För lite kalorier?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5246
    richardt
    Deltagare

    Hej!

    Jag tänkte på en grej, jag fixade såndär shapeupclub för hålla koll på vad jag äter, har kört det 3 dagar nu tror jag. Det som slår mig är att enligt den sidan så ska jag äta 1688kcal, men jag hamnar runt 500-900kcal per dag ungefär, beroende om jag äter 2 eller 3 mål per dag. Men jag är ju lite rädd att kroppen ska gå in i svältläge också! Jag äter bara om jag är hungrig liksom. Då är väl vitsen lite borta?

    Jag köpte våg först i tisdags tror jag det var, så vet inte hur veckorna innan har sett ut. Sedan har jag haft/har förstoppning tror jag så vet inte hur mycket man ska lita på vågen. Sen beror de väl på om man nyss ätit och så också. Men jag tror jag gått ner lite iaf, det känns så på kläderna.

    Hjälp mig snälla.

    Jag är 177cm, väger runt 84 nu, antar jag borde väga runt 60-70? Ingen aning, siktar på 60kg, men kanske är ”lågt”, men det får tiden visa. Vikten kvittar egentligen, jag vill bli smal bara.
    Min dag ser ut ungefär såhär:
    Frukost: Laktosfri fil ca 200g + 10-20g hallon
    Lunch och middag: Kött/kyckling ca 100-200g + ev. vitlökssmör (ytterst lite, gillar inte smör så mycket) eller hamburgedressing typ 5-10g

    Sen dricker jag vatten till det, har fuskat någon gång som när syster fyllde år med pepsi max. Men försöker undvika det.
    Har även börjat äta 2msk linfrö och vatten på morgonen, gjorde det igår kväll och imorse.

    #81262
    epentes
    Deltagare

    wow. vi har ungefär samma energibehov och vad du som minst äter på en dag är typ vad jag kan sätta i mig under en måltid. vad äter du för någonting?

    hur mår du i allmänhet? vore jag du (alltså med samma näringsratio) så skulle jag troligen må rätt illa, vara lite skakig på benen och frysa en massa. när dylika symptom kickar in är det ett ganska tydligt tecken på att det är dags att klämma i sig något extra. somliga tycks behöva göra det. är du nystartad så kan det ju vara övergångssymptom också. under min invigning mådde jag illa mest hela tiden i 1-1,5 vecka och pinade i mig mat. nu (snart en månad in) äter jag med god aptit.

    ditt nick manar mig att utgå från att du är av hankön, i vilket fall jag skulle påstå att 60 kg till nästan 180 cm är SMALT. men som du säger: du märker väl vad du väger när du känner dig bekväm. bara det inte sker på bekostnad av hälsan.

    #81247
    bimmerboy
    Deltagare

    Både kaloriintag och målvikt låter lågt på en kille. Tänk på att KH mängden på Shapeup inte stämmer bra, dom visar ofta för högt. HUr det är med kalorierna vet jag faktiskt inte.

    Äter du som oftast tre eller två mål, det var lite oklart i ditt inlägg.

    om vi säger att du snittar 700ckal om dagen så ligger du VÄLDIGT lågt får jag säga.
    När jag käkade LCD kost (pulver) låg jag på 800 ckal om dagen och det var rätt tufft för mig iallafall.

    MEN alla är olika och åt olika håll, det som låter rimligt för mig är säkert helt orimligt för en annan.

    #81251
    richardt
    Deltagare

    @epentes 379907 wrote:

    wow. vi har ungefär samma energibehov och vad du som minst äter på en dag är typ vad jag kan sätta i mig under en måltid. vad äter du för någonting?

    hur mår du i allmänhet? vore jag du (alltså med samma näringsratio) så skulle jag troligen må rätt illa, vara lite skakig på benen och frysa en massa. när dylika symptom kickar in är det ett ganska tydligt tecken på att det är dags att klämma i sig något extra. somliga tycks behöva göra det. är du nystartad så kan det ju vara övergångssymptom också. under min invigning mådde jag illa mest hela tiden i 1-1,5 vecka och pinade i mig mat. nu (snart en månad in) äter jag med god aptit.

    ditt nick manar mig att utgå från att du är av hankön, i vilket fall jag skulle påstå att 60 kg till nästan 180 cm är SMALT. men som du säger: du märker väl vad du väger när du känner dig bekväm. bara det inte sker på bekostnad av hälsan.

    Jag äter som sagt oftast kött, kyckling, bacon till lunch och middag, är jag hos föräldrarna kan det bli lite tomat med. Till frukost blir det laktosfri fil och några hallon.

    Jag mår superba förutom trög mage! Jag brukar ju promenera runt en timme per dag också, vissa dagar uteblir det dock. Jo jag har kört i 2 veckor tror jagndet blir nu:)

    Jo jag är kille! Jo som sagt kanske lite lågt, men jag bryr mig mest om hur jag ser ut, sen kanske 70 kg är bra med.

    #81250
    richardt
    Deltagare

    @bimmerboy 379912 wrote:

    Både kaloriintag och målvikt låter lågt på en kille. Tänk på att KH mängden på Shapeup inte stämmer bra, dom visar ofta för högt. HUr det är med kalorierna vet jag faktiskt inte.

    Äter du som oftast tre eller två mål, det var lite oklart i ditt inlägg.

    om vi säger att du snittar 700ckal om dagen så ligger du VÄLDIGT lågt får jag säga.
    När jag käkade LCD kost (pulver) låg jag på 800 ckal om dagen och det var rätt tufft för mig iallafall.

    MEN alla är olika och åt olika håll, det som låter rimligt för mig är säkert helt orimligt för en annan.

    Jo som sagt de kanske var lågt, men om man har det som mål kanske man blir nöjd innan ändå. jag har matat in de jag äter oftast manuellt, det enda jag tagit där är gurka och tomat typ och fläsk vi åt igår.

    Jag äter oftast tre mål, men är jag ledig och sover till 10 så blir de väl typ brunch.
    Jo jag tycker också det är lågt, men nu har jag ju bara loggat tre dagar också. Kan ju äta bacon för få upp kalorierna till varje måltid med?

    Hittade inte hur man multiciterar via tapatalk:0

    #81245
    SueAnn
    Deltagare

    Bara hjärnarn står för ca 20 % av den basala enegiförbrukningen så jag tycker att du genast ska se över ditt energiintag och höja det drastiskt! Som man och med din vikt och längd så behöver du långt mer än dubbelt av ditt intag för att hålla kroppen igång.

    Även om du kör LCHF så har du en basal metabolisk förbränning som kräver en viss energi för att fungera, om du då ligger på ett underskott kan du inte uppnå vare sig viktnedgång eller ett god prestationsförmåga.

    Kanske kokosfett eller något annat kan hjälpa dig att få upp energin. Det finns säkert många som har förslag.

    Själv måste jag ibland ta till lite drastiska metoder som att t ex vispa smör, grädde, vaniljessens och lite sötningsmedel för att få i mig fettet jag behöver. Alla sätt är bra utom de dåliga. 😉

    #81252
    richardt
    Deltagare

    @SueAnn 380046 wrote:

    Bara hjärnarn står för ca 20 % av den basala enegiförbrukningen så jag tycker att du genast ska se över ditt energiintag och höja det drastiskt! Som man och med din vikt och längd så behöver du långt mer än dubbelt av ditt intag för att hålla kroppen igång.

    Även om du kör LCHF så har du en basal metabolisk förbränning som kräver en viss energi för att fungera, om du då ligger på ett underskott kan du inte uppnå vare sig viktnedgång eller ett god prestationsförmåga.

    Kanske kokosfett eller något annat kan hjälpa dig att få upp energin. Det finns säkert många som har förslag.

    Själv måste jag ibland ta till lite drastiska metoder som att t ex vispa smör, grädde, vaniljessens och lite sötningsmedel för att få i mig fettet jag behöver. Alla sätt är bra utom de dåliga. 😉

    Jo jag vet därför jag frågade, var lite orolig för det. Största problemet är väl att jag är dålig på äta saker. Jag tycker tyvärr inte om grädde tex. Men jag ska äta mer bacon. Till middagen igår så åt jag ett paket bacon extra och tänkte göra så. Så igår låg jag på 1200kcal i alla fall. Men jag funderar lite över hur folk lyckas äta 1-2 gånger per dag men ändå ligga på rätt energiintag?

    #81249
    lalisen
    Deltagare

    Hej

    Jag är absolut ingen expert på detta och är inne på min fjärde vecka nu med LCHF.

    Gillar heller inte ”ren” grädde men prova att göra mer såser med grädde där du inte känner smaken av grädden. Om du inte redan gör det vill säga?
    Det är min räddning med grädden i alla fall! 🙂

    #81246
    Persko
    Deltagare

    Hej richardt,
    vad jag kan se är ditt enskilt största problem att du inte äter fett. LCHF går ju ut på att byta kh mot fett, du kan inte ta bort båda liksom. Fett är ju även energitätt, så se till att få i dig det så ska du se att kalorimängden stiger snabbt.

    Skippa filen och hallonen och käka ägg, bacon och en rejäl klick majonäs i stället. Se till att ha mycket smör i såser och matlagning och drickmkaffe och te med grädde eller cocosfett. Var inte rädd för fettet, det är det vanligaste felet man gör i början.

    #81253
    richardt
    Deltagare

    @lalisen 380323 wrote:

    Hej

    Jag är absolut ingen expert på detta och är inne på min fjärde vecka nu med LCHF.

    Gillar heller inte ”ren” grädde men prova att göra mer såser med grädde där du inte känner smaken av grädden. Om du inte redan gör det vill säga?
    Det är min räddning med grädden i alla fall! 🙂

    Problemet med mig är att jag inte gillar nå såser just. Så det går tyvärr bort.

    @Persko 380325 wrote:

    Hej richardt,
    vad jag kan se är ditt enskilt största problem att du inte äter fett. LCHF går ju ut på att byta kh mot fett, du kan inte ta bort båda liksom. Fett är ju även energitätt, så se till att få i dig det så ska du se att kalorimängden stiger snabbt.

    Skippa filen och hallonen och käka ägg, bacon och en rejäl klick majonäs i stället. Se till att ha mycket smör i såser och matlagning och drickmkaffe och te med grädde eller cocosfett. Var inte rädd för fettet, det är det vanligaste felet man gör i början.

    Jo jag vet, äter ju mycket bacon nu med. Det innehåller ju relativt mycket energi.

    Fast nu äter jag ju inte varken ägg eller majonäs och filen och hallon är mitt enda kolhydrats intag, så jag ligger runt 7-8g kh. Har hittat att icas laktosfria fil innehåller 2g kh a 100g också så ska börja använda den. Som sagt äter jag inte så mycket smör då det är äckligt, inte heller såser, ej heller kaffe. Jag är inte rädd för fettet, jag äter inte så mycket saker. Jag får kväljningar av ägg, mycket smör, majonäs osv. Så det går bort men tack ändå.

    För jag kanske har 10-15kg att gå ner så jag har ju sådär mycket som man läser om många här, som verkar gjort det asbra! Men vad jag sett på vågen så verkar det gott neråt lite iaf sen jag införskaffade den och de var ju en vecka efter jag började så vet ju ej min startvikt.Tror jag hade gått ner ca 1.5kg Nu igår så hade vi släktmiddag så då blev de en liten bit gratäng och en liten tårtbit. Har dock inte kollat hur mycket det förstört. Men det kända jag att jag kunde fuska med, så bråttom har jag ju inte. Men nu ska jag inte fuska nå mer på länge, det är ju även enda gången det skett.

    #81260
    jarnske
    Deltagare

    Det låter konstigt att lågt kaloriintag skulle vara farligt för hjärnan. Jag läser detta som är skrivet av Erik Edlund på lchf.ce:

    ”Hungerkänslor kommer av olika orsaker, ren energibrist är en sådan. Om du äter LCHF-kost är kroppens metabolism anpassad till fett som drivkälla och eftersom de allra flesta bär på åtminstone 100000 kcal i sin fettväv så är akut energibrist inte något större problem, det finns att ta av.”

    Det gör att jag ska fortsätta med att äta när jag hungrig utan att räkna kalorier.

    #81254
    richardt
    Deltagare

    @jarnske 380333 wrote:

    Det låter konstigt att lågt kaloriintag skulle vara farligt för hjärnan. Jag läser detta som är skrivet av Erik Edlund på lchf.ce:

    ”Hungerkänslor kommer av olika orsaker, ren energibrist är en sådan. Om du äter LCHF-kost är kroppens metabolism anpassad till fett som drivkälla och eftersom de allra flesta bär på åtminstone 100000 kcal i sin fettväv så är akut energibrist inte något större problem, det finns att ta av.”

    Det gör att jag ska fortsätta med att äta när jag hungrig utan att räkna kalorier.

    Bra det! Verkar ju har fungerat bra för dig ser jag!:) Kanske skulle köra så, är ju rätt drygt att börja väga allt och så. Har gjort det i en vecka nu typ!

    Men en sak jag funderat på, om man steker 120g bacon, sen väger man det då är det ca 50-60g. Nu har jag inte kontrollmätt 120g som det står på paketet, men de lär ju bero på vattnet går ur eller något när det steks. Vilket värde ska man räkna med undrar jag?

    #81261
    jarnske
    Deltagare

    Utan att vara räkneexpert så tror jag du ska använda ursprungsvärdet. Om du använder livsmedelsdatabasen så anger den vatteninehållet till 50,6%. Det är vattnet som försvinner när du steker. Kvar finns 290 kalorier från fett och 54 kalorier från proteiner per 100 g av det ursprunngliga baconet.

    Vad gäller min egen viktminskning så har den fram till nu berott på att jag kraftigt reducerat godis och chokladätandet. I en vecka har jag bytt ut frukost mackan mot ägg och ost. Jag har ännu inte gått över till att äta strikt LCHF.

    #81255
    richardt
    Deltagare

    @jarnske 380336 wrote:

    Utan att vara räkneexpert så tror jag du ska använda ursprungsvärdet. Om du använder livsmedelsdatabasen så anger den vatteninehållet till 50,6%. Det är vattnet som försvinner när du steker. Kvar finns 290 kalorier från fett och 54 kalorier från proteiner per 100 g av det ursprunngliga baconet.

    Vad gäller min egen viktminskning så har den fram till nu berott på att jag kraftigt reducerat godis och chokladätandet. I en vecka har jag bytt ut frukost mackan mot ägg och ost. Jag har ännu inte gått över till att äta strikt LCHF.

    Det är sant, jag har bara kollat på värdet på paketet, tänkte inte på kolla vattenhalten!

    Jaha okej! Men bra ändå det ju!:)

    #81256
    richardt
    Deltagare

    En grej slog mig, det skrivs mycket om att äta när man är hungrig och bara äta sig ohungrig. Men jag kanske äter för lite kalorier för att behöva tänka på det? Jag gillar ha regelbundenhet i maten, sen brukar jag få problem med huvudvärk om jag inte ätit eller druckit tillräckligt, så nu senaste veckan har jag ätit, frukost, lunch, middag, även fast jag kanske inte haft en känsla av tokhungrighet? Ätit baccon till nästan alla måltider för att få upp kalorierna, förutom frukosten, menkanske en ide att börja med det.. Men jag har slutat logga vad jag äter förutom frukost, då jag inte äter något annat som innehåller kolhydrater än frukosten. De dagar jag kanske äter några körsbärstomater eller så kan jag ju logga.

    Så vad tror ni om det, man läser massa saker, men vissa känns att säga emot varandra. Eftersom jag fuskade lite i helgen när vi hade släktmiddag så gick jag upp lite igen, men imorse var jag lite minus på vågen. Får se hur det blir imorgon. Enligt måttbandet har jag minskat några cm runt midjan. Fast jag har ju haft rätt liten midja ändå. Har runt 31-32 på jeans. Men känns att jeansen blir större och behöver skärp nu.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.