Daniel rasar med strand 2010 som mål

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost LCHF-Dagbok Daniel rasar med strand 2010 som mål

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 67 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #920
    AvatarDaniel123
    Deltagare

    Hej, Daniel här!

    Ganska ny vad gäller lchf-diet, men är av min ringa erfarenhet väldigt nöjd med dieten.
    Jag rasade från 81kg till 75kg på ca. 3 veckor sen åkte jag till köpenhamn ett tag och umgicks med vänner. Detta funkade ju givetvis inte med lchf-kost. Ölet flödade i stora mängder dagligen, och snabbmaten var snarare regel än undantag där nere. För mycket fest helt enkelt!

    Inatt kom jag hem och vågen visade på 79KG – panik! 😮

    Målet med denna dagbok blir främst att uppdatera dagligen, utan undantag. Detta för att förhindra en massa slarv. Jag vill under 70kgs-strecket till vecka 28(12 juli) Då ska jag och ett par vänner resa över atlanten med Hawaii som första anhalt. Efter hawaii kommer jag samt en amerikansk väninna bila till lite storstäder i USA. Ett mål med resan är att fortsätta med LCHF, vilket jag inte tror kommer vålla några större problem.

    Slutmålet med dagboken blir att nå 68kg, och hitta en trevlig matsedel som tillåter lite helgfusk(främst alkohol), men som håller kroppen på 68kg+/- 2kg konstant.

    Invägning kommer ske på söndagar med start idag!

    V.20: 79.1kg

    Jag vill även poängtera att jag kommer köra en väldigt strikt diet, där jag de första 2 veckorna kommer försöka hålla mig under 1200 kalorier/dag, för att därefter utöka mitt intag av föda sakta men säkert tills jag når ett normalt intag av kalorier. Jag kommer även försöka hålla mig under 5gr kolhydrater/dygn de första 2 veckorna.

    Jag arbetar hemifrån vilket resulterar i många timmars stillasittande framför datorn. Därför kommer jag gå 1h rask promenad varje morgon innan frukost, samt 1h på kvällen innan sängen. Jag vet att alla säger att motion inte har något med viktnedgång att göra i denna diet, men min tro på dieten ökar, och tro på det man gör sägs vara viktigt när man ska rasa i vikt.

    Man mår ju mycket bättre av motion oxå!

    Vänliga hälsningar!

    #13354
    AvatarDaniel123
    Deltagare

    23:e Maj:

    Frukost: 2 kokta ägg, med majonäs samt några räkor.
    Lunch/middag: 250g karréstek av fläskkött. Lite grillsmör.
    Kvällsnack: lite Prosciutto di Parma och ett par skivor god ost. Namnam! 😀

    #13353
    AvatarDaniel123
    Deltagare

    24:e Maj:

    Frukost: 3 kokta ägg, hackade i smör. Svart kaffe.
    Middag: Biff tartar, på ca. 230gr skrapad oxfilé, sparsamt med hackade rödbetor samt sparsamt med lök, rå äggula.

    3 liter loka smultron/citron.

    Lite fusk med rödbetor och lök, men vad gör man 🙂

    #13326
    Avatartoru
    Deltagare

    Aha, råbiff… Det var inte igår. Det måste jag testa. Med lite fransk senap och måttligt med hackad lök samt en äggula funkar det ju perfekt. Lite lite fett bara. Kanske skulle slänga ihop lite majonnäs och blanda i lök och senap istället…

    Tack för tipset! 🙂

    /Tommy

    #13358
    AvatarAdde
    Deltagare

    Är grymt imponerad över dina målsättningar! Men jag skulle råda dig till att backa på det där med 5g kolhydrater/dygn eftersom du dragit över den gränsen med råge redan första dagen. En bättre nivå skulle kanske vara 5g kolhydrater/måltid dock max 15g kolhydrater/dygn.

    Försöker själv köra riktigt stenhårt nu och kommer att försöka äta max två ggr per dag med målsättningen 5g kolhydrater/måltid.

    Lät gott med kokta ägg hackade i smör, måste testa detta. Rödbetor måste vara ajjabajja med en strikt kost, men det kanske beror på vad man menar med sparsamt. (är åtta gram kolhydrater per 100g)

    Jag vill inte hacka ner på dig och dina val av måltider, men när man vill gå ner i vikt så snabbt som du (och jag) vill göra så måste man få lite ”peppning” för att lyckas (gäller mig iaf) =)

    Kör hårt!

    Mvh Adde

    #13352
    AvatarDaniel123
    Deltagare
    Quote:
    Aha, råbiff… Det var inte igår. Det måste jag testa. Med lite fransk senap och måttligt med hackad lök samt en äggula funkar det ju perfekt. Lite lite fett bara. Kanske skulle slänga ihop lite majonnäs och blanda i lök och senap istället…

    Tack för tipset! 🙂

    /Tommy

    Fransk senap passar som handen i handsken där ja! Råbiff är min favoriträtt utan närmre konkurans, det är helt fenomenalt! Kör på Tommy!

    /Daniel

    Quote:
    Är grymt imponerad över dina målsättningar! Men jag skulle råda dig till att backa på det där med 5g kolhydrater/dygn eftersom du dragit över den gränsen med råge redan första dagen. En bättre nivå skulle kanske vara 5g kolhydrater/måltid dock max 15g kolhydrater/dygn.

    Försöker själv köra riktigt stenhårt nu och kommer att försöka äta max två ggr per dag med målsättningen 5g kolhydrater/måltid.

    Lät gott med kokta ägg hackade i smör, måste testa detta. Rödbetor måste vara ajjabajja med en strikt kost, men det kanske beror på vad man menar med sparsamt. (är åtta gram kolhydrater per 100g)

    Jag vill inte hacka ner på dig och dina val av måltider, men när man vill gå ner i vikt så snabbt som du (och jag) vill göra så måste man få lite ”peppning” för att lyckas (gäller mig iaf) =)

    Kör hårt!

    Mvh Adde

    Jag vet att jag kört lite för mycket kolisar de första dagarna, men jag kommer trappa ner det succesivt för att hamna under 5g inom 1 vecka. Sist hjag körde körde jag STENHÅRT redan första dagen och fick sådan fruktansvärd huvudvärk att jag var nära att ge upp. Kunde inte sova ordentligt på 2 dygn.

    Detta har jag sluppit nu, men om det beror på kolisarna vet jag inte.

    Bra med peppning! Uppskattas alltid!

    Ikväll har jag varit och fiskat. Lyckades dra upp en fin gös runt 2kg, så den ska det bli ett nöje att sätta tänderna i, imorgon. Gös är underbart! ;D

    #13357
    AvatarAdde
    Deltagare

    Jamen då har du ju hittat en nivå som troligtvis kommer att fungera för dig.. Kommer att följa din tråd för lite inspiration och tips.
    Gös är ju fantastiskt gott med en god sås till.

    #13351
    AvatarDaniel123
    Deltagare
    Quote:
    Gös är ju fantastiskt gott med en god sås till.

    Jo, även det en av mina favoriter. Jag tar bara ur fisken, skär bort fenor, huvud, samt fjällar den. Dagens gös delades i 3 bitar varav 2 gick i frysen. Den sista biten la jag i ett paket av folie, och fyllde fisken med ett smör gjort på citron, lime, salt samt väldigt lite vitlök. Saltade och pepprade , samt gned in fisken med lite örter. Sjukt smidigt att ha ett färdigt paket att ställa i ugnen i morgon.

    Jag brukar dock sticka en massa lite större hål i underkant av foliet och hälla i grädde och vitt vin i formen, som blir en underbar sås men även ger lite smak till fisken. Får se om jag häller i lite, lite, torrt vin imorgon, eller om jag nöjer mig med grädden. 😉

    #13350
    AvatarDaniel123
    Deltagare

    Vaknade helt utvilad halv 7 i morse, vilket aldrig inträffat i nyktert tillstånd utan lchf. Hade mycket spring i benen så drog ut och joggade 6.5km men fick gå dem sista 2 kilometrarna p.g.a utmattning ::) Väntar nu på kaffebryggaren så jag kan intaga dagens frukost bestående av ägg och bacon.

    Åker på ett kraftprov i eftermiddag då jag ska träffa min syster på ett fik som har en caffe-latte att dö för. Deras Latte med hasselnöt ligger bakom mycket av min ohälsa hehe. Satsar på en kopp svart, så får vi se hur viljestark jag är 🙂

    #13356
    AvatarAdde
    Deltagare

    Grymt att jogga 6,5km på morgonen!! Orkar knappt jogga det mitt på dagen 😮
    Tänk bara på mycket du går ner om du skippar den där latten så fixar du det. Det är inte värt det

    #13349
    AvatarDaniel123
    Deltagare
    Quote:
    Grymt att jogga 6,5km på morgonen!! Orkar knappt jogga det mitt på dagen 😮
    Tänk bara på mycket du går ner om du skippar den där latten så fixar du det. Det är inte värt det

    Får 2-3 år sedan sprang jag 1 mil, ca. 3 gånger i veckan under nästan ett år så jag har ju tappat ”lite” :-[ En kombination av extrakilon, rökning och stillasittande arbete mördar konditionen!

    25:e Maj:
    Frukost: 2 stekta ägg och ett halvt paket bacon.
    middag: ca. 300gr ungsbakad gös, med citron/lime-smör
    Munchie: En stor kaffe med mjölk, samt 1 ruta mörk choklad, hög kakaohalt. ::)

    #13329
    Avatarconfessions
    Deltagare

    whoooa, jogga 6,5 km??
    damn det var inte en dålig kondition inte.
    kanske känns ”dåligt” för dig som kunde springa milen förut men ur en annans perspektiv är det jävligt duktigt.
    känns väl alltid dåligt när man varit bättre förr, men vi runtomkring kan intyga om att det är bra gjort.
    keep up the spirit, ge gärna små tips på vanliga saker i vardagen vad det gäller maten, följer dig slaviskt 🙂

    #13348
    AvatarDaniel123
    Deltagare
    Quote:
    whoooa, jogga 6,5 km??
    damn det var inte en dålig kondition inte.
    kanske känns ”dåligt” för dig som kunde springa milen förut men ur en annans perspektiv är det jävligt duktigt.
    känns väl alltid dåligt när man varit bättre förr, men vi runtomkring kan intyga om att det är bra gjort.
    keep up the spirit, ge gärna små tips på vanliga saker i vardagen vad det gäller maten, följer dig slaviskt 🙂

    Jo, det är ju inte jättedåligt, men som sagt, formen är långt ifrån vad den har varit. Det är ju självförvållat dock, så jag ska inte gnälla. Att motionera är så sjukt härligt när man väl kommit igång, och jag tyckar alla som har möjlighet bör göra det så ofta man bara kan. Man behöver inte springa eller jogga om vikten och knän sätter stopp, men promenader i ett lämpligt tempo är som balsam för kroppen. Förtjänsten i form av daglig motion i form av bättre hälsa, piggare, samt sundare livstil är värt smärtan det innebär i början innan man kommit in i motionen, tro mig 🙂

    Annars är mitt tips att få i sig mycket vatten, som driver ut all skit ur kroppen, samt iallafall för mig, underlättar viktnedgången avsevärt. Jag som inte gillar kranvatten dricker minst 2 1½ liters flaskor Loka/Ramlösa varje dag, och smakutbudet är ju oändligt! Har man problem att få i sig sådana mängder vätska så kan man se det som en del av måltiderna, typ frukost: 2ägg, bacon, 1 liter loka. Så gör jag, sen ger jag mig fan på att flaskan ska vara slut innan nästa måltid påbörjas. Inte bara driver vätska ut amssa skit ur kroppen, utan den hjälper till att ge dig finare hy osv.

    Mina tips är alltså måttlig motion(så mycket man klarar av) samt vatten!

    #13347
    AvatarDaniel123
    Deltagare

    26:e Maj:

    Frukost: 3 rejäla skivor fläsk, 1 kokt ägg.
    Lunch: 150gr kycklingfilé, hemvispad bea-sås
    Middag: 150gr Kycklingfilé – Fylld med gorgonzola och parma

    Fått i mig ganska mycket idag, och känner mig helt svimfärdig nu. Ska ut och ta en timmes promenad nu med polarens flickvän! Han är lat, så jag får gå åt honom ;D

    #13328
    AvatarNubi
    Deltagare

    Det låter som det går riktigt bra för dig *tummen upp!* KUL 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 67 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.