En gång för alla, varför tappar jag inte?

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost LCHF Nybörjare En gång för alla, varför tappar jag inte?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5064
    AvatarEmmiSlemmi
    Deltagare

    Jag har läst otaliga inlägg på detta fantastiska forum, en del talar om kalorier, en del om periodisk fasta och en hel del om att inte är för mycket. Mina goda LCHF-systrar och bröder, vad gäller?
    Jag har kört i två veckor och känner att kosten passar mig riktigt bra. Jag hade dock hoppats på att tappa något i alla fall men jag står stilla. Jag känner mig kanske något mindre runt midja (är jag lappar lättast) men höfter och lår är lika mumsigt bitiga som förr.

    Min kost består av ca tre mål av dagen som håller mig mätt och ifrån småätande. Det blir oftast ägg och bacon, ibland smoothie, lagad måltid som kött och godkända grönsaker med sås utan redning. På kvällen blir det ofta en bit salami-inlindad brie eller ost med någon go röra i.

    Jag kör hårt på under 5g-regeln. Jag löper men undviker det helst det nu när is och halka råder.

    Vad kan jag mer göra för att boosta min viktnedgång?

    Tacksam för er support och hjälp.
    Peace!
    //Emmi

    #78165
    AvatarVodo
    Deltagare

    skulle säga att två veckor är alldeles för kort tid att göra någon bedömning. Det tar längre tid än så för kroppen att ställa om sig optimalt till fettdrift. Ha tålamod och kasta ut vågen i någon månad. 🙂

    #78170
    AvatarEmmiSlemmi
    Deltagare
    Quote:
    skulle säga att två veckor är alldeles för kort tid att göra någon bedömning. Det tar längre tid än så för kroppen att ställa om sig optimalt till fettdrift. Ha tålamod och kasta ut vågen i någon månad. 🙂

    Grejt, jag misstänkte att det skulle vara svaret. 🙂 Dock undrar jag om periodisk fasta är ett måste och hur mycket kalorier bör man hålla sig runt? Jag trodde dieten gick ut på att man skulle kunna äta allt utom kolhydrater, i stort sett. Sen blir man ju lätt nojig av alla inlägg där ena efter andra verkar vara proffs i ämnet ^^

    //Emmi

    #78169
    Avataralfons
    Deltagare

    Det är några här som håller fast vid detta med kalorier in kalorier ut men nu i början ska du äta tills du är mätt när du är hungrig sedan kan du se över hur mycket du äter. Skippa grönsaker och var strikt med mjölkprodukter utom smör nu i början lycka till.

    #78174
    Avatarbimmerboy
    Deltagare

    Jag säger som dom andra ta det lugnt vi är alla olika och speciellt ni fruntimmer 😉

    För egen del körde jag bara på, ingen fasta, räknar inte kalorier men håller mig under 5g/100g och äter när jag är hungrig och tills jag är mätt inte när man tycker att nu är det nog dags för klockan är ju si och så..

    Att med hjälp av någon app eller dylikt logga vad du äter hjälper mig att hålla koll på vad jag får i mig, kanske det funkar för dig?

    #78164
    Avatarperjoh
    Deltagare
    Quote:
    Jag kör hårt på under 5g-regeln.

    Vad syftar du på?

    #78168
    AvatarSolile
    Deltagare

    Jag säger som de andra: skit i vågen i början, ät när du är hungrig. Jag har aldrig räknat kalorierna, utan bara sett till att äta max 5% (5-10 gram) kolhydrater PER DAG. Totalt alltså. Du får nog ge det några veckor till så lossnar det ska du se 😉

    #78176
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Ge det lite mer tid. Två veckor är ingenting egentligen, och det mesta du skulle tappat då vore bara vattenvikt.

    Ett tips som brukar ges till nybörjare på LCHF är att försöka skippa alla mejeri-produkter i en vecka eller två, och se om där blir någon skillnad. Det vill säga ingen grädde eller smör, och att använda kokosfett till matlagning och té/kaffe.

    #78171
    AvatarEmmiSlemmi
    Deltagare

    Bimmerboy – Tack för riktigt bra tips. Vad för app kör du med och dra gärna lite för och nackdelar med den (eftersom de flesta kostar att införskaffa)?

    Lord Marcus – Tack, jag ska försöka ge mig på att inte äta mjölkprodukter ett par veckor men det blir svårt eftersom det har varit en del av min matvardag. Jag och sambon får helt enkelt se över recept och nya idéer för frukost, lunch och middag. Tack för ditt svar.

    och för dig som undrar vad under 5g-regeln är så tror jag nog du kan läsa mellan raderna och förstå vad jag menar. Right? 🙂 Om inte, så släpper vi det.

    #78166
    AvatarVodo
    Deltagare
    Quote:
    och för dig som undrar vad under 5g-regeln är så tror jag nog du kan läsa mellan raderna och förstå vad jag menar. Right? 🙂 Om inte, så släpper vi det.

    Tror den som frågan ville veta om du kör på max 5g/100g kolhydrater i varje livsmedel eller 5g kolhydrater totalt på ett dygn. 🙂

    #78172
    AvatarEmmiSlemmi
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    och för dig som undrar vad under 5g-regeln är så tror jag nog du kan läsa mellan raderna och förstå vad jag menar. Right? 🙂 Om inte, så släpper vi det.

    Tror den som frågan ville veta om du kör på max 5g/100g kolhydrater i varje livsmedel eller 5g kolhydrater totalt på ett dygn. 🙂

    Oh, silly me! Jag kör på 5% per livsmedel, eller 5 gr av 100 gr per livsmedel. Dock har jag inte räknat, vissa dagar äter jag inget alls, ibland blir det en smoothie med yogurt som innehåller kh. Hallon. Mjölk. Ja flera, men det går upp och ner.

    #78163
    Avatartoru
    Deltagare

    Mycket livsmedel med 5% kolhydrater kan bli ganska mycket kolhydrater. Om ett livsmedel innehåller 4% kolhydrater och du äter 200g av det så blir det ju 8g kolhydrater. Livsmedel som tex mjölk blir då väldigt lömska då man ofta dricker 3-4dl = 300-400g = ganska mycket kolhydrater.

    Sikta på under 10g per dag en vecka så kanske det lossnar…

    #78175
    Avatarbimmerboy
    Deltagare
    Quote:
    Bimmerboy – Tack för riktigt bra tips. Vad för app kör du med och dra gärna lite för och nackdelar med den (eftersom de flesta kostar att införskaffa)?

    JAg kör med appen shapeup som finns till både android och iphone och den finns även på webben http://www.shapeupclub.com Där kan man registrera både vad man äter och eventuell motion. Dom fokuserar förvisso på kalorier men det går även att se dina kolhydrater. Ett väldigt trevligt och enkelt program. Den enda men relativt allvarliga invändningen jag har är att kolhydratmängderna relativt oftta är alldels för höga och då blir blir det lätt tokigt. Misstänker jag något stämmer jag av mot livsmedelsverkets databas och korrigerar isåfall. Appen är gratis i standardutförande men kostar en slant per månad om man vill ha guldmedlemskap vilket ger dig fler vettiga och roliga men kanske onödiga features. Själv är jag inte guldmedlem

    #78173
    AvatarEmmiSlemmi
    Deltagare
    Quote:
    Mycket livsmedel med 5% kolhydrater kan bli ganska mycket kolhydrater. Om ett livsmedel innehåller 4% kolhydrater och du äter 200g av det så blir det ju 8g kolhydrater. Livsmedel som tex mjölk blir då väldigt lömska då man ofta dricker 3-4dl = 300-400g = ganska mycket kolhydrater.

    Sikta på under 10g per dag en vecka så kanske det lossnar…

    Hej.
    Tack för ett bra inlägg! Jag misstänker att det vore en idé att ta bort mjölken helt för ett litet tag. Bara en skvätt i kaffet annars avstå. Det har varit svårt eftersom min sambo är en äkta mjölkko – extrern påverkan. Jag ska även se över alternativ där andelen kolhydrater är mindre än 5 gr/100gr så att den totala mängden kolhydrater per dag minskar.

    En liten sidnotis är att jag vågade mig på att löpa idag igen och det gick förvånansvärt bra! Jag var rädd att tappa trycket och tempot sen jag började med LCHF men återfick all motivation och hopp när det gick så väl idag. En andra notis är att det är gött att slippa vara hungrig. På riktigt hungrig. Sen mår magen typ 10 ggr bättre och då var den faktiskt ganska bra innan. Heja LCHF!

    #78167
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Skippa inte smör!! Det lossnar ska du se, ät när du är hungrig=))

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.