Fitness på tävlingsnivå med LCHF?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4551
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Hel allihopa! 🙂

    Jag är en 21 årig kille från utkanten av Göteborg som har ett gediget intresse, brinner för och tränar på tävlingsnivå i Athletiv Fitness. Jag tänkte inte göra någon längre presentation utan bara berätta lite snabbt i vilket syfte jag startar denna dagboken.

    I och med min träning på såpass hög nivå så är jag trött på det klassiska ”bulkandet” och ”deffandet” som man får hålla på med fram och tillbaka. Att kunna hålla sig i form året runt och att äta få gånger per dag och inte behöva träna överdrivet för att inte lägga på dig onödigt pluffs är något jag är trött på.

    Förr har jag haft en väldigt hög träningsfrekvens med 6-12 pass/vecka men nu kommer studier och andra saker att prioriteras kommande år och träningen kommer att få begränsas till 3-5 pass/vecka. Kort och gott så kommer jag alltså att prova på LCHF för att se hur formen tar sig och hur orken kommer att stå i sig. Jag har kompisar som trivs bra med LCHF och jag vet att jag själv inte behöver några större mängder kolhydrater för att prestera och må bra.

    Jag kommer allt som oftast att äta 2 stora måltider/dag och under de första 3 veckorna kommer jag bara att träna 3-4 pass/vecka då kroppen är under omställning till fettdrift.

    Fördelningen i kosten kommer att vara ca 70E% fett, 30E% protein och kolhydrater från grönsaker. Runt 170 gram fett och lika mycket protein och kanske 20 gram kolhydrater/dag från grönsaker, som sagt. Exakt vad måltiderna innehåller får ni se under resans gång.

    Nu kör vi! 🙂

    #68369
    mctrollet
    Deltagare

    70+30+kh=mer än 100 😉

    Välkommen och lycka till!

    #68378
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Hej och tack!
    Haha, det har du rätt i. Dock så blir det svårt att komma upp i några nämnvärda mängder kolhydrater när de kommer från grönsaker. Menmen.. Jag kan vara korrekt och säga ca 69E% Ftt, 29%E protein och 2E% kolhydrater då 😉

    Hoppas du fattade poängen i alla fall 🙂

    Hur som helst så ligger jag sjuk nu så jag börjar att updatera hur mina dagar, tränings, kost och allmänmässigt är kommande vecka 🙂

    #68368
    mctrollet
    Deltagare

    =) krya på dej!

    #68377
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Tack, Trollet! 🙂

    #68376
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Håller på att snickra ihop ett nytt träningsupplägg för vintern 2011/2012 som börjar följas på måndag.

    När det kommer till kosten så funderar jag på att sluta räkna kalorier och väga allt jag stoppar i munnen i någon vecka och bara koncentrera mig på att få i mig bra mat och se hur det ter sig. Är det någon som har erfarenhet när det kommer till att väga/räkna, kontra att gå på hunger/mättnad? I så fall får ni gärna dela med er utav era erfarenheter! 🙂

    Träningsschemat kommer jag att dela med mig utav under eftermiddag/kväll idag.

    Sedan har jag glömt att nämna att jag äter efter periodisk fasta, vilket kort innebär att man koncentrerar sitt ätande inom en tidsram på högst 8 timmar/dag, till exempel att man äter mellan 12-20. Detta faller mig naturligt in då jag aldrig är hungrig på morgonen längre och jag alltid tränar på morgon/förmiddag med enbart EAA/BCAA intaget innan och äter därefter. 2-3 måltider per dag brukar det bli 🙂

    #68371
    ulfons
    Deltagare

    Ja va bra lägg ut träningschemat, få se om det är nåt man kan ta efter. Springer lite och gymmar lite i bland, mest sporadiskt så här års. Göteborgsvarvet och nåt av dom kortare vasalopps löpen brukar det bli.

    #68381
    Jannebananen
    Deltagare

    Ska bli intressant att följa dig! Är själv inne lite på samma linje, är inte speciellt hungrig på mornarna ändå, varför det är lite onödigt att äta då… på kvällarna är det dock precis tvärtom, och har man dessutom tränat så vill man ju gärna fylla på med lite byggstenar efteråt, och ibland blir det lite sent…

    Ser även fram mot att få ta del av ditt träningsprogram!

    Kör hårt!

    /Janne

    #68375
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Kul att ni är intresserade! Haft fullt upp idag så slänger upp mitt nysnickrade träningsschema imorgon. 🙂

    Såg även att jag skrev att jag åt 2-3 måltider/dag men de dagar då jag inte tränt någon intensiv träning så blir det oftast ett mål 🙂

    #68382
    NickeS
    Deltagare

    Ska bli spännande och följa din resa. Ska själv exprimentera mig fram ett passande mat och träningsschema. Är mest ute efter uthållighet och en bra kondition. Kör hårt och lycka till.

    #68374
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Tack, Pajman och kul att även du är intresserad!

    Förr har jag som sagt tränt 7-14 pass/vecka men omprioriteringar i livet gör nu att det blir 3-5 pass/vecka så imorgon blir det vilodag från gymet då det blir lite presentshoppning och plugg. Jag är ganska aktiv till vardagen och väljer alltid cykeln framför bilen, trapporna framför hissen etc i den mån det går och ofta blir det promenader runt 1-2 timmar/dag, mest för att det är så sjukt skönt.

    Imorgon kommer jag i alla fall att redovisa vad jag äter under morgondagen. I och med att jag inte tränar imorgon så blir det ett mål mat på kvällen bara, runt 19-20 tiden. Det kan hända att jag tar någon proteinpuls under dagen för att stimulera proteinsyntesen med EAA/BCAA och Vasslehydrolysat och lite extra L-leucin i.

    Planerat energiintag är ca 2300-2500 Kcal ca 190 Gram fett, 180 gram protein och kolhydrater från cirka 200-400 gram blandade grönsaker. (10-20 gram kolhydrater)
    Later on! 🙂

    #68380
    Jannebananen
    Deltagare

    upp med tränings-schema nu då! o raportera lite vad du stoppar i dig! 🙂

    #68370
    ulfons
    Deltagare

    Vart 8km löpning och ett kort gympass, bröst och biceps.

    #68373
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Hehe, sorry Jannebananen.

    Har en del bollar i luften i dagsläget så jag får börja updatera nästa vecka! 🙂

    #68379
    Jannebananen
    Deltagare

    ok, du är förlåten för den här gången! 8)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.