Efterätt på 90% choklad.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #603
    Locmariachis
    Deltagare

    Hittat ett recept på 90% (hittade dock bara 86%) och grädde som ska geggas ihop. Man ska vispa 2 dl grädde och smälta 50 gram choklad som ska röras ihop och ställas i kylen en timma.´

    Jag hittar inte igen sidna tyvärr men jag antar att det är för 4 personer är det någon av er som kan avgöra på mängden? Dessutom undrar jag när man ser recpetet så choklad innehåller ju en hel del kolisar. Eller blir det ”neutralisert” då det slås ut med dagens mängd av annan mat?

    #10745
    agnetasch
    Deltagare

    Man brukar räkna ½ dl vispgrädde per portion så receptet är antagligen för fyra personer (eller en mycket godissugen person)
    En portion chokladvisp innehåller 2 kolhydrater o dom kolhydraterna ”neutraliseras” definitivt inte på något sätt (hur tänker du här?) utan läggs till ditt övriga kolhydratintag. Äter du strikt LCHF är det nästan halva ditt dagliga kolhydratintag.

    #10746
    Foxy
    Deltagare

    Jag brukar göra denna efterrätten och har ätit den många gånger. Jag brukar tillsätta lite kokosflingor (1msk) och sötningsmedel (1tsk) också. Inte mkt, men bara lite för att få det något sötare och godare (enligt min smak). Tränar man mkt så kan man väl äta mer än 0,5dl chokladvisp, man vet ju bäst själv och sin egen kropp. Självklart ska man inte överkonsumera kolhydrater och helst inte använda sötningsmedel eftersom det bygger sötsug. Men om man som person klarar detta så kör på!

    #10753
    Locmariachis
    Deltagare

    ;D Ja jag menade att mängden gör att det inte är så mycket under en dag sett med allt annat man äter som har nada kolisar. Det var det bästa ord jag kunde komma på.

    #10750
    Mappins
    Deltagare
    Quote:
    Hittat ett recept på 90% (hittade dock bara 86%) och grädde som ska geggas ihop.

    Här hittar du Sockerfri 77% och 100% (helt utan sötningsmedel). Ta en av vardera så blir det c. 90% 😉 http://www.sockerfri.com/products.html?id=14/

    #10744
    agnetasch
    Deltagare

    Den 77%-iga chokladkakan innehåller 22 g kolhydrater per 100 g o den 100%-iga 7 g. Tar man en av varje blir det 14,5 g kolhydrater per 100 g.
    Då kan man ju lika gärna handla Lindt´s ”riktiga” 90%-iga chokladkaka i sin vanliga matbutik, i den är det bara 14g kolhydrater. I deras 99%-iga är det bara 8 g!

    #10752
    Susanna
    Deltagare

    Jag kollade faktiskt lite på choklad idag när jag var och handlade… :-[ Det låter ju lovande om det går att äta någon chokladbit då och då.. och den där moussen lät ju inte helt fel.. men jag funderade på om den 90-99% chokladen innehåller sötningsmedel? De räknas ju inte som kolhydrater men jag försöker att undvika det med… Är det någon som vet?

    #10743
    agnetasch
    Deltagare

    Det är olika på olika sötningsmedel/sockeralkoholer, en del innehåller mer kolhydrater än andra. Man får läsa på varje chokladkaka hur mycket kolhydrater den innehåller. Att den är ”sockerfri” eller sötad med sötningsmedel är ingen garanti för att den är kolhydratfri.
    Vem har sagt att livet är enkelt :-

    #10749
    Mappins
    Deltagare

    När du följer t.ex. LCHF-, eller Atkins -diet/kost räknar du kolhydrater. I Nordamerika varifrån kost med låg kolhydratnivå ursprungligen kommer ifån dras både fibrer och sockeralkoholer bort från totala mängden kolhydrater. Endast dessa resterande kolhydrater har större påverkan på blodsockeret och kallas för nettokolhydrater, Net Carbs. Sockerfri choklad innehåller mest kolisar från just sockeralkoholer – dom kan man lungt räkna bort.
    agnetasch: Vem har sagt att livet är enkelt :- – ja och enklare blir det väl inte… 😉

    #10754
    Tida
    Deltagare

    Jag brukar göra en liknande variant ibland.
    Jag tar ca 1 dl vispgrädde och vispar den.
    Ibland tar jag en dutt vaniljpulver (obs pulver, inte socker!)
    vispar sedan ner en eller två äggulor
    smälter en rad med mörk choklad i micron och vispar ner den också

    sedan in i fina skålar i kylen någon timme.
    Såklart inget att äta varje dag, men när man vill kalasa till det med en efterrätt är det ju ett utmärkt alternativ till annat ”snask”… Ett litet hallon och en kvist citronmeliss till så blir det riktigt vackert också 🙂

    #10742
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Sockerfri choklad innehåller mest kolisar från just sockeralkoholer – dom kan man lungt räkna bort.

    Kan du verkligen det? Kan du hänvisa till en källa (inte Atkins- eller annan ”sockerfri” reklam) där det konstateras att sockeralkoholer inte har någon inverkan på blodsockret? ”Sockeralkoholer finns i naturen och är söta som socker fast lite svagare. De innehåller kalorier och påverkar också blodsockret, fast mindre än sockerarterna. Därför bör man vara försiktig om man är diabetiker eller äter låg-kolhydrat kost (low-carb)” säger Viktvägvisaren, det första jag hittade när jag googlade.
    Sockeralkoholerna maltitol (75% av sockrets blodsockerpåverkan) o laktitol (35%) används i de ”sockerfria” chokladkakorna, vilka en del dessutom innehåller det konstgjorda sötningsmedlet aspartam (E951) som det finns tecken på kan minska viktnedgång.
    Livet är inte enkelt, fr.a. inte när man vill gå ner i vikt. Och inte blir det enklare av att man hela tiden blir utsatt för frestelser i form av ”ofarliga” små ”belöningar” Eller vad ska man kalla godis för? Det är bara det att jag har ”belönat” mig i hela mitt liv. Nu är det dags för lite allvar 😉

    #10748
    Mappins
    Deltagare

    Ja, som sagt – personligen lider inte av viktproblem nu mera (-19kg). Och jag har alltid kunnat unna mig lite sockerfritt- under bantningen (lchf) och därefter (lchf). Och visst är det så att sockeralkoholer påverkar blodsocker – men inte alls lika mycket som socker gör – laktitol är rent av toppenbra i att vara ”låghöjande”. Har ej dock hittat andra märken än sockerfri Stella choklad tills vidare som skulle vara med laktitol – berätta gärna om ni hittar!

    #10756
    Ramin
    Deltagare

    jag har precis börjat med lowcarb hi-fat. Skulle inte allt under 5g kolhydrater vara okej att äta, fortfarande vara försiktig, men allt under 5g är okej.

    #10741
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    allt under 5g är okej.

    Det är okej i måttliga mängder. Men äter du t.ex 2 dl turkisk yoghurt (c:a 5 g kh/100 g) får du i dig halva dagsdosen kolhydrater! Det är inte okej.Man får tänka på mängden också, inte bara att det är under 5 g 😉

    #10755
    Nubi
    Deltagare

    Det smakade FÖR mkt mörk chocklad. får minska ner på chockladen nästa gång. Sambon nyste som en galning när han åt deserten. Han nyser när han äter mörkt chocklad *hehe*

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.