Förvirrad nybörjare

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5703
    Subabe
    Deltagare

    Hej.

    Jag har precis börjat med det här, men jag håller på att bli tokig av alla råd som gäller!
    Varannan gång läser man att ”allt ovan jord” är okej att äta (grönsaker, kål etc) andra gången läser man att man ska undvika även grönsaker :blink-smiley:
    Sen läser jag att man ska hålla sig till livsmedel med under 5g kh/100 g och andra gången läser jag att man ska ligga på under 5g/dag totalt.
    Så hur fasiken är det, egentligen?
    Är det okej att äta grönsaker, om man inte vill vara jättestrikt? Jag är ute efter att tappa 20-25 kilo till (har bara tvärlessnat på att väga mat och räkna kalorier hela dagarna, men har tappat 18 kilo so far.) Jag vill ju inte enbart leva på kött och ägg, utan vill kunna äta grönsaker till maten.
    Räcker det om jag undviker allt som har mer än 5g/100g eller måste jag ge mig på att väga och räkna kolhydrater nu istället?
    Jag har bra koll på vad jag helt ska undvika, så det är inte det den här tråden handlar om.

    #88379
    krysopras
    Deltagare

    Under 5 g kh på en dag är extremt. Bladgrönsaker kan man äta rätt mycket av innan khinnehållet blir nåt att bråka om, t ex babyspenat, sallad, ja du vet. Det ska ju helst ej vara så trist att man önskar att man vore död hellre än fortsätta med lchf =)

    #88380
    Subabe
    Deltagare

    @krysopras 388709 wrote:

    Under 5 g kh på en dag är extremt. Bladgrönsaker kan man äta rätt mycket av innan khinnehållet blir nåt att bråka om, t ex babyspenat, sallad, ja du vet. Det ska ju helst ej vara så trist att man önskar att man vore död hellre än fortsätta med lchf =)

    Så då borde det räcke med ett hålla sig borta från sånt med mer än 5g/100g?

    #88377
    Jannebananen
    Deltagare

    jupp, börja med det!

    #88378
    Hissknapp
    Deltagare

    Sikta på ungefär 20kh om dagen! 🙂 Sedan kör som sagt högst 5g/100g! 🙂 Lycka till!!

    #88376
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Att köra 5 gram/100 gram är en dum huvud regel och man hamnar lätt över 50 gram om dagen (trillar ur ketosen) om man bara går över det.

    Tänk paleolitiskt och räkna på allt du äter samtiigt som du ser till att du inte hamnar över 50 gram kolhydrater/dygn så är du garanterat i ketosis.

    #88375
    Lillnettan
    Deltagare

    @Subabe 388708 wrote:

    Hej.

    Jag har precis börjat med det här, men jag håller på att bli tokig av alla råd som gäller!
    Varannan gång läser man att ”allt ovan jord” är okej att äta (grönsaker, kål etc) andra gången läser man att man ska undvika även grönsaker :blink-smiley:
    Sen läser jag att man ska hålla sig till livsmedel med under 5g kh/100 g och andra gången läser jag att man ska ligga på under 5g/dag totalt.
    Så hur fasiken är det, egentligen?
    Är det okej att äta grönsaker, om man inte vill vara jättestrikt? Jag är ute efter att tappa 20-25 kilo till (har bara tvärlessnat på att väga mat och räkna kalorier hela dagarna, men har tappat 18 kilo so far.) Jag vill ju inte enbart leva på kött och ägg, utan vill kunna äta grönsaker till maten.
    Räcker det om jag undviker allt som har mer än 5g/100g eller måste jag ge mig på att väga och räkna kolhydrater nu istället?
    Jag har bra koll på vad jag helt ska undvika, så det är inte det den här tråden handlar om.

    Det är svårt att ge en tydlig gräns för hur man äter lchf – det blir lite vad man gör det till eftersom det är meningen att man ska anpassa kosten utifrån sig själv och sina unika förutsättningar. Det är därför man kan få 20 olika svar på en enda fråga som man ställer på ett sånt här forum. 🙂
    Generellt så skulle jag personligen säga att om du vill gå ner i vikt så är det bra om du försöker hålla dig mellan sisådär 20-50 gram kh om dagen. Hur strikt just DU behöver vara för att gå ner i vikt kommer du märka; det varierar lite från person till person och vissa kan äta lite mer kh, andra mindre. 20 är en bra riktlinje som de andra säger.

    Du kan äta mycket grönsaker, håll dig bara till sorter som är låga i kolhydratsvärde (googla på tex. ”lök kolhydrater” om du är osäker, eller leta upp en kolhydratstabell på nätet). Den där gränsen ”bara äta sånt som är upp till 5 gram kh/100 gram” tycker jag personligen får vara flytande, man kan inte stirra sig blind på detta utan se till helheten – slänger du ner en morot i en gryta som ska räcka till sex portioner så blir det inte många kh/portion från den moroten även om den är ”över gränsen”.

    Det där med räkning av kh kan också vara lite flytande – det är jättebra tycker jag att hålla ganska noggrann koll (med digital våg) de första veckorna, tills man får en känsla för hur mkt kh det är i saker som man äter och vad man egentligen landar på efter en dag. Sen när du vet mer så kan du också gå mer på känn och sluta väga grejer efter hand.

    Lycka till! 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.