En fundering..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5126
    AvatarAngelica12
    Deltagare

    Hej!
    Jag är rätt ny på LCHF, jag har kört idag 23 dagar stenhårt. Jag vägde mig aldrig första veckan, då jag tänkte att jag ändå bara tappar vätska (vilket är rätt ointressant). Så jag började väga mig från vecka 2. Jag har gått ner 1.2 kg från den 7 januari. Denna minskning kom 8 januari, sen dess har jag stått still, (både på vågen och i cm). Jag tränar ca 5 pass i veckan, det kan vara allt i från bodypump, löpning till indoor walking. Jag äter till frukost ägg, med avokado, kan även vara bacon ibland. Lunchen varierar kraftigt, kan vara allt i i från köttfärsbiffar som jag själv gjort till kyckling i ugn. Bara hemlagat! Middagen består av lunchens rester. Kan även tillägga att jag hela tiden ligger i Ketos, mäter varje morgon mitt urin på stickan.

    Vad mer kan jag göra för att få igång viktminskningen. Har ca 13 kg övervikt. Känns så sjukt drygt att hamna på en platå efter två veckor..

    #79250
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Tror att det gamla tråkiga tålamodet måste fram…

    #79252
    AvatarSolile
    Deltagare

    Japp. Tålamodet ja 🙂

    Det släpper snart ska du se, bara du struntar i vågen ett tag och koncentrerar dig på maten.

    #79257
    AvatarSueAnn
    Deltagare

    Du tränar ju rätt mycket så du håller ju energiförbrukningen igång. Din kropp kanske bara behöver lite mer tid att inse att du inte behöver spara på dina energinivåer. 🙂

    Ibland kan kroppen ”få för sig” att en omställning i kostintaget innebär alarm och att den då bör spara på den energi som redan finns i kroppen, dvs det inlagrade kroppsfettet, för att kunna hålla systemet igång om det blir kris.

    Jag har mött många via mitt jobb som har blivit oerhört ledsna när de inte ser någon viktminskning i början av kostförändringen eller träningsintroduktionen.

    Men dessa har inte fastnat på platån med viktstilleståndet utan det har gett sig med tiden. Några enstaka har dock fastnat helt, men då har det varit en underliggande sjukdom eller särskilda mediciner som har varit boven i dramat.

    Så som de andra nämner så får du nog bara ha tålamod och bida tiden an. 😉

    Men jag håller tummarna att nästa invägning ger ett riktigt positivt resultat. 😀

    #79264
    AvatarAngelica12
    Deltagare

    Tack för era svar! Jag ska INTE ge upp utan att fortsätta i samma anda. 8)
    Har dock en fundering:
    För att man skall minska i vikt, krävs det ju att man ligger på ett kaloriunderskott, gäller det även LCHF? Det är ju rätt mycket kalorier i all den feta maten och jag får inte den ekvationen att gå ihop. Tror ni att det ger skillnad om jag försöker äta små portioner som är fettrik men skippar all grädde, cream fraiche osv?
    Då tänkte jag ex. en kycklingfilé med bacon och lite broccoli ex. Eller ex. lax med fetaost i ugn..
    Kan det bli tvärtom effekt, att jag äter för lite fett och stannar av helt igen?

    Ketosen betyder väl att den energi jag får är väl från mitt egna fett som sitter på kroppen?
    Om det är så får jag det verkigen inte att gå ihop, hur jag inte man minska i cm, eller vikt..

    #79259
    Avatarnotevenonce
    Deltagare

    Med risk för att bli hatad här på forumet; Det finns ingeting som säger att LCHF ruckar på den gamla sanningen kalorier in kalorier ut. Äter du 6000kcal om dan utan att förbruka dem så kommer du gå upp i vikt. Det finns tre saker som förändrar läget lite med LCHF.
    Det ena är ketos. Du kommer alltså förbruka mer fett för att ersätta bristen på kolhydrater.
    Det andra är att energität mat mättar oerhört mycket bättre än kolhydratrik. 300 gram pasta innehåller lika många kalorier som 150 gram rent smör. Jag kunde utan problem trycka i mig 300 gram pasta med en fet sås till och ändå vara hungrig någon timme efteråt. Därimot skulle aldrig drömma om att skyffla i mig 150 gram smör (med tillhörande sås).
    Det tredje är att eftersom att ditt insulin kommer ligga på en låg nivå så kommer mindre fett lagras och mer fett passera.
    Slutsatsen är att du kommer höja ditt balansvärde mellan att gå upp och ned i vikt mha LCHF, men i slutändan kan det vara bara att kolla till sitt intag om man sitter fast.

    Ett klassiskt problem för många är mejeriprodukter. Hamnar man på en envis platå så bör det första man gör vara att dra ner på mejerierna. Resulterar det till att platån plötsligt lossnar då vet man att man får ta det lungt med dem.

    #79265
    AvatarAngelica12
    Deltagare

    Okej, ska from nu plocka bort allt som har med mejeri att göra och köra mer på ”torr”mat. 😉 Så får vi se vad som händer i kroppen! Vill bort från platån som jag redan har in i. Några förslag på bra frukost, förutom ägg och bacon? Börjar bli aningen less, (efter bara 23 dagar), :-[

    Är en makrillburk med en finncrisp och en kopp svart kaffe OK som frukost?

    #79260
    Avatarnotevenonce
    Deltagare
    Quote:
    Okej, ska from nu plocka bort allt som har med mejeri att göra och köra mer på ”torr”mat. 😉 Så får vi se vad som händer i kroppen! Vill bort från platån som jag redan har in i. Några förslag på bra frukost, förutom ägg och bacon? Börjar bli aningen less, (efter bara 23 dagar), :-[

    Är en makrillburk med en finncrisp och en kopp svart kaffe OK som frukost?

    Om makrillen ligger i sås innehåller den rätt mycket kolhydrater. Samma med finn crisp, vill minnas att det är flera gram per skiva. Ibland får man tänka utanför boxen för att hitta inspiration – rester från gårdagens middag är alltid en lösning. Imorse åt jag ett delat ägg med rökt lax och hemmagjord majonäs samt en kopp svart kaffe med kokosfett.

    Ytterst lite kolhydrater. Svårt att komma ned på 0 om man behöver kaffet 😉

    #79256
    Avatarwar
    Deltagare

    Står föredömligt på Finncrispkartongen just hur mycket KH varje skiva innehåller, unnar mig en sån ibland men inte speciellt ofta, det är inte värt det i förhållande till just hur lite bröd det är i den skivan

    #79253
    AvatarSolile
    Deltagare

    Om du börjar tänka ”mindre fett” och ”lite kalorier” så funkar det nog inte. Jag kan säga helt ärligt, att när jag stod still i flera veckor, då ökade jag mitt fettintag! Fettkällan jag valde var kokosfett. Då började jag gå ned i vikt igen. Om jag skulle lagt in allt fett jag åt i ett matprogram, då skulle jag absolut inte ha hamnat på kaloriunderskott iaf! Hur och varför detta funkar vet jag inte, men en del av en ev förklaring hade ju notevenonce, att kroppen lagrar mindre fett, som istället passerar ut via tarmen när man är i ketos. Jag tror iaf inte att kalorier ut/in stämmer till 100% med LCHF. Men det är beroende av vilka kalorier man väljer såklart.
    Finncrisp skulle jag absolut inte äta till frukost, då de knappast skulle ge mig nån mättnadskänsla alls, plus för mycket KH. Satsa på nåt mer mättande så står du dig längre. Mer fett = mer mättnad = färre/mindre portioner = bra? Eller nåt sånt 🙂

    Jag pratar av egen erfarenhet nu, så detta är alltså ingen sanning alls!

    #79266
    AvatarAngelica12
    Deltagare

    Hej
    En fråga då, när du äter kokosfett, hur tillagar du det då? Menar du att du steker mat i kokosfett? När jag tänker kokosfett tänker jag på de kokosfett som är i konserverade burkar och finns oftast på thaihyllorna i butiken. Är det rätt eller är jag HELT ute och cyklar? (:

    Åh, detta känns ju hopplöst! Trodde att det skulle vara enkelt att följa, men det verkar ju vara en hel vetenskap (:
    I morse åt jag 3 ägg och 1/3 paket bacon, och jag är fortfarande mätt, och det har gått 5 h sen jag åt, så att man håller sig längre mätt och slipper äta så ofta håller jag helt och hållet med dig om!

    Är det ”godkänt” att marinera in kycklingfiléer eller kycklingklubbor i soya? Eller har ni nårgra andra tips på hur man kan tillaga det i ugn?

    #79254
    AvatarSolile
    Deltagare
    Quote:
    Hej
    En fråga då, när du äter kokosfett, hur tillagar du det då? Menar du att du steker mat i kokosfett? När jag tänker kokosfett tänker jag på de kokosfett som är i konserverade burkar och finns oftast på thaihyllorna i butiken. Är det rätt eller är jag HELT ute och cyklar? (:

    Åh, detta känns ju hopplöst! Trodde att det skulle vara enkelt att följa, men det verkar ju vara en hel vetenskap (:
    I morse åt jag 3 ägg och 1/3 paket bacon, och jag är fortfarande mätt, och det har gått 5 h sen jag åt, så att man håller sig längre mätt och slipper äta så ofta håller jag helt och hållet med dig om!

    Är det ”godkänt” att marinera in kycklingfiléer eller kycklingklubbor i soya? Eller har ni nårgra andra tips på hur man kan tillaga det i ugn?

    Nja, det i thaihyllorna måste väl vara kokosmjölk du syftar på då? Det är fel.
    Jag köper kokosfettet på hälsokost. Jag tillsätter i perioder ett par tsk i kaffet, smälter i micron och häller i fil och över salladen tex. Tillsätter ett par matskedar i maten oxå. Det blir lite flottigt, men mättar skönt i magen 🙂
    Och det har varit då jag fått fart på vikten igen. Men det funkar kanske inte för alla, såklart. Men det är ett mycket bra och nyttigt fett, så det är inte fel att använda det att steka i heller.

    I en marinad använder man ju inte extremt mycket soya, så använd det du. Jag använder det ofta i såser och jag tänker inte alls på att det skulle vara dåligt kh-mässigt eftersom man använder så lite. Annars använder jag smält smör och massa kryddor som jag penslar kycklingen med.

    Och det är inte en hel vetenskap med LCHF, ta det bara lugnt och gör det enkelt för dig! Fokusera inte så mycket på vikten, den kommer igång ska du se 😉
    Tänk bara på max 5% kolhydrater per 100 gram livsmedel. En väldigt enkel vägledning.

    #79258
    Avatarbimmerboy
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Är en makrillburk med en finncrisp och en kopp svart kaffe OK som frukost?

    Om makrillen ligger i sås innehåller den rätt mycket kolhydrater.

    Enligt livsmedelsverkets listor ger 100g makrill i tomatsås (konserv) 0.5g kh Enligt shapeups app ger det 2 kh, shapeup har dock en tendens att svamla rätt bra.
    Dom tycker även att 100g brocolli ger 8g KH/ ::)

    #79261
    Avatarnotevenonce
    Deltagare

    I stand corrected angående makrillen!

    Angående kokosfett så äter jag Cocosa som jag köpt på Life. Den ska vara betydligt naturligare och hälsosammare än silverpaketen från matvarubutiken.

    Under 5g kolhydrater är en mycket bra regel, bara man använder den med måtta. 3dl mjölk med 5% kh blir 15 gram kolhydrater. Inte riktigt värt det.

    #79262
    AvatarBodda
    Deltagare
    Quote:
    I stand corrected angående makrillen!

    Angående kokosfett så äter jag Cocosa som jag köpt på Life. Den ska vara betydligt naturligare och hälsosammare än silverpaketen från matvarubutiken.

    Under 5g kolhydrater är en mycket bra regel, bara man använder den med måtta. 3dl mjölk med 5% kh blir 15 gram kolhydrater. Inte riktigt värt det.

    Angående kokosfett nr2: Jag använder Kung Markattas, finns i många mataffärer och jag kan inte se någon skillnad på det och Cocosa förutom att Cocosa finns i en smaklös variant och att Markatta är en mindre burk (bra om man bara vill testa). Eftersom jag bara har mitt i kaffe/te så gör inte kokossmaken något. Om någon har en annan åsikt om Markatta så vill jag hemskt gärna höra det, så jag inte gör något helt galet.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.