCHF mer ordentlgit förut och ska restarta nu. Ett tips jag tror att dom dära ”Sen ifall jag vill ha något extra gott:
    # En klick turkisk yougurt med lite bär
    # Lite nötter
    # Några rutor mörkchoklad”

    Kan vara lite bovar i det hela. Sen har jag haft förmånen att inte behöva väga mäta kolla utna kan dra i mig en påse nötter en dag och sen bara fortsätta utan att det händer så mycket. Men dock kan det rendera i att jag står still.
    Det enda jag inte ”slutar med” är grädd mjölk till kaffet! Det är mitt måste.

    #66080
    Elinovious
    Deltagare

    Okej, tack för tipset. Men det där ”ifall jag vill ha något extra gott” äter jag bara ytterst sällan.

    Någon fler som skulle vilja komma med synpunkter och smarta råd? 🙂

    Jag tappar motivationen snart..

    #66066
    mctrollet
    Deltagare

    ta en vecka med ”kött o smör”… dvs inga nötter inga flatbröd inga mejerier under 30%fett… så är du tillbaka=))

    #66061
    Madde01
    Deltagare

    Tänkte tipsa om samma sak, inga flatbröd, ingen grädde etc.

    Testa kokosfett i kaffet, det låter äckligt, men smakar inget, om man inte väljer med smak, förstås.
    Ytan blir lite ”oljig”, men det är allt.

    #66054
    Lillnettan
    Deltagare

    Glöm inte att variera med tex. tonfisk, makrill och lax också, så att det inte bara blir kött – man tröttnar inte lika lätt och så är det väldans nyttigt. 🙂

    #66079
    Elinovious
    Deltagare

    Okej, ska försöka gå oefter era tips 🙂 Men borde inte grädde funka ändå? Den har ju 36% fett, eller mer.

    #66053
    Lillnettan
    Deltagare

    Grejen med grädde är väl att det är lätt att få i sig för mycket – jag tillhör skaran som menar att man även måste hålla lite koll på energin som man sätter i sig. 🙂 Inte räkna kalorier, men äta med sunt förnuft. Äter man lchf-måltider som innehåller proteiner, tex. kött/fisk/ägg, och sen har ett fett tillbehör till som kryddsmör, sås på högst 1 dl grädde eller ett par msk bearnaise etc., så tror jag att man lättare och snabbare lär sig att äta den energimängd man behöver som individ. Gräddslattar i kaffet, grädde med bär etc. är lätt att överäta för det är gott, känns som efterrätt etc. Grädde i sig är inte dåligt, men att överanvända grädde (och all annan mat, för den delen) så att man får mer energi än vad man behöver är dåligt.

    Anna Hallén förklarar det rätt så bra här:
    http://www.annahallen.se/nagra-sager-jag-kan-det-har-med-lchf

    #66065
    mctrollet
    Deltagare

    om du ska äta grädde ska det vara den 40%-iga!!

    #66078
    Elinovious
    Deltagare

    Nu har det gått några veckor sen jag skrev det här ämnet, och jag har gått efter att ätit kött/bacon och smör, lite grädde och andra mejeriprodukter osv. Men det händer fortfarande ingenting! Varken upp eller ner, utan bara något hekto hit eller dit. Jag försöker att inte väga mig mer än 1 gång varannan vecka, för att jag bara blir besviken och frustrerad när jag märker att det inte har hänt något. Snart börjar jag ge upp, när jag märker att det inte ger något..

    Vad kan jag göra för fel? :-

    #66060
    Madde01
    Deltagare

    Det är inte säkert att du gör ngt fel, man måste bara ha en stor portion TÅLAMOD.

    Skriv gärna hur du äter en dag, ibland (jag talar för mig själv), kan jag äta ngt tillsammans med barnen
    då de äter mellanmål o då är jag eg inte hungrig. Kanske är det ngt sånt?

    Jag säger som så många andra:
    Ät när du är hungrig, sluta när du är ohungrig.

    #66064
    mctrollet
    Deltagare

    skriv här varje gång du stoppar nåt i munnen=))

    #66077
    Elinovious
    Deltagare

    Jo, det kan nog stämma, att jag äter mycket extra bara för att jag är ”sugen” och inte hungrig på riktigt. Det ska jag tänka på.

    Jag har nog inte möjlighet att skriva här efter varje måltid, men jag kan hålla koll på exakt vad jag stoppar i mig en vanlig dag, och sen skriva upp det här 🙂

    men vad kan det vara som gör att allt stannar upp? för mycket fusk, äter för mycket/för lite fett, inget kvar att förbränna (fast det vet jag att det finns..) eller nåt annat?

    #66059
    Madde01
    Deltagare

    Fast om man äter när man inte är hungrig, så är det boven i dramat…..

    Du kan ju notera det du har ätit i ett block för dig själv, så har du bättre knas på vad som stoppas i munnen.

    Jag kan komma på mig att stoppa mat i munnen, när jag skivar grönsaker. Brukar tugga toggummi för att undvika detta.

    #66076
    Elinovious
    Deltagare

    Jag brukar alltid skriva ner vad jag äter 🙂 men alla småsaker, som några skivor ost eller liknande brukar jag inte alltid orka skriva ner. Men kanske är det den mat som man inte tänker ska spela någon roll, som är dom där onödiga kolhydraterna..

    Idag har jag iallafall ätit:

    – ½ pkt bacon, 2 ägg och bea
    – Några skivor korv i ugn med smält ost och kolsallad
    – 2 fläskkotletter, 1 ägg, bea och en liten tomat

    Just nu känner jag mig proppmätt efter middagen och inte alls sugen på något mer idag, men ifall jag skulle vilja ha något ikväll bli det nog 1 avokado och kaffe. 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.