Frågor om lchf kost, viktminskning och träning

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6119
    Matildas
    Deltagare

    Hej!
    Nu har jag ätit enligt lchf i nästan 1 månad, och ju länge tiden går och ju mer jag läser om kosten uppkommer olika frågor som jag hoppas någon av Er kan hjälpa mig med:blink-smiley:

    Jag är 171cm och väger 70 kg mage/höft 97cm midja 76 cm lår 62cm arm 32. Jag har inte gått ner ett enda kilo sedan jag börjat.
    Jag försöker träna, mest kondition iform av spinning och intervaller på bandet, crosstraining eller PW ca 3-5 ggr/v.

    Jag bakar eget lchf bröd till frukost eller äter turkisk youhurt m hallon, blåbär, lite nötter och en stor kopp kaffe m mjölk ca 06.00 (har inte tid, ork eller lust och steka ägg osv)
    Lunch ca 12.00 Alla recept tar jag fr lchf appar eller 56kilo.se
    Middag ca 18.00 – 19.00 även här lchf recept
    Och jag använder inga varor som är över 5g kolhydrater /100g.
    Dricker nån kopp te eller kaffe under dagen m mjölk och dricker ca 1 liter vatten om dagen

    Det enda som jag inte har ändrat på är min alkoholvana. Jag brukar dricka några glas av ett torrt vitt vin eller några drinkar, utan socker. max 1 ggr/v.

    Mina frågor är
    – Vad gör jag för fel? Varför ”rasar” inte jag i vikt och förlorar kilon som de flesta andra verkar göra? Min målvikt är 65 kilo.

    – Bör jag ända min träning? Hur?

    – Jag har läst att det är många som har räknat ut hur många kolhydrater, fett osv ni får i er under dagen i procentform, är det med hjälp av matdagboken? Och isf hur beräknar jag procenthalten i mat som jag tilllagar själv? Och speciellt om jag ska sträva efter att äta 20g kolhydrater/dag

    – I vilka varor finns de dolda kolhydraterna? Hu undviker jag dom?

    Jag har tusen andra frågor som säkert kommer komma när jag skickat iväg det här..

    Men jag hade varit så tacksam om ni ville ta er tid och försöka hjälpa eller tipsa mig om vad jag kan göra annorlunda.

    Tack på förhand :vinka:

    #92488
    Limp
    Deltagare

    ”Rasa i vikt” är lika mycket en individuell sak som ett slitet tidningsutryck. Jag rasar i vikt, eftersom jag anpassat mitt ätande mycket noga och har haft och har ett rejält viktöverskott. En tränande människa skaffar muskler som motverkar viktnedgång. Men gör man av med mer energi än intaget, går man naturligtvis ner i vikt.

    Många är också olika känsliga mot olika matvaror. En del får t.ex problem med viktnegången p.g.a mejeriprodukter. Bröd oavsett om det är LCHF eller inte, är lätt att överäta liksom att för höga proteiner kan stoppa viktnedgång. För litet fett ger inte mättnad och kan leda till överätning på annat håll. Fällorna är många och man behöver många gånger testa individuellt vad som startar viktnedgången.

    Vad beträffar träning, så behöver man inte nödvändigtvis träna för att gå ner i vikt. Äter man rätt, brukar man gå ner ändå om inte man nått sitt ideal. Träning utför man egentligen av andra individuella orsaker. T.ex för att öka välmåendet eller skaffa kondition.

    #92490
    Matildas
    Deltagare

    Jag antar att jag måste pressa kroppen lite extra då jag är inom gränsen vad betraktas som normalviktig, men då jag brukat väga mellan 60-65 kg känns det inte bra och jag skulle vilja bli av m minst 5kg för att känna mig som mig själv igen.

    Jag ska se över mina matvanor gällande mejeriprodukter, byter man ut cream fraiche, grädde och dylikt till kokosfett?
    Får väl nöja mig med lchf mackor på helgerna:P
    Tror ni att oopsies skulle fungera på vardagarna ist? Har svårt att ställa mig att steka ägg eller trycka i mig något maffigt så tidigt på morgonen.. Kaffe och nån liten oopies eller turkisk youghurt har passat bra för mig.

    Annars tycker jag att jag är mätt under dagarna, småäter inte alls längre och lagar bara lchf mat, vilket är fantastiskt gott. Det blir inte så många köttbitar, men väl köttfärs, fet fisk och kyckling.
    Försöker äta mestadels protein när jag tränat.

    Tack för ditt svar!

    #92489
    Limp
    Deltagare

    Jag vill påstå att vanans makt är det allra största hindret mot hälsa. Därefter har vi nog fettskräcken på en god andre plats, enligt min mening. För att få maximal utfall av LCHF, behöver du fundera hur hantera dessa begrepp. Bäst är att släppa taget från det gamla och helst helt och hållet samt börja lyssna på kroppen. Vill kroppen ha oxfile till frukost eller vill kroppen äta frukost på kvällen, låt då kroppen få det kroppen vill.

    Ligger du viktmässigt inom mormalvikten kan det mycket väl behövas ”bantning” för att komma ner i vikt. LCHF är ju viktstabiliserande och behöver som sådan inte ge viktnedgång när normalvikt.

    #92491
    Matildas
    Deltagare

    Ja, absolut. Och om jag nu måste ”pressa” mig lite extra till viktnedgång, kommer en av mina frågor upp igen.

    – Hur beräknar jag att jag äter 20g kolhydrater om dagen? Frukosten kan jag nog räkna ut om jag äter youghurt. Men lunch och middag? om jag exempelvis gör kyckliggryta är det svårt att beräkna hur många många kolhydrater det ligger i lunchlådan.

    Ber om ursäkt om jag låter petig eller tjatig, vill bara göra rätt..

    #92492
    kemilararen
    Deltagare

    Man får ju kolla vad man häller i och beräkna vad det blir i kolhydrater. Finns ju en kolhydrattabell också man kan kolla i.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.