extrem nybörjare! hjälp mig.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2503
    Carols
    Deltagare

    Okej, såhär ligger det till!
    Jag är bara på dag 2 med Lchf och känner mig redan less. Jag saknar något knaprigt och hårt! Jag skulle dö för en knäckemacka. Och vad dricker man till maten? Får tydligen inte dricka mjölk! Bara vatten? Det känns så hemskt att klaga och vara less bara efter två dagar 🙁 + att Lchf-mat verkar mycket dyrare och kräver mer tid och planering. Är det så? Jag är student så jag har det knapert med både tid och pengar.

    Kan ingen försöka peppa mig? 🙁 Låter det här som fel diet för mig?

    Igår åt jag:
    1 pkt bacon + 3 ägg.
    Kycklingkryta med grädde, ärtor, soya och chili.
    Lite hallon med vispad grädde för jag höll på dö av sugenhet. (Får man äta hallon?)

    Idag har jag ätit:
    1 pkt bacon
    1 kokt ägg

    Jag känner inte jag kan äta mer för jag känner mig mätt. Ska man tvångsäta mer ändå? :-

    /sur nybörjare.

    #39490
    evelinas
    Deltagare

    Vart är smöret? 😛 Fettet gör dig mätt och osugen! Blir du sugen, ta en ostbit med en smörklick på o kanske ha osten o smöret inlindat i ne skinkbit? 🙂
    Man måste va rätt stenhård de första veckorna så sötsuget försvinner! 🙂
    Jag tkr det är mkt billigare för nu äter man inte chips, godis, läsk, + alla kolhydrater 🙂
    I början äter man ju dessutom typ bara fett och protein och då är det absolut inte så dyrt tkr jag när man inte behöver köpa grönsaker lr ngt 🙂

    #39484
    alfons
    Deltagare

    Ät kött fisk skaldjur kyckling ägg och smör tills du är mätt ät när du är hungrig. Ta bort ärtor och soja.Hallon kam man ta några stycken någon gång.

    #39487
    karlv
    Deltagare

    Köp finnkrisp.. knaprigt och perfekt till tex ostbricka eller med vanlig ost.. eller till ägg och bacon.. LCHF blev så mkt lättare för mig när man fick något att knapra på 🙂

    #39483
    alfons
    Deltagare

    Baka hellre linfrökakor.2ägg 2dl linfrö 2dl riven ost klicka ut på oljat bakplåtspapper tryck ut så de blir platta grädda o 200° ugn tills de är knapriga. Jätte gott till ostbrickan.

    #39491
    Skold29
    Deltagare

    Knaperstekt baccon.

    Ost”chips”. riv olika sorters feta kh fattiga ostar, grovt på rivjärn och lägg i små högar på bakplåts papper på en plåt och sätt i ugn tills de smälter och får fin färg. Otroligt goda när de kallnat.

    Dessa är riktigt goda att knapra på. titta på http://www.lchf-recept.se där det bla finns recept på kex.

    Det finns hjälp mot knaperbehovet trots LCHF!

    Angelica

    #39495
    Carols
    Deltagare

    Okej, tack. Finnkrisp är hur gott som helst. Man får alltså äta det? Hm. Tack för tipsen!
    Men hur är det med hallon? :-

    #39494
    Carols
    Deltagare

    Ah förlåt. Läste dåligt och missade hallonsvaret. Okej, vad bra 😀

    #39488
    Mynlen
    Deltagare
    Quote:
    Okej, tack. Finnkrisp är hur gott som helst. Man får alltså äta det? Hm. Tack för tipsen!
    Men hur är det med hallon? :-

    du får äta allt, men du ska räkna kollisarna på det du äter. Så om du äter en finnkrisp ska du lägga till dess kh innehåll till det du fått in på en dag. Jag minns inte helt vad det var, typ 3-4 för en skiva.

    #39482
    mctrollet
    Deltagare

    4 tror jag… även hallon innehåller kh, men kan ätas ngn gång! =)

    #39486
    Gohper
    Deltagare

    Det verkar som om du är rejält mätt, eller?
    Ät lite mindre i så fall. Och över ät inte, du ska inte tvinga i dig mat när du är mätt.
    Försök att äta långsamt för att känna mättnaden innan du är proppmätt.

    #39493
    Carols
    Deltagare

    Ja precis, jag känner mig mätt. Jag kan äta mig mätt på ägg och tonfisk. När jag läser om hur andra klagar på att de står still i vikt på forumet och frågar vad felet är, så säger de typ ”var är fettet? ät mer fett så går du ner i vikt”. Då känns det som att man vill äta fett trots man är mätt. Ah jag vet inte! Men det är skönt att höra i allafall, att man inte ska vräka i sig fett bara för att liksom.

    Tack!
    Ni är snälla som coachar mig genom detta! 😉

    #39485
    Gohper
    Deltagare

    Det är ju inte säkert att du ska lägga till fett, egentligen ska du byta ut kh mot fett och då inte volymeller vikt, utan E%. Och eftersom fett är mer mättande så blir mängden (volym/vikt) mindre, dessutom så innehåller fett mer energi.

    Du kan ju testa en helg, när du är ledig, att göra en mängd frukost (så du blir ohungrig och så rätt fördelad som det går med avseende på F/P/K) och se hur lång tid det dröjer innan du blir hungrig (inte sugen utan riktig hunger. Sedan kollar du hur lång tid det tog. Säg att det tog 6 timmar, då vet du att halva den portionen räcker i ungefär 3 timmar.

    #39489
    CillaW
    Deltagare

    Jag kände precis som dig ibörjan. Men jag har införskaffat LCHF husmankost, den är jättebra. Sedan finns ju även Annika Dahlqvists kokböcker. Det är mycket lättare att sitta och bläddra i en bok tycker jag. Men köp boken om du känner för det så får du variera din kost. Det inspirera mig till att äta annat än bara ägg och bacon. 😉

    #39492
    Carols
    Deltagare

    Jäklar vad smart! Bra idé!
    Tack för de fina tipsen alltså. Ni är så snälla som hjälper! 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.