Fetträdd

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3559
    lillajag
    Deltagare

    Vad gör man åt fetträdsla? Går man inte ner i vikt om man slutar äta kolhydrater (äter mindre kh) och inte äter fett?
    Alltså, MÅSTE man äta fett för att gå ner? Jag har räknat ut att jag äter alldeles för mycket kalorier om jag så mycket
    fett som LCHF förespråkar..

    #54557
    lillajag
    Deltagare

    Förstår inte, blir hungrig också, har ätit jättemycket men ändå är jag fortfarande hungrig.. Vad gör jag för fel?

    #54553
    pischla
    Deltagare

    Vad äter du eftersom du inte blir mätt?

    #54546
    Franke
    Deltagare

    I princip har du följande alternativ:

    * Äta massor av kolhydrater, inget fett – orsakar fetma, diabetes, konstant hunger, kass mage, trötthet.
    * Äta lite kolhydrater, mycket fett – måttlig viktnedgång med bibehållen muskulatur, mätt och belåten hela dagen och alla ovanstående nackdelar försvinner. Detta är LCHF.
    * Äta lite kolhydrater och lite fett – snabb viktnedgång. Muskler tas först eftersom muskler kräver mkt energi bara för att existera. Din energiförbrukning går således ned och du måste äta ännu mindre för att gå ned i vikt. Svaghet och trötthet hela dagen, och troligtvis ett hemskt humor kombinerat med depression. Slutar oftast med att man bryter ned och äter 500g choklad på en kväll för att trösta sig.

    Valet är helt och hållet ditt, men jag vet vad jag skulle föredra. Kroppen behöver energi någonstans ifrån, så enkelt är det. Minskar man på kolhydrater måste man kompensera med fett för att orka med att leva.

    #54545
    Franke
    Deltagare

    Förövrigt, titta inte ens på kaloriinnehållet innan du gett LCHF en chans. Det går helt enkelt inte ihop annars.

    #54556
    lillajag
    Deltagare

    Okej, jag förstår, tack för bra svar! Jag får bara inte ihop det, eftersom viktnedgång kommer genom att energimängd in < energimängd ut..

    #54544
    Franke
    Deltagare

    Själv tror jag våra kroppar är mer avancerade än så. Men även med den teorin är tanken att fett gör sig så pass mätt så i slutändan äter du färre kalorier ändå.

    #54552
    Mynlen
    Deltagare
    Quote:
    Okej, jag förstår, tack för bra svar! Jag får bara inte ihop det, eftersom viktnedgång kommer genom att energimängd in < energimängd ut..

    Därom tvistar det lärda fortfarande. Det är verkligen inte så svartvit!
    som Franke säger, kroppen är mer avancerad än så. Att man blir tjock av kh beror på att om blodsockret går upp så utsöndras insulin och den hormonen gör att fettceller suger åt sig (typ). Om man håller insulinnivån lågt så lagras det mindre energi i kroppen.

    Sen tror jag själv att det behövs en del energi (i form av fett) för att få loss fettet. Låter paradoxalt men många går ju ner i vikt mer när dom börjar äta litet mer fett. Har dock inget bevis på det.

    #54548
    Lillnettan
    Deltagare

    Lillajag – det handlar ju inte om att äta ohämmat med fet mat inom lchf, det handlar om fördelning av fett, protein och kh i det du äter… Jag ligger oftast på ca. 1000-1300 kalorier per dag, vilket är ganska lågt, men merparten av den energi som jag får i mig kommer från fett = lchf.

    #54549
    ulfons
    Deltagare

    Lillnettan, är inte det lite lite på lång sikt? Finns inte risken att kroppen reagerar mot svält då och du hämmar ned gången.

    #54551
    Gohper
    Deltagare

    Ulfons, det är ingen fara så länge man har tillräckligt med kroppsfett att ta av.
    Man ska dock ha i åtanke att det finns ett maxuttag av energi per kilo kroppsfett och dygn, oftast räknar man med 70kCal per kg KF och dygn. Tar man ut mer så börjar kroppen att försöka få energin från annat håll, tex musklerna. I praktiken så försöker man ligga på ett maxuttag på 40-60kCal om man vill vara säker på att inte förlora muskelmassa. Och ju mer kroppsfett du har, desto mer energi kan du ta ut per dag och i förlängningen så kan du minska i mer KF per dag.

    Men principen att äta först när man är hungrig på riktigt och inte mer än tills man är ohungrig fungerar oavsett om det är lchf eller inte. Den riktigt hungern är ju en signal som talar om att energin redan är slut och mer behövs. Förvisso har kroppen redan börjat använda kroppsfettet som energi, men det vill den helst spara, just för sämre tider.

    Insulin stimulerar inte fettinlagringen, men däremot hämmar den fettuttaget från fettreserven, vilket är helt logiskt i och med att det finns energi i kroppen som inte är lagrad och som bör användas först.

    All överskottsenergi lagras in i reserven, oavsett om det är från fett eller kh.

    Lillnettan, bra att du vet att det är ganska lågt. Vad kan ditt basala behov vara 1200-1400kCal? Så det borde inte vara så farligt, bara du är medveten om det.
    Många försöker hålla sig till 5g kh per dag och räknar man på det med fördelningen 75/20/5, F/P/K, så motsvara detta ett dagsintag på 400kCal. Med fördelningen 78/20/2, F/P/K, så är det 1000kCal i dagsintag.

    #54555
    Mums
    Deltagare

    Men Skaldeman säger väl att insulin trycker på fettlagringsknappen? Eller?

    #54550
    Gohper
    Deltagare

    Han säger mycket, men insulinet stimulerar inte inlagringen i sig, däremot blockerar den uttaget, Vilket är helt logiskt. Hos en frisk person när insulinnivån är hög så är det en indikation på att det finns redan energi och då är det dumt om kroppen dessutom plockar från reserven, fast det hade ju varit bra för viktnedgången men vart skulle den energin ta vägen?

    #54554
    Mums
    Deltagare

    Ok.

    #54547
    Lillnettan
    Deltagare
    Quote:
    Lillnettan, bra att du vet att det är ganska lågt. Vad kan ditt basala behov vara 1200-1400kCal? Så det borde inte vara så farligt, bara du är medveten om det.

    Jag är en soffpotatis och har rätt så mycket späck att bli av med. 😉 Tar lite promenader, cyklar lite men annars är jag ganska stillasittande. Tänker dock äta mer när jag börjar röra på mig mer.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.