Fiberhusk och Sötningsmedel

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5236
    AvatarLitchi
    Deltagare

    Hej!

    Är väldigt ny med LCHF och har testat göra lite rätter. Tänkte köpa Fiberhusk i dag och prova mig på att göra Våfflor och Plättar.
    Har varit emot Fiberhusk ett tag, men efter att ha läst på mer om det så verkar det vara helt okej.

    Annat känns det med sockerersättning i bakverk m.m som man kan läsa i vissa recept, tex. Sukrin. Är det verkligen helt okej? Känns ju som att då kan jag ju lika gärna dricka Cola Zero, och smaksatt vatten med Aspartam.

    Det känns också som att många gissar och testar, fast ingen riktigt vet.

    Någon som VET? :tongue-smiley:

    #81076
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Vi vet att sötningsmedel inte är bra… eller hur… men det påverkar (troligen) inte vikten… om man inte blir mer sötsugen och äter mer annat… ja, vi provar och testar hela tiden=))

    #81079
    AvatarVeronicaS
    Deltagare

    Någon gång ibland använder jag sötningsmedel i dessert (kört drygt ett år och gjort det en gång). I början tror jag det är bra att hålla sig från söta saker oavsett om det är vanligt vitt raffinerat socker eller kemiskt sötningsmedel.

    #81078
    AvatarSolile
    Deltagare

    @Litchi 379574 wrote:

    Hej!

    Är väldigt ny med LCHF och har testat göra lite rätter. Tänkte köpa Fiberhusk i dag och prova mig på att göra Våfflor och Plättar.
    Har varit emot Fiberhusk ett tag, men efter att ha läst på mer om det så verkar det vara helt okej.

    Annat känns det med sockerersättning i bakverk m.m som man kan läsa i vissa recept, tex. Sukrin. Är det verkligen helt okej? Känns ju som att då kan jag ju lika gärna dricka Cola Zero, och smaksatt vatten med Aspartam.

    Det känns också som att många gissar och testar, fast ingen riktigt vet.

    Någon som VET? :tongue-smiley:

    Sötningsmedlet Aspartam som de har i läsk är ju framtaget på kemisk väg, medan Sukrin är en naturlig sockeralkohol som utvinns via jäsning från frukt och vissa grönsaker, och som inte påverkar blodsockret. Stevia är ju baserat på blad från Steviaplantan, så den är ju oxå helt naturlig. Det kan säkert trigga sötsug, men det är ju helt ok att använda till bakning om man vill 🙂

    #81080
    AvatarLitchi
    Deltagare

    Det bästa är nog att hålla sig i från det hela, tills man nått sin målvikt, kan jag tro, just för att man säkerligen är extra känslig för sötsug i början.
    Jag läste lite om Sukrin, angående att det är en sockeralkohol, men de var väldigt spridda åsikter om det.

    #81077
    AvatarSolile
    Deltagare

    @Litchi 379810 wrote:

    Det bästa är nog att hålla sig i från det hela, tills man nått sin målvikt, kan jag tro, just för att man säkerligen är extra känslig för sötsug i början.
    Jag läste lite om Sukrin, angående att det är en sockeralkohol, men de var väldigt spridda åsikter om det.

    Ja, det beror väl på vart man läser, och vem som skrivit texten kan jag tro. Men ett sockeralkohol är det, har aldrig läst nåt annat.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.