Extremnybörjare

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2345
    Jamtlandskan
    Deltagare

    Hej!

    Är ny på LCHF-ande och undrar lite om man gör rätt och vad man kan förvänta sig.

    Är bara inne på min första vecka så jag har fortfarande övergångsbesvär som hjärtklappning, huvudvärk och problem med magen. Har även varit mycket yr och lättirriterad, men det börjar gå till sig 🙂

    Undrar främst, hur stor skillnad blir det få att äta margarin och riktigt smör? Ska jag hellre använda olivolja än margarin, eller är det bara att låta sambon äta upp alla margaringrejer?

    Ungefär hur lång tid ska jag ge det, innan jag borde se resultat på vågen?

    Har 15 kg att gå ner, bör jag då i början helt ta bort grönsaker och bara ösa på fettet?

    Mycket frågor men blir villrådig av alla böcker och informationssidor på nätet…

    Fyller på kaffekoppen med grädde och väntar på svar.. 😉

    #37278
    alfons
    Deltagare

    Om du inte vill slänga margarinet så ge det till sambon. Skriv ner vad du äter så ska vi hjälpa dig

    #37295
    Jamtlandskan
    Deltagare

    Okej, då blir han glad i alla fall 🙂

    Om vi tar gårdagen till exempel;

    Frukost: Stekta ägg och bacon
    Lunch (åt frukost vid 12 så det blev ingen lunch)
    Middag: Högprocentig köttkorv med vitlökssås + tomater och vitlökssås
    Snacks: ostchips (ost smält i ugnen)

    Har även ätit wokgrönsaker med strimlat kött + creme fraiche, kyckling med gräddsås och tomater med ost på

    Hittills idag har det blivit stekt ägg + bacon och tre koppar kaffe med grädde.

    Har även ätit jordgubbar med vispad grädde och blåbär med grädde som 'godis' borde jag skippa detta till en början?

    #37277
    alfons
    Deltagare

    Du bör äa mer fett kött ägg. Skippa grönsakerna kolla kolhydratinnehållet i korven och såsen. Det är jy 3gr kolhydrater i grädden det drat snart iväg.

    #37276
    mctrollet
    Deltagare

    Skippa ”godis” och ”ersättningar” i alla fall 3 veckor (från nu)… om du vill kan du äta lite grönsaker ovan jord, men dom ska bara vara tillbehör!! Välkommen och lycka till!! (Margarin aldrig!)

    #37294
    Jamtlandskan
    Deltagare

    Tack för tipsen : )

    Har precis inhandlat fläskkotlett + kryddsmör och äkta smör, så det blir middagen idag.

    Skinka som mellanmål kanske vore något då? Just nu har jag tagit en bit brieost om jag har varit lite småhungrig..

    #37286
    Cecilia
    Deltagare

    Hej och varmt välkommen 🙂 🙂 Grattis till första veckan, starkt jobbat 🙂

    Ät inte margarin – utan riktigt smör 🙂
    Första veckan går folk ner runt 1-3 kilo. övriga veckor generellt mindre -detta för att du även förlorar mycket vätska i början.

    Bra nybörjartips:
    – När du handlar i affären, så titta på innehållsförteckningen:
    Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne är ett enkelt tips.
    – Ät gärna ovangrönsaker, men vill du ge kroppen en riktig kickstart så var lite sparsam med dem (under de perioder du vill)
    – Mejeriprodukter; ju fetare destu bättre. Tips: slutar du efter några veckor att gå ner i vikt, så minska på mejeriprodukterna och öka på smöret+köttet
    – Ät kött i alla dess former, ägg, fisk, kyckling. Tips: När du äter fettsnåla produkter som tex. viss fisk, kyckling mm så var noga med att tillsätta extra smör.
    – annars gäller: ät när du är hungrig och sluta när du är mätt 🙂 😉 😀

    En bra inköpslista för nybörjare 🙂
    Köp riktigt Smör (inget konstgjort)
    Vispgrädde 40 %
    Crème fraiche 34 %
    Ägg
    Bacon
    Kött (färs, stek, grytbitar, kotletter, filé m.m.)
    Fisk (gärna feta sorter som lax och makrill)
    Ostar (helst riktigt feta)
    Turkisk yoghurt 10 %
    Grönsaker som växer ovan jord som; vitkål, blomkål, brysselkål, broccoli m.m.
    Avokado
    Oliver
    Olivolja
    Nötter (ej jordnötter för de är en ärta)
    keso (ej light)

    Genom att läsa på innehållsförteckningen får du dels koll på antal kolhydrater men du får också reda på det ”dolda” sockret
    -och finns ingen innehållsförteckning så SKIPPA produkten!

    Små tips:
    Var inte rädd för fettet, det bla smörjer och hjälper dig att inte bli förstoppad.
    Blir du hungrig så ät mer fett, det är mycket mättande!

    Lycka till 🙂

    #37293
    Jamtlandskan
    Deltagare

    Tack för tipset! 😀

    Ska komma ihåg det där med antal g kolhydrater per 100g, tror det är där som jag kan trilla dit..

    Hur är det med kaffe egentligen, jag är kaffenarkoman och dricker väldigt mycket kaffe (dock endast på morgonen), bör jag dra ner på kaffedrickandet?
    Det handlar alltså om 5 koppar kaffe innan man åker till jobbet, så det är ganska så mycket 😛

    #37275
    mctrollet
    Deltagare

    Nä, drick ditt kaffe, men inte med mjölk!!

    #37292
    Jamtlandskan
    Deltagare

    Puh, tack och lov.. Näe, mjölk i kaffe är ingen hit tycker jag så det är ingen risk.

    På tal om viktnedgång första veckan så vet jag inte om jag har gått ner något, vågade inte väga mig förren idag då jag redan har kört på en vecka..

    #37274
    mctrollet
    Deltagare

    Gör ju inget, du kommer märka på kläder;). Mät dej oxå!! (lovar, jättekul att ha sen och att jämföra om vikten stannar ngn vecka)

    #37291
    Jamtlandskan
    Deltagare

    Nej mupp vad läskigt :'( har inte mätt mig sedan jag vägde 59 kg och tro mig, det var ett tag sedan..

    #37273
    mctrollet
    Deltagare

    ok, ta ett snöre och knyt ihop så slipper du veta;)

    #37290
    Jamtlandskan
    Deltagare

    Bra ide 🙂 kanske ska vänta tills man inte är förstoppad längre..

    #37272
    mctrollet
    Deltagare

    Nä, gör det nu;)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.