Efter första veckan av LCHF: några frågor

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost LCHF Nybörjare Efter första veckan av LCHF: några frågor

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5115
    AvatarVattenkalla
    Deltagare

    Hej!

    Har börjat med LCHF efter att ha misslyckat att göra det några år sedan.

    Denna gången fick jag tips från en riktig veteran och lärde mig om de fel jag gjorde innan, kör nu ”riktig” LCHF. Har gått ner ungefär 2.5 kilo hittills, efter 2 veckor (hade av reseskäl inte möjlighet att köra veckan emellan dessa två veckor, så i princip är min diet omstartad och har pågått i snart en vecka). Börjar på 83 och ska ner till 73.

    1) hur mycket av dessa 2.5 kilo är ”vatten” då det ibland talas om tidiga vattenförluster. Jag har sett till att dricka massvis med vatten.

    2) äter ni 3 eller 4 gånger per dag? Jag försöker äta frukost 1-2 timmar efter jag stigit upp, varpå jag väntar så lång tid jag bara kan innan jag kör lunch. Vill att det ska gå minst 4.5 timmar. Då stoppar jag i mig en stor lunch, jag väntar sedan tills ungefär 2-3 (högst 3) timmar innan sängdags och har kvällsmat. Problemet är att jag LÄTT blir hungrig igen efter 3 timmar och då kan jag inte sova! Har faktiskt hänt flera gånger att jag gett upp, gått till köket, och behövt ta något för att hungern ska gå bort. Så jag undrar – är det normalt att bli hungrig igen efter 3 timmar på en äkta LCHF diet och hur många timmar innan sängdags brukar ni äta? Jag tycker det är svårt att bara ha 3 måltider per dag, men i de fall jag lyckas så känns det lättare att komma under 2500 kcal.

    3) Min viktnedgång har varit ungefär 0.2 – 0.3 kilo per dag hittills, med enstaka dagar då jag tappat 0.5 kilo. Vad har ni haft? Väger mig samma tid, tillfälle varje dag osv. Brukar detta sakta ner? Idag gick min motivation ner när jag inte tappade ALLS, var exakt samma vikt som igår. Kommer det accelerera igen?

    4) Om man får i sig väldigt få kolhydrater försätts kroppen i ketos – right? Men frågan är – vad händer om du har varit i ketos länge och din kropp får en hel del kolhydrater EN dag där i mitten?? Exempelvis igår stekte jag upp massa köttbullar och vanliga korvar (innehåller ju potatismjöl, kanske även socker osv) och undrade om min viktnedgång stannade av pga detta lilla fusk.

    6) Är köttbullar och vanliga korvar ”okej” mat? Är ju trots allt mer än 5g kolhydrater per 100 gram men är ju gott kött, framförallt snabbt att tillaga och kan ju stekas i smör.

    #79075
    Avatarulfons
    Deltagare

    Jag äter 2 mål om dagen, i bland slinker det in ett mellis. Beror på hur dagen ser ut. Det finns korvar och köttbullar med mindre än 5 kh/100 gr, som jag tycker är ok att äta kostar lite mer men det är det värt.

    #79076
    AvatarVattenkalla
    Deltagare
    Quote:
    Jag äter 2 mål om dagen, i bland slinker det in ett mellis. Beror på hur dagen ser ut. Det finns korvar och köttbullar med mindre än 5 kh/100 gr, som jag tycker är ok att äta kostar lite mer men det är det värt.

    TVÅ mål om dagen!! Du är otrolig! Kunde du göra det från början? Har det ”biverkningar” såsom hungerkänslor eller trötthet? Anses 2 optimalt eller är 3-4 lika OK?

    #79073
    AvatarFranke
    Deltagare
    Quote:
    1) hur mycket av dessa 2.5 kilo är ”vatten” då det ibland talas om tidiga vattenförluster. Jag har sett till att dricka massvis med vatten.

    Troligtvis 1-2 kilo. Kilon du tappar hädanefter kommer inte vara vatten dock, det är bara de absolut första kilona. Du behöver inte dricka mycket för att kompensera, kroppen får inte brist på vatten utan den gör sig helt enkelt av med vatten som inte behövs när man inte äter så mkt kolhydrater.

    Quote:
    2) äter ni 3 eller 4 gånger per dag? Jag försöker äta frukost 1-2 timmar efter jag stigit upp, varpå jag väntar så lång tid jag bara kan innan jag kör lunch. Vill att det ska gå minst 4.5 timmar. Då stoppar jag i mig en stor lunch, jag väntar sedan tills ungefär 2-3 (högst 3) timmar innan sängdags och har kvällsmat. Problemet är att jag LÄTT blir hungrig igen efter 3 timmar och då kan jag inte sova! Har faktiskt hänt flera gånger att jag gett upp, gått till köket, och behövt ta något för att hungern ska gå bort. Så jag undrar – är det normalt att bli hungrig igen efter 3 timmar på en äkta LCHF diet och hur många timmar innan sängdags brukar ni äta? Jag tycker det är svårt att bara ha 3 måltider per dag, men i de fall jag lyckas så känns det lättare att komma under 2500 kcal.

    2 ggr om dan, sen kombinerad frukost/lunch följt av middag ca 8h senare. folk har en tendens att vara hungrigare tidigt i dieten. Prova att ha lite mer fett i maten och se om det håller dig mer mätt.

    Quote:
    3) Min viktnedgång har varit ungefär 0.2 – 0.3 kilo per dag hittills, med enstaka dagar då jag tappat 0.5 kilo. Vad har ni haft? Väger mig samma tid, tillfälle varje dag osv. Brukar detta sakta ner? Idag gick min motivation ner när jag inte tappade ALLS, var exakt samma vikt som igår. Kommer det accelerera igen?

    Väga sig dagligen är rätt meningslöst, kroppens vikt varierar rätt stort från dag till dag. Kör en gång i veckan istället. Sen kan viktnedgång både stanna upp och accelrera utan synbart mönster.

    Quote:
    4) Om man får i sig väldigt få kolhydrater försätts kroppen i ketos – right? Men frågan är – vad händer om du har varit i ketos länge och din kropp får en hel del kolhydrater EN dag där i mitten?? Exempelvis igår stekte jag upp massa köttbullar och vanliga korvar (innehåller ju potatismjöl, kanske även socker osv) och undrade om min viktnedgång stannade av pga detta lilla fusk.

    Yes, du hamnar i ketos. Drar man i sig 200g mjölkchoklad efter strikt LCHFkost mår man inte superbra, men de kanske 20g du fick i dig från lite köttbullar lär inte gjort så mycket. Stannar viktgången så handlar det bara om någon dag tills man gjort sig av med kolhydraterna igen. Vill du fuska, passa på att göra det före eller direkt efter träning, då gör kolhydraterna ingen effekt på viktnedgång.

    Quote:
    6) Är köttbullar och vanliga korvar ”okej” mat? Är ju trots allt mer än 5g kolhydrater per 100 gram men är ju gott kött, framförallt snabbt att tillaga och kan ju stekas i smör.

    Nej, det är helt värdelösa kolhydrater du får i dig från köttbullar och fulkorv. När du begränsar dig till ett intag på tex 20g per dag så vill du att alla dessa ska komma från grönsaker, kött man äter ska vara helt kolhydratfritt. Köttbullar får man rulla själv, med korv så får man försöka hitta korvar med hög kötthalt (95%+).

    #79074
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    ät rena produkter kött fisk fågel ägg och skaldjur med smör, resten räknar du och bestämmer var du vill ligga i kolhydratsmängd… ät när du är hungrig tills du är mätt. Jag inbillar mej att om du är hungrig efter 3 timmar så behöver du lägga till lite mer fett. Lycka till!!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.