Det här med grädden

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3482
    Asa85
    Deltagare

    Hej,

    Jag har efter mycket läsande här i forumet och på många andra siter nu bestämt mig för att försöka mig på LCHF. Idag har jag handlat upp basvaror och fyllt kylen och känner mig grymt peppad. Den största anledningen till att jag tänker äta LCHF är inte att jag behöver gå ner i vikt utan det är att jag måste bli av med mitt otroliga sockersug. Eller ja, sug efter allt egentligen, men mest godis. HELA TIDEN! Jag skulle dock självklart inte skulle bli missnöjd om det försvann några kilon eftersom suget lett till att ett antal kilon smugit sig på.

    Hur som helst så är jag en sån som måste ha min mat ganska strukturerad, dvs. jag gör veckomatsedlar för att veta vad jag ska laga för mat varje dag för att inte komma hem från jobbet och inte orka laga mat. En anledning till att jag väljer att testa LCHF är för att det inte verkar så jobbigt eftersom jag har hittat sjukt många goda recept som jag ser fram emot att testa. Men så till min fråga.

    Många recept innehåller ju grädde, men efter en del läsande här och på andra ställen bör man inte heller överdriva grädden. Finns det några riktlinjer man bör hålla sig efter? Jag är ingen älskare av varm mat, och tycker att smoothie är en väldigt bra och smidig frukost. Ett recept jag hittat innehåller 1 dl turkisk yoghurt, 1 dl grädde och 1 dl hallon(vet att hallon inte är optimalt). Jag har inte tänkt äta det till frukost varje dag, men redan där får jag alltså i mig 1 dl grädde.

    Så vad säger ni experter. Jag vill ju inte riskera ösa i mig grädde heller.

    #53644
    evise
    Deltagare

    Hej och välkommen!

    Eftersom ditt primära mål är att bli av med sockersuget så är det nog hallonen du ska vara mer rädd för än grädden.
    Och youghurten faktiskt, som innehåller ganska mycket kolhydrater till sin fettmängd.

    En del som har problem med viktnedgången tar bort alla mejeriprodukter för att de ger ganska många kolhydrater och då brukar det gå bättre.

    Jag äter mycket grädde och Creme Fraish och har blivit av med allt sug efter godis och snacks.

    Lycka till!

    #53650
    Jarrebring
    Deltagare

    Fast turkisk yoghurt är inte så farlig, inte som många andra yoghurtar iaf. 4,8 kh per 100 g är rätt ok tycker jag. Men det är klart, det går inte att vräka i sig och klara under 20 g kh om dagen. Å andra sidan bör man aldrig vräka i sig något av någonting 😉

    Lycka till!

    #53642
    Mynlen
    Deltagare

    Om du tänker smoothie som frukost, kolla då på äggmjölk. Det står du dig nog längre på än yoghurten o grädden och innehåller väldigt litet kh.
    Finns under receptfliken och matlagningsfliken hur man gör.

    Ja blir sugen på sött och socker när jag äter (för mycket) grädde. Inte om det är i gräddsås, då är det inte så farligt men den smoothiesen skulle bara göra att jag började hetsäta allt jag kan hitta i kyl o skafferi..
    Men vi är olika, du får prova dig fram!

    #53646
    Vivvi
    Deltagare
    Quote:

    Testa Arlas Turkisk Meze, den har bara 3.5 och är krämig och god.

    #53633
    Butirka
    Deltagare

    Om du enbart äter rent kött samt animaliskt fett så försvinner snart ditt sug efter sött, grädde, grönsaker.
    Allt som har två eller fyra ben är tillåtet så det finns otroligt mycket kött att välja mellan.
    Dock kan en del vilda djur ha en relativt sött smak. Ickehängt rådjur tex.

    #53639
    mctrollet
    Deltagare

    Japp, du får prova dej fram, men har du lika mycket grädde (40%) som ty bör det gå bra, kanske kan du ta bara en halv dl hallon… köp vaniljpulver och ha i=)) Lycka till!!

    #53652
    Asa85
    Deltagare

    Okej, tack för era svar:). Att minska på hallonen ska nog inte vara så svårt. Är om blåbär är bättre än hallon?

    Att bara äta kött för att bli av med sockersuget låter enligt mig rätt trist. Har ju läst att man ska hålla sig till ovanjordgrönsaker men till exempel tomat och viss paprika bör också undvikas va?

    #53641
    Mynlen
    Deltagare

    dom är ju ganska söta, och egentligen är dom frukter….

    #53643
    evise
    Deltagare

    Du får testa dig fram för vi alla reagerar olika på olika saker. Jag åt mycket grädde med bär i början men inte längre.

    Även om det låter tråkigt så måste du kanske offra det ett tag tills du blivit av med suget. Ibland måste man göra det för att nå sitt mål 🙂

    #53651
    Asa85
    Deltagare

    Det är sant att man måste offra en del. Det är väl vanan som spökar där och inte vill ge efter för mycket:p.

    Jag kör med en fråga till eftersom ni svarar så snällt:). Om man tar bort mjölkprodukterna, finns det något man kan använda som typ sås?

    #53653
    ingemar
    Deltagare

    Jag har hållit på i 6 veckor nu och sötsuget är helt borta har väl gått ner 4 kilo på hela tiden men vikten står nu helt stilla (dom senaste 3 veckorna) Jag tror att det beror på grädden och för många äggvitor…

    #53645
    Krockofaxen
    Deltagare
    Quote:
    Jag har hållit på i 6 veckor nu och sötsuget är helt borta har väl gått ner 4 kilo på hela tiden men vikten står nu helt stilla (dom senaste 3 veckorna) Jag tror att det beror på grädden och för många äggvitor…

    Det kan ta tid, ställ undan vågen i två-tre månader.

    #53638
    mctrollet
    Deltagare

    Det är INTE tråkigt, gör goda kryddsmör till=)) Som mjölkfri sås (smör räknas nämligen inte) rekomenderar jag varmt egen bea!

    #53640
    Mynlen
    Deltagare

    eller egen majonnäs. Går att smaksätta på olika sätt också. Jag gjorde den med litet dragonvinäger häromdagen. jättegott, som en bea men litet annorlunda 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.