Funderar över innehåll, nytta och mängder.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #852
    pastorn
    Deltagare

    När jag läser olika inlägg och berättelser i detta fina forum slås jag av att det ibland, från skribenter, återkommer att man inte ska äta av det och det. Jag tror inte att man ska snöa in alltför hårt på vad man får och inte får. När det gäller kolhydrater är det klarlagt att för mycket av den varan inte är bra för den mänskliga organismen, och då gäller det främst raffinerade produkter, men om vi som någon föreslog börjar plocka bort grönsakerna från kosten, tror jag att vi är farligt ute. Det finns många hyllmeter med studier som visar på nyttan av vitaminer och antioxidanter, och vad som händer när vi får brist på dessa. Att tillsätta syntetiska medel i stället för tex de morötter som växer under mark, torde inte heller vara någon bra idé eftersom man då får en massa upplösningsmedel ¨på köpet¨. En sund själ i en sund kropp, är det primära för varje människa och det uppnår man genom en balans av fysisk och psykisk välmåga. Det som fungerar är alltid bra, och det som inte fungerar är det bara att plocka bort.

    Personligen tror jag att jag nog äter en ganska bra LCHF-mat men den är, när jag ser på hur flera andra äter nog ändå inte speciellt kolhydratsnål.

    En dag kan se ut såhär:

    06:00 – 07:00 Uppstigning
    Frukost, bestående av en stor fullkornssmörgås, 32% kolhydrater, med smör, leverpastej och gurka. En kopp kaffe och en ruta mörk mintchoklad. Till efterrätt tar jag ett glas med en centrifugerad apelsin, några frysta tranbär, några frysta hjortron samt några cl kalamatiolivolja, och som grädde på moset 200 mcg selen.

    Lunchen består oftast av kött eller fisk, med en god portion gröna grönsaker, samt paprika och tomat och färskt vatten
    Middagen ser ofta lika ut som lunchen fast fisken byts mot kött och vice versa.
    Jag blir sällan hungrig mellan målen men på kvällen brukar det slinka ned ett äpple, av syrligare sort, och ibland även en cognac för det goda livets skull.

    När det gäller motion blir det långa, 6 – 10 km, stavpromenader en fem, sex dagar i veckan, vilka alterneras med cykelturer och joggingpass.

    Viktmässigt har jag på ca 2 månader gått ned i dagsläget ca 8 kg, med bibehållen muskemassa, och mår alldeles utmärkt.

    Jag är övertygad om att för mycket och för lite skämmer allt, och att varje människa ska söka det optimala för den egna personen. Vi är inte skapade på löpande bandet utan unika individer, och därför ska vi också behandla oss själva som det. Man ska söka sanningar och vägledning hos dem man tror har svar, men sedan alltid väga detta mot den egna vishetens innersta vetande, och gå efter den.

    Mycket skrivet blev det nu, och jag hoppas att jag inte trampat på några tår. Det här är min upplevelse, och den står jag för hela vägen. Dock eftersom jag i första hand arbetar med en lite ¨knölig¨ cancer är inte mitt primära mål viktminskning utan överlevnad, men då jag lever som ovan får jag liksom minskningen på köpet. Tilläggas ska också att jag genom att jag genomgår en cytostaticabehandlinga som ibland är liiite tuff, enligt läkarvetenskapen är alldeles särdeles infektionskänslig och därför ska vara försiktig. Problemet med försiktighet är bara att det är ogenomförbart med ett yrke som mitt. Jag möter människor varje dag, och inte alltid i de renaste miljöer. Sanningen är dock att under de senaste månaderna har de flesta människorna i min närhet varit förkylda eller på annat sätt hälsobelastade, alltmedan jag jobbat på som vanligt utan några som helst problem. Det torde ju innebära att jag i alla fall gör Något rätt.

    Allt gott

    #12871
    wantingmemories
    Deltagare

    Jag tror, precis som du, att varje individ måste anpassa sig efter sin egen kropp och inte blint kan följa andras riktlinjer. Dock är det så att om man ska äta enligt en lchf-kost, som den förespråkas av Annika Dahlqvist, så äter man inte vissa grönsker (de som växer under jord) eftersom de innehåller för höga nivåer kolhydrater. Det betyder inte att man ska ta bort ALLA grönsaker ur sin kost, kroppen behöver ju ändå ett visst intag av vitaminer!

    Din kost ser härlig ut och jag är glad att den fungerar för dig, dock vet jag inte om jag skulle kalla det lchf. Enligt lchf äter man till exempel inte bröd och frukt. Sen är det såklart individuellt för alla vilken gräns av kolhydrater man ska hålla sig under för att hamna i ketos, kanske din gräns är högre upp på skalan?

    #12872
    pastorn
    Deltagare

    Du har nog rätt i att min kost kanske inte riktigt motsvarar de krav som finns men som du säger är det viktigaste att det fungerar, och när det gäller potatis, ris och pasta är det helt bortplockat. Vi är ju som sagt individer och det är intressant att studera hur olika människor reagerar på olika saker. Själv känner jag tex aldrig av ett blodsockerfall, det existerar inte i min värld och då har jag ändå bl.a sprungit en hel del maratonlopp över tiden, alltmedan min hustru, vilken är fullt frisk, måste äta ofta för att inte gå ned i mående.

    Allt gott

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.