För lågt proteinintag

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5957
    AvatarLimp
    Deltagare

    Ni som kan allt om proteiner… vad finns det för negataiva aspekter om proteinintaget är för lågt ?

    Någonstans i bakhuvet mitt finns info att man ska ha ett visst intag baserat på ens vikt.

    #91061
    AvatarMarcus
    Deltagare

    Man brukar säga att proteiner är kroppens byggstenar, och kroppen förnyar celler kontinuerligt, och till det behövs nytt material. Ett för lågt intag av protein brukar kunna ge sig till känna i form av trötthet, ökad infektionsrisk, och muskelförtvining. Problemet blir givetvis ännu större när man växer, så tex för barn och personer som tränar mycket krävs mer protein.

    En vanlig rekommendation (iallafall för män) brukar vara 1 g protein per kg kroppsvikt och dag. Inom styrketräningsgrupper brukar emellertid betydligt högre protein intag rekommenderad. Om jag inte minns fel har de studier jag läst visat på fördelar med intag på uppåt 1.5 g/kg kroppsvikt för tränande individer.

    Speciellt vid viktreduktion brukar det också hävdas att ett högre protein intag leder till mindre tapp av muskelmassa.

    #91062
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    @Marcus 393827 wrote:

    Man brukar säga att proteiner är kroppens byggstenar, och kroppen förnyar celler kontinuerligt, och till det behövs nytt material. Ett för lågt intag av protein brukar kunna ge sig till känna i form av trötthet, ökad infektionsrisk, och muskelförtvining. Problemet blir givetvis ännu större när man växer, så tex för barn och personer som tränar mycket krävs mer protein.

    En vanlig rekommendation (iallafall för män) brukar vara 1 g protein per kg kroppsvikt och dag. Inom styrketräningsgrupper brukar emellertid betydligt högre protein intag rekommenderad. Om jag inte minns fel har de studier jag läst visat på fördelar med intag på uppåt 1.5 g/kg kroppsvikt för tränande individer.

    Speciellt vid viktreduktion brukar det också hävdas att ett högre protein intag leder till mindre tapp av muskelmassa.

    Word.

    1.5 – 2 gram/kilokroppsvikt under viktnedgång tycker jag absolut att man ska ligga på. Jag gör det gärna året runt. Inbillar mig att det är bättre för kroppssammansättningen, alltså mer muskelmassa. Speciellt i kombination med styrketräning.

    #91063
    AvatarLimp
    Deltagare

    1.5 till 2 gram under viktnedgång går inte riktigt ihop rent matematiskt med Skaldemans ratio, max antalet kalorier och LCHF regeln 75-20-5% Ett gram per viktkilo fungerar däremot enligt mina beräkninagr.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.