Frukost (igen) + hockeyträning

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2252
    epkhani
    Deltagare

    Hej,

    Vet att detta har diskuterats mycket…
    Men vi tänkte att köra igång hela familjen med LCHF och vårt ”största” problem är vår son som är 14 år.
    Han är inte jätteduktig på att äta grönsaker och kokta ägg funkar inte.

    Till att börja med, har ni några bra förslag till frukost när man tröttnat på ägg och bacon?

    Tex någon smoothie som inte är för sur i smaken. Jag vet att man inte ska äta något som smakar för sött
    men naturell yoghurt är lite väl tråkigt. Själv kan jag bita ihop men det kommer bli svårt för pojken och
    jag vill att han håller ut eftersom han trots sin träning är överviktig.

    Dessutom så så spelar han hockey och då är det bra att äta direkt efter träning.
    Om någon har tips på en ”gainer” som är LCHF anpassad så tas detta tacksamt emot.

    #36174
    mctrollet
    Deltagare

    Till frukost kan man äta vad som helst, men du bör inte börja dagen med ngt sött… rester från middagen kanske??

    #36183
    Marcus
    Deltagare
    Quote:
    Hej,

    Vet att detta har diskuterats mycket…
    Men vi tänkte att köra igång hela familjen med LCHF och vårt ”största” problem är vår son som är 14 år.
    Han är inte jätteduktig på att äta grönsaker och kokta ägg funkar inte.

    Till att börja med, har ni några bra förslag till frukost när man tröttnat på ägg och bacon?

    Tex någon smoothie som inte är för sur i smaken. Jag vet att man inte ska äta något som smakar för sött
    men naturell yoghurt är lite väl tråkigt. Själv kan jag bita ihop men det kommer bli svårt för pojken och
    jag vill att han håller ut eftersom han trots sin träning är överviktig.

    Dessutom så så spelar han hockey och då är det bra att äta direkt efter träning.
    Om någon har tips på en ”gainer” som är LCHF anpassad så tas detta tacksamt emot.

    Alla traditionella gainers har ju stora andelar snabba kolhydrater. Drickbara alternativ med mycket små mängder kolhydrater kunde ju vara grädde tex, det brukar jag själv köra efter långa skidpass, även om jag vet att många här tycker det innehåller för mycket kolhydrater. Tyvärr innehåller grädde väldigt lite protein, vilket också är viktigt efter träning. Knäck några ägg och blanda med grädde, och någon form av smaksättare borde vara riktigt, riktigt bra. Jag tål tyvärr inte ägg, och kan därför inte äta det själv.

    #36163
    agnetasch
    Deltagare

    Gör olika sorters wraps till frukost:
    Skinkskivor där man lindar in kh-låg mjukost, pepparrotsvisp eller citronmajonnäs.
    Tunna portionsomeletter med mosad makrill i tomat, skinkmajonnäs eller tonfiskmajonnäs.
    Salladsblad med rökt lax-o äggmajonnäs, färskostar eller salladskyckling/smetana.
    Många av dom här förslagen kan man göra kvällen innan, lätt o plocka fram när man är sömnig på morgonen.

    Lär inte grabben att dricka istället för att äta. Ungdomen nu förtiden skaffar sig ofta övervikt p.g.a att dom dricker en massa energirika drycker. Bryt den trenden o lär honom äta riktig mat istället.

    Vad är en ”gainer” o vad är det bra för?

    #36193
    epkhani
    Deltagare

    Det vanligaste som grabbarna och även seniorerna brukar sörpla i sig efter träning är gainomax som säljs i butik eller på nätet.
    Dessa skall vara bra som återhämtning.
    Själv tror jag inte mycket på dessa utan att det är ett sätt att lura folk på pengar. Finns undersökningar som visar att man kan
    lika gärna dricka mjölk.
    Nu är ju inte mjölk något vidare i LCHF, men om man mixar 2st ägg, 2dl grädde, lite isbitar + frysta bär borde funka efter hård träning.
    Eller skulle detta ge alltför mycket kolhydrater?

    Tunna portionsomeletter med skinkmajonäs låter intressant, kan man byta skinkmajonäs mot skinkost? Vad skiljer ”tunna portionsomeletter” mot
    en ”vanlig” omelett?

    #36173
    mctrollet
    Deltagare

    Prova äggmjölken!!

    #36162
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Dessa skall vara bra som återhämtning

    Men ska man då återställa det som man med möda har hållit på o kämpat bort de senaste timmarna? :- Jag håller med min senaste guru, Martin Ingvar när han säger:
    ”Vid avancerad, intensiv, daglig träning i timtal i sträck på elitnivå kan det behövas speciella råd om mat och dryck. Om du tillhör de övriga 98 procenten av befolkningen behöver du bara äta rätt”
    Nu vet jag ju inte hur ofta din pojke tränar men förr i tiden spelade ju grabbarna hockey o fotboll hela kvällarna utan några ”gainers” Dom gick in o åt middag istället, nu kan man ju inte gå emot reklamen utan att falla död ner mellan träninglokalen o hemmet ;D

    Varför hålla på o slabba ihop nåt som ska fraktas o hållas kylt? Kan han inte dricka en flaska mineralvatten i favoritsmaken så länge tills han kommer hem o kan äta något riktigt?
    Ditt förslag på ägg/grädde/bär ger 900 kcal!! (+8g kh) Är grabben överviktig ska han nog inte ha så energirika mellanmål.

    Quote:
    Tunna portionsomeletter med skinkmajonäs låter intressant, kan man byta skinkmajonäs mot skinkost? Vad skiljer ”tunna portionsomeletter” mot en ”vanlig” omelett?

    Har man en stor stekpanna kan det vara svårt att göra en rulle av den stora omeletten som blir i hela den, därav mitt pedagogiska uttryck ”portionsomelett”=lite mindre omelett. Tunn o lite hård bör den vara för att gå lätt o rulla. Jag spekulerade i en annan tråd om man kunde göra en äggwrap så här:
    2 ägg
    2 msk smetana eller creme fraiche
    1 krm salt
    Ev lite brödkryddor för att få ”tunnbrödsmak”
    Man kan ha skinkost eller vilken kolhydratlåg mjukost man vill i wrapsen. Bara fantasin sätter….

    #36192
    epkhani
    Deltagare

    Spelar det totala kcal intaget per dag någon roll om man bara lägger sig under 30kh?

    #36182
    Marcus
    Deltagare

    Tanken med en gainer (typ gainomax) är att återställa glykogen i musklerna så snabbt som möjligt efter träning. Dels för att skynda på återhämtningen, och dels för att avbryta katabola(nedbrytande) processer. Av denna anledning så innehåller gainers en hel del proteiner också, för att stimulera proteinsyntesen (för muskeluppbyggnad) och att vara byggstenar för muskulatur.

    Om man tror att det är lurendrejeri eller inte får stå för var och en. Jag tror precis som dig att man precis lika gärna kan dricka mjölk, men då får man dricka en hel del mjölk, 6 dl för att få i sig samma mängd protein som från 2,5 dl gainomax tex. Det är ingen magi med gainers. Jag har använt gainers en del genom åren, men det är framförallt för att det är smidigt. Jag har min shaker i väskan med pulver, sen kan jag blanda med vatten när det passar. Inga problem med hållbarhet i värme, och det tar nästan ingen tid att förbereda.

    Jag tror definitivt på ägg och grädd drycken som ett utmärkt alternativ till kolhydratrika gainers. Om det ger för mycket kolhydrater eller inte beror på hur mycket individen tränar, och äter i övrigt. Jag tror att det totala kcal intagen spelar en relativt stor roll, även om man äter mindre än 30 g kh per dag, men jag är medveten om att det råder en viss oenighet här. Låt honom prova dessa drycker ett tag, speciellt om han håller på med styrketräning (som många hockeykillar gör) så kommer han förmodligen lägga på sig muskelmassa rätt snabbt om man legat lågt på energi tidigare. Märker man att det leder till övervikt istället kan man ju justera ned mändgen grädde osv.

    Riktig kul tråd det här! 🙂

    #36191
    epkhani
    Deltagare

    Hmm, intressant det du skriver här Marcus.
    Han är inte igång med styrketräning än, börjar nog bli dags för det snart, däremot brukar det bli 3-5 ispass plus match.
    Samtidigt har han övervikt som han vill bli av med. Vi får pröva en smoothie med 1 ägg, 1dl grädde, lite is och lite bär + något enkelt tilltugg.
    Kan landa lite över 5g kh beroende hur mycket bären tillför.

    #36181
    Marcus
    Deltagare

    Jag är lite kluven i den här frågan. Om han har viss övervikt så ska man kanske ta det lite lugnt med ”gainers”, hela syftet med dessa är ju att gå upp i vikt, visserligen blir det inte alls lika betonat om man inte har en kolhydratrik gainer. Är det han som vill äta något direkt efter träningen? Om man ändå inte käkar kolhydrater tycker jag att mycket av syftet med att äta direkt efter träning går förlorat, speciellt om det inte handlar om styrketräning, skulle vara för proteinerna isåfall. Om det inte är lång tid till ett vanligt mål mat efter träningen skulle jag nog skippa gainern.

    Jag tror vidare att han kommer tappa kroppsfett automatiskt av LCHF dieten, hur mycket däremot återstår att se, du får gärna lämna en uppdatering om ett tag på hur det går! 🙂

    #36172
    mctrollet
    Deltagare

    äggmjölk??

    #36190
    epkhani
    Deltagare

    Vad är äggmjölk? Något man kan köpa eller vispar man till detta själv?

    #36171
    mctrollet
    Deltagare

    man gör det själv:

    Ingredienser:
    2 ägg
    2 dl vatten
    En klick smör (cirka 25 g)

    Tillagning:
    Koka upp vatten.
    Smält smöret i en skål med höga kanter t ex stavmixerskålen. Knäck i ägget och kryddor.
    Häll på kokande vatten och vispa eller mixa ihop. Dricks varm eller kall.

    Kryddor kan tex vara kanel, kardemumma eller något annat.

    Om den stått ett tag behöver den skakas då den skiktar sej…

    #36189
    epkhani
    Deltagare

    Hmm, spelar det någon roll att man smälter smöret separat? Det smälter ju när man häller det i det kokande vattnet?
    Jag googlade och såg att någon tipsade om vaniljpulver oxå. Är det samma som vaniljsocker?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.