Fettundran!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3849
    Jox
    Deltagare

    Hej igen =0)

    Har kollat lite andra trådar men inte fått grepp helt om detta.
    Vad händer om man äter för lite fett? Räcker det att man känner sig mätt o go? Jag äter som jag ska o på måltider, nån ostbit eller fläsksvål om jag blir sugen. Så ingen hunger efter andra kolisar.
    Men blir det knas i kroppen om man inte äter tillräckligt med fett? Smör i kaffe o sånt känns inte helt oki för min del bara för att få i sig fett lixom.

    Mejeriprodukter kan störa viktnedgång om jag förstår rätt, kan mensen oxå få vågen att gå åt fel håll?

    Tack på förhand!! 🙂

    #59017
    mctrollet
    Deltagare

    nä, håller du dej mätt äter du nog tillräckligt, överdrivar fettet kör vi mest i början för att inte få sug;). Mens kan ställa till det ganska mycket på vågen, men bara ett par dagar=)

    #59033
    war
    Deltagare

    Bra fråga, jag har inte heller förstått vikten av att dränka allt i fett.

    Äter feta produkter och steker i smör men man måste alltså inte toppa det hela med majjo eller bea?

    #59016
    mctrollet
    Deltagare

    ibörjan för att få igång fettmättnad och fettbrasa, bli fri från sug=))

    #59032
    war
    Deltagare
    Quote:
    ibörjan för att få igång fettmättnad och fettbrasa, bli fri från sug=))

    Jag har ju inga sug till vardags, jo jag kan dra i mig en flaska vin och en chipspåse till det men det är inget okontollerat behov och absolut inget måste

    #59014
    Franke
    Deltagare

    Det finns ingen mening med att äta mer fett om man kan hålla nere kolhydratintaget utan att vara hungrig.

    #59031
    war
    Deltagare

    Tack franke

    #59021
    Gohper
    Deltagare

    Energin från kolhydrater ska ersättas med energi från fett.

    #59029
    Jox
    Deltagare

    Tack snälla, fast energin ersättas? Men äter man o mår bra o inte är trött eller så kan man då anta att man får i sig så det räcker eller?

    Fettbrasa? Vad menas med det? Är det äta fett för att bränna fett, då bör man väl ändå få i sig en hel del eller?

    Detta är lite snurrigt måste jag säga 🙂

    #59015
    mctrollet
    Deltagare

    ja, lite snurrigt är det, men är du mätt belåten och osugen är det nog bra=))

    #59020
    Gohper
    Deltagare

    Mår man bra och det är inget mer man önskar så äter man bra.

    Men vid viktnedgång så ska inte energin ökas.

    Av det du äter ska, enligt lchf, 75% av energin komma från fett, 20% från protein och 5% från kolhydrater.
    Den traditionella rekomendationen är nog 5/15/80 F/P/K (tror jag, har inte exakt koll på den).

    Eftersom kolhydrat och fett har olika energiinnehåll (fett 9kCal/g, kolhydrat 4kCal/g) så ska man ersätta 90gram kolhydrater med 40gram fett. (90×4=360, 40×9=360).

    Fettbrasa är nog vad man kan kalla den positiva spiralen att man håller sig och blir lättare mätt som gör att man äter mindre, som i sin tur gör att man minskar i vikt, som gör att man har mindre behov av mat. Som gör, tillsammans med att man håller sig och blir lättare mätt att man äter mindre, osv.. Så håller det på tills det blir en balans. För en del sätter det rejäl fart, för andra tar det längre tid.

    För somliga kan det vara bra att öka fettet för att bli av med sötsuget, speciellt i början.
    Det kan oxå vara bra i början att överdriva fettet för att få bort fetträdslan.

    #59028
    Jox
    Deltagare

    Aha, nu så börjar skallen hänga med, gillar dock inte kalkylerna värst mycket iom jag bara vill äta o inte räkna 😀

    Men jag kör på som jag gjort, första veckorna gick lugnt o fint men nu detta veckan e vågen inte alls med mig, men jag hoppas det e mensen som bråkar för jag har inte fuskat eller gjort annorlunda vad jag vet. Tack ska ni ha!!

    #59013
    Franke
    Deltagare

    Analogin mellan fett och en brasa är lite intressant, speciellt om man jämför kolhydrater med en hink vatten, fett (både lagrat och det man äter) som ved och kyla som hunger :).

    #59027
    Jox
    Deltagare

    Hmm det var ju nått att tänka på 😀
    Då blir ju nästa fråga, om man tillför kroppen massa med fett, bränner kroppen inte den då innan det tar det som e lagrat, eller?
    Om man tar bort kolisar o kör halvfeta men rena produkter, hur blir det då? Mer hungrig kanske? Eller bränner man kroppens fett fortare om man tillför mindre utifrån?
    Jag har läst Dr Dahlquist, Litsfeldt m fl (vill gärna veta en del innan man börjar med nått) så jag borde ju läst detta oxå, men det poppar ju upp saker i skallen hela tiden.

    #59025
    oeuf
    Deltagare
    Quote:
    Hmm det var ju nått att tänka på 😀
    Då blir ju nästa fråga, om man tillför kroppen massa med fett, bränner kroppen inte den då innan det tar det som e lagrat, eller?

    Ja, det stämmer. Tanken är att fett och protein mättar så mycket att man sammanfattningsvis får i sig mindre energi av denna kost, samt att den låga insulinutsöndringen gör att det fett som vi har lagrat finns tillgängligt för användning i högre utsträckning. Alltså att man hamnar på ett kaloriunderskott, med följd att kroppen använder lagrat fett som energi. Vissa personer har mycket störd aptitreglering, och då kan de behöva monitorera hur mycket energi de får i sig, men för de flesta funkar det bra att helt enkelt äta när man är hungrig och tills man är mätt.

    Quote:
    Om man tar bort kolisar o kör halvfeta men rena produkter, hur blir det då? Mer hungrig kanske? Eller bränner man kroppens fett fortare om man tillför mindre utifrån?

    Du bränner kroppens fett fortare om du tillför mindre utifrån. Sedan kan kroppen reagera med att minska på utgifterna om man svälter den, genom att bland annat minska uppvärmning, göra dig trött så att du rör dig mindre osv. Detta är ett av skälen till att man inte under en längre tid ska äta en väldigt kaloribegränsad kost. Det viktigaste skälet är nog dock att den typen av diet är tråkig och otillfredställande, vilket leder till dålig följsamhet.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.