E407??

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Deltagare

Losmariachis
    Newbie

Utloggad

Ja ni är väll less mina inlägg nu men det blir lätt så när man är ny och nyfiken i alla ??? fall för mig.

E407 såg jag att värmebehandlad vanlig grädde innehöll. Gör det nå i det stora hela? Jag vet att man ska ha så lite E som möjligt men jag undrar då jag tyckte att det var bra med grädde som håller i mer än en par dagar så jag hinner använda upp det istället för att kasta.

Har läst lite om att det är nå utvunnet växt bla bla men poängen är i den lilla mängden göt det nå?

Deltagare

Undrar du över något och informationen inte finns i forumet är det klart att du ska fråga! 😉
    Jag försöker också få i mig så lite E-nummer som möjligt men eftersom de finns i nästan allt är det så gott som omöjligt att undvika alla så jag accepterar en mindre mängd E-nummer.

E 407 – Karragenan (övriga tillsatser)

E-nummer Övriga. 25 okt. FUNKTION
    Stabiliserings-, förtjocknings- och geleringsmedel.

FRAMSTÄLLNING
    Framställs ur en viss sorts rödalg.

ANVÄNDNINGSOMRÅDE
    Används i t.ex. ost, kakor, milkshake och alkoholdrycker.

KÄNDA HÄLSORISKER
    Cancerframkallande i djurförsök. Hittills ingen konstaterad risk för människor. Nya studier väntas.

Källa: http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=27815

Deltagare

😉 TAck för infot ”it´s a djungel out there” då komemr jag att köpa grädden i fortsättningen och så så jag slipper köpa var och varannan dag och så att den inte hinner bli dålig.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.