Efterlysning: trög start på viktminskningen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4556
    Jenny_N79
    Deltagare

    Hej på er!

    Nu har jag kört på med LCHF i 2 månader, trivs kanonbra. Magen mår bättre, jag äter god mat och har fått mer energi.

    Men det är några saker som inte förändrats, vikten och måtten. Jag vet om att det finns hur många trådar som helst om de som gör allt de kan men ändå inte går ner i vikt.

    Jag tillhör kategorin som tror att jag gör rätt och som verkligen vill ge detta en ärlig chans. Det är ingen bantningskur utan en livsstil.

    Jag väger idag 77 kg till min 166cm långa kropp. Jag skulle vilja gå ner till ca 68 för att få ett normalt BMI.

    Jag kommer från en viktväktarvärld och har gått ner ca 27 kg mha den dieten men sen stått still sen i våras ungefär.

    Därför är jag medveten om att det kan ta tid för min viktminskning att komma igång. Min plan är att inte göra några stora förändringar för att få vikten att börja minska, jag äter lite grönsaker och en del mejeri, men misstänker att jag ligger under 20kh per dag. Har inte gjort ett enda undantag sen jag började och trivs med mitt ätande.
    En typisk dag kan se ut såhär:
    Frukost: ägg och bacon, omelett eller nån gång då och då 1/2 dl smetana, 1 dl turk yoghurt (2,8kh/100g) och 1msk nötmusli. Beroende på mättnad, kokosfett i kaffet.
    Lunch:Köttfärssås gjord på 150g köttfärs, krossade tomater, en skvätt grädde och kryddor, med ca 100 g vitkål
    Middag: 150-200g fläskfilé, bearnaise, lite tzatziki, ugnsrostad paprika, lök och champinjoner.

    Så jag efterlyser er som har haft svårt att få till viktnedgången. Hur kom den igång. Började kroppen plötsligt bara att tappa i vikt eller gjorde ni någon förändring?

    Jag vill i nuläget inte ändra någonting för jag vill ha en säker kropp.
    Vad tror ni, är jag rätt ute?

    Och som sagt, i nuläget är jag inte beredd på att ändra något, det kommer i ett senare läge. Jag har ändå klarat av att stå still i två månader utan att offra någonting så jag trivs bra annars.
    Jag vill bara höra från er som hade trögt att komma igång, hur ni gjorde för att komma igång, eller om det bara lossnade en dag!

    #68432
    ulfons
    Deltagare

    Prov lägg till lite lågintensiv motion, typ promenader eller simmning. Det måste jag för att få igång förbränningen. Alla fungerar olika, en del går ner enbart av kosten medans en del typ mej måste röra på sej. Lycka till och ha en trevlig helg.

    #68431
    perjoh
    Deltagare

    Registrerar du din mat så du verkligen vet vad du får i dig?
    För mig som började med LCHF utan föregående bantning fick viktnedgång på en gång och har haft flera perioder då viktnedgången stått stilla eller varit minimal. Första halvåret -20 kg, andra halvåret -10 kg för att sedan ha varit viktstabil ett halvår.
    Mina erfarenheter är att efter några dagar med större protein- och fettintag än vanligt, så har det kunnat ge något kilos nedgång fastän jag hade trott det omvända.
    Jag har aldrig brytt mig om kalorierna, bara fokuserat på att hålla koll på kolhydraterna.
    Att medvetet dra ner på kalorierna har aldrig varit min melodi, det får hellre ta lite längre tid.

    #68440
    Jenny_N79
    Deltagare

    Tack för era svar!
    Som tillägg då så tränar jag styrketräning 2 ggr i veckan och kör gympa eller annan gruppträning 1-2ggr i veckan, plus 2-3 promenader i veckan på ca 45 min.
    Jag gillar att röra på mig och nu tränar jag äntligen för att jag vill och för att forma kroppen, och inte främst för att förbränna kalorier som det var förut.

    Jag har aldrig registrerat min mat nån stans eller räknat ut hur mycket jag äter. Det är ju det jag vill bort i från, men visst har tanken slagit mig att det vore nyttigt att se var jag ligger nånstans.

    Jag försöker köra mellan tummen och pekfingret och lyssna på kroppen.

    #68430
    perjoh
    Deltagare

    Jag rekommenderar att du provar på att registrera allt du äter under ett antal veckor på exempelvis matdagboken.se
    Man lär sig mycket av registreringen för att identifiera de små kolhydratskällorna som kan minskas ned. När jag började med ”LCHF-godkända produkter” hamnade jag runt 50 g kolhydrater per dag men med hjälp av kostregistreringen gick det lätt att se vilka produkter jag skulle minska ned på och vilka jag kunde öka på. Man lär sig ganska snabbt så betydelsen av registreringen avtar ganska snabbt.
    Det kan ju vara så att det smyger sig in för mycket kolhydrater för att gynna viktnedgång, utan du äter lagom för att vara viktstabil.

    #68434
    Mynlen
    Deltagare

    Håller med, några dagars registrering. Vad jag kan se innehåller din mat en del mer kh än vad du tror. Det är iofs inte så farligt och jag tror du äter ok, men om du verkligen vill veta så blir det nog registrering några dagar. Sen kan du sluta med det igen.

    jag tror f.ö. mest på att din kropp behöver extra tid att släppa det sista. PLUS att, glöm itne att muskler väger mer. Och något mer är att LCHF är en kroppsreglerande diet, så kanske din kropp helt enkelt tycker den är bra som den är, även om du skulle vilja gå ner.

    #68439
    Jenny_N79
    Deltagare

    Sådär, då har jag registrerat mig på matdagboken.se. Hade ju inte tänkt att vara så seriös, men det är väl kanske bra att kolla upp hur det ligger till redan nu, så jag inte går runt och gör fel under lång tid.
    Insåg redan idag att min lunch blev väldigt dyr, kokospannkakor åt jag med lite grädde och bär. Men mätt blev jag iallafall. Får bli nåt lätt till middag inser jag redan nu…

    #68441
    Sara RP
    Deltagare

    Har hållit på nu i tre månader och gått ner NADA!
    Mitt problem är att jag börjar tvivla och tröttna. Känner att jag genom
    att dra ner på fettet och kollisarna kanske hade fått ett annat resultat.
    Men det är svårt att tänka om, har liksom vant mig vid att kunna äta feta
    saker..
    Vet verkligen inte vad jag ska ta mig till.

    #68429
    perjoh
    Deltagare

    @Jenny_N79
    Återkom när du registrerat någon vecka så vi får veta hur du legat till jämfört med vad du själv trodde. Antagligen kommer du själv ganska snabbt se vilka produkter man inte ska kombinera samma dag eller i samma måltid, då blir det lättare att äta ”rätt” utan att behöva registrera allt man äter.
    Låt bara inte registreringen i sig bli något som gör att du tappar sugen för LCHF, vad jag förstått så har du trots utebliven viktminskning mått bra och framför allt hållt vikten. Skynda långsamt…

    #68428
    perjoh
    Deltagare

    @Sara RP
    Vad har du för bakgrundsdata för dina månader med LCHF?
    Kanske framgår i något tidigare inlägg du gjort, men jag är för lat för att söka.

    #68433
    Solile
    Deltagare

    Jag kan iaf ana en röd tråd hos er som har svårt att gå ner. Er gemensamma nämnare är att ni faktiskt rör på er/tränar ganska mycket (om man jämför med mig som tränar NOLL). Så tänk på att fettprocenten har med all säkerhet minskat, men vågen ”ljuger” för er eftersom ni även lägger på er mer muskelmassa, då proteinintaget sannolikt ökar en hel del när man äter LCHF. En logisk förklaring tycker jag. Har tränat mycket hårt tidigare i mitt liv, så är lite insatt i vad träning +kost faktiskt gör rent fysiskt för musklerna. En logisk förklaring till stillastående vikt tycker jag 🙂

    #68438
    Jenny_N79
    Deltagare

    Ja träningen kan nog förklara en del av den stillastående vikten också, men måtten har inte ändrats nåt. Men kanske har ”skalet fyllt ut” av muskler 🙂

    Nu är jag igång och registerarar iallafall på matdagboken.
    Återkommer om några dagar när jag märker hur det ser ut!
    Tack för alla era ideér och tips, guld värt!

    #68437
    Jenny_N79
    Deltagare

    Hej på er!
    Nu har jag fyllt i mitt matintag under en hel veckas tid och jag ligger bra till. Matdagboken tycker att jag behöver ligga på 2000kcal om dagen för att stå still i vikt. Och jag har lagt in att jag vill ligga på ungefär 1700kcal för att få ett underskott. Jag vill ju minska även om det inte behöver gå fort.
    Jag ligger på ca 1700 de dagar som det inte är nåt speciellt, dvs vanliga dagar. Sen blir det över detta när det är helgen och så. Kolhydratsmässigt ligger jag normala dagar på mellan 10-15, protein ca 80g och fett ca 150g. De dagar som jag gått över kalorimässigt så har ändå inte kolhydraterna dragit iväg, utan det är fett och protein som är isåfall.
    En tankeställare var mitt fredagsmys. Jag tyckte inte att det var så mycket för jag drack 3 dl rödvin, åt brieost på 3 st finncrisp och bregott, samt åt två rutor 86% choklad. Men i kcal var det nästan 650, shit va mycket! Och så drog kh iväg den dagen också. Så ska jag dricka vin får jag nog bestämma mig innan för att jag inte får äta något till det, iallafall inte vanliga dagar.

    En annan sak som har hänt är att jag äntligen kommit ut på andra sidan när det gäller att orka konditionsträningen. Jag orkar äntligen springa, något som var jättejobbigt i början, men nu är jag tillbaka, lagom till vintern 😉
    När det gäller träningen för övrigt har jag bestämt mig för att börja träna mer ordentligt, och försöka bygga muskler. Dvs inte träna mer men med bättre kvalitet de dagar jag tränar. Det verkar ju vara som att man äter mat som är bra för det!

    Tack för alla era tips!

    #68427
    perjoh
    Deltagare

    Har registreringen förändrat ditt val av livsmedel eller mängder av livsmedel eller låg du så bra till med matintaget ändå?

    #68435
    .lina
    Deltagare

    har nämnt det förr, men det som fick mig gå ner efter att ha stått stilla länge på LCHF var när jag läste om Leptin restart och följde råden. 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.