Efter 1 år vill inte kroppen mer.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5260
    AvatarMissy
    Deltagare

    Hej igen alle ihopa.

    Nu har det snart gått 1 år sen jag började med LCHF, jag var ganska aktiv här i början (läs: jag satt å läste forum 6 timmar om dagen) Sen tyckte jag jag hade rätt bra koll på LCHF, vad man borde äta osv.
    Jag gick ner 20 kg till Sept 2011. LCHF funkar jätte bra för mig, inte blir jag sjuk, jag mår toppen, hyen mår bra, ja allt.
    Men sen sa det stopp. Okt och Nov rörde inte vikten sig. Så kom julen och mammas goda kakor (jag hade bestämt mig redan när jag började att julen var då jag skulle få synda) Jag gick snabbt up 5-6 kg.

    Efter jul och nyår började vardagen. Det tog mig typ 2 veckor att gå ner mina 5-6 kg igjen.. Men nu är det stopp igjen. Verkar ha kommit till något magisk grens. (Har fortfarande typ 20-25 kg övervikt)

    Va gör jag:

    -äter bara ägg, kött, smör och dricker kaffe med kokosfett. Alltså nära 0 kollisar.
    -slutat röka
    -köpt mig en crosstrainer, tränar lite typ 4 gånger i veckan. (trappar upp mer och mer, ju mer lungkapasitet jag får tillbaka efter å ha slutat röka)

    fortfarande… vikten står stilla!!!

    Tycker jag är ganska hungrig mellan varje mål, fast jag äter mycket.
    Frukost kan gärna vara 1 pkt bacon, och 3-4 ägg och 3-4 koppar kaffe med kokosfett klockan 08, sen hungrig igen klockan 13.
    Äter någon köttbit (150-200g) till lunch, med kanske 2 stäkta ägg och lite kryddsmör. Då är jag gör hungrig klockan 19…
    Sen kör vi en middag ungefär som lunchen.

    Jag är en tjej på 29… känns som jag äter som en kille på 18 ;P

    Hoppas någon kan komma med lite tips på vad jag kan göra! Eller något jag kan ändra =)

    Kram från Svorsken Missy.

    #81497
    AvatarPygmepuff
    Deltagare

    testa att drick ett stort glas vatten på morgonen och ta en timmes promenad på tom mage, det kan sätta sprutt på viktminskningen =)

    #81492
    Avatarulfons
    Deltagare

    Har du mycket kvar till målvikten eller mycket övervikt kvar, har du kommit till normalvikt kanske det är därför du inte går ner.

    #81493
    AvatarMissy
    Deltagare

    @Pygmepuff 380189 wrote:

    testa att drick ett stort glas vatten på morgonen och ta en timmes promenad på tom mage, det kan sätta sprutt på viktminskningen =)

    Hej,

    det tänkte jag med, så har typ varannan morgon tar jag en lite kopp kaffe, sen kör jag på crosstrainern i kanske 30 min… 🙂

    #81494
    AvatarMissy
    Deltagare

    @ulfons 380190 wrote:

    Har du mycket kvar till målvikten eller mycket övervikt kvar, har du kommit till normalvikt kanske det är därför du inte går ner.

    Nej tyvärr inte än. Har fortfarande typ 20-25 kg kvar (minst)

    #81495
    AvatarSueAnn
    Deltagare

    Jag började med LCHF i augusti-september förra året och har inte lika mycket erfarenhet av LCHF som så många andra här, men jag har via jobbet varit i kontakt med Atkins-dieten när jag medverkade i en studie. Det är dock så länge sen att jag nästan har förträngt det.

    Det slog mig nu, något som Atkins-dietisten sa som jag träffade då i och med studien. Dietisten nämnde då att om man fastnar i viktnedgången med Atkins-metoden ska man ha tålamod, men om tålamodet tryter kunde man testa att dra ner på intaget kolhydrater till noll och öka fettet. Har för mig att dietisten sa ”i upp till en vecka”.

    Kommer inte håg om Atkins-dietisten nämnde några procentsiffror eftersom det är så fruktansvärt länge sen, men det handlade om att man skulle ge kroppen nästan bara fett under en viss tid. Det skulle fungera ungefär som en övertalning av kroppen om att det är goda tider och ingen risk för svält.

    Rätt eller fel? Fungerar det? Har inte en aning, men nu när jag kom ihåg den här dietistens ord så ska jag i alla fall testa metoden om jag fastnar på en platå. 🙂

    Angående din träning så skulle jag råda dig till att kicka igång förbränningen lite extra med intervallträning. Intervallträning kan man nyttja i de flesta träningsmoment och passar utmärkt på din crosstrainer. Du bara ökar/minskar intensiteten periodvis och regelbundet under träningspasset. Funkar lika bra under promenader, allt man behöver är en klocka. Vill man få mer koll kan man använda en pulsklocka. 🙂

    Om du inte har problem med knän eller leder kan ett hopprep ta dig långt i din träning. Den billiga lilla saken är ett utmärkt instrument som du kan använda några minuter åt gången flera gånger om dagen. Jag rekommenderar ofta hopprep till de som tycker de har svårt att hinna med mer än två gånger i veckan på gymmet men ändå vill se resultat snabbt.

    De flesta vill inte införskaffa en spinningcykel eller liknande stora träningsredskap men vill ändå kunna motionera när de ha lite tid över mellan matlagningen, hämta ungarna från aktiviteter osv. Då brukar de få låna hem ett hopprep och prova. De flesta köper sedan ett eget hopprep. De flesta ser också snabba resultat när de lägger in längre ”intervallpromenader”.

    Hoppas det vänder för dig snart och att du börjar gå ner i vikt igen.

    #81496
    AvatarPersko
    Deltagare

    Jag är heller ingen expert men har kört sedan september 2011. Mitt amatörtips är att kroppen vänjer sig vid allt. Det blir helt enkelt ett normaltillstånd om man kör samma hela tiden och då står man still. Detta gäller även vid träning, springer man lika långt och lika fort varje gång så ger det inget efter ett tag, därför är intervallträning kanon.

    Alltså, jag tycker du ska variera lite genom att varva med lite mer kolhydrater vissa dagar. Inga mängder, men kanske 20-50 gram så du skrämmer i gång kroppen lite. Det verkar som att denna metod funkar på många andra här på forumet så det kan ju vara värt att prova.

    Lycka till!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.