Funderar på att börja med LCHF/Low-carb

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3736
    Regnmoln
    Deltagare

    Hejsanhejsan!

    Jag är en tjej som är nyfiken på LCHF och alla andra ”lågkolhydratdieter”. Av en slump ramlade jag in här och ju mer jag läste, desto mer intresserad blev jag. Helt ovetandes är jag inte men det är många frågor som jag skulle behöva få besvarade innan jag bestämmer mig för att köra på LCHF och hoppas att jag kan få svar här!

    Till en början kan jag berätta att jag har en hel del fett att bli av med, min bukfetma är konstaterad och har även andra ställen på kroppen där fettet skulle behöva minska lite. Tidigare har jag testat allt möjligt – från svält till att träna superhårt, vilket alltid har fått en dålig utgång. Jag letar nu efter en metod som verkligen är hållbar, jag vill bli av med fettet en gång för alla. Jag har dock tappat tron på att mina bilringar + annat överflödigt fett faktiskt kan gå bort. Det känns som det sitter där permanent. Ända sedan jag var liten så har min kropp sett ut så och trots min önskan om att bli av med det, känns det som att det är så jag är skapad. Så min första fråga är, är det ens möjligt? Finns det någon som känner igen sig i min situation? :-

    Fråga nummer två gäller det här med kolhydrater vs. fett. Som jag har förstått det kommer en kolhydratsnål kost göra att min kropp hämtar energi från fettet. Betyder detta att jag helt måste utesluta kolhydrater, eller kan jag börja strikt för att sedan öka på mängden kolhydrater per dag och fortfarande gå ner? Jag läste någonting om ketos (?) och skulle gärna vilja veta lite mer om detta; vad det är, hur jag ”når” dit och hur det funkar. Jag antar att det står mycket om detta i forumet redan men om någon vill ta sig tid till att ändå förklara det för lilla tröga mig (he he) vore det toppensnällt. Finns det något sätt att ”rivstarta” ett LCHF-liv? Tänkte också kolla med er LCHF-are vad ni anser om GI? Jag är nämligen mycket rädd för fett och jag tror att det kommer att krävas mycket för att jag ska kunna lägga på extra smör, äta feta ostar och grädde osv. Kan man välja att inte äta så mycket fett men ändå följa en kolhydratsnål diet?

    Nu till det mer ”praktiska”. Jag är ett stort fan av frukost i synnerhet och tycker inte att LCHF-frukostarna låter jätteroliga om jag ska vara ärlig (inget illa menat). Jag undrar därför om man kan äta havregrynsgröt till frukost och under resten av dagen äta så lite kolhydrater som möjligt och ändå bränna fett? Som ni märker har jag nog inte tänkt att köra på LCHF fullt ut utan mer överlag minska kolhydraterna så mycket som möjligt. Vad tror ni, har jag ändå chans att gå ner i vikt?

    Tack på förhand! 🙂

    #57346
    alfons
    Deltagare

    Välkommen Du ska skippa gröten frukosten är det viktigaste målet. Ät dig mätt på kött fisk kyckling och fett sedan kan su dekorera maten med grönsaker.

    #57351
    Davild
    Deltagare

    Det känns som att jag kan relatera rätt mycket. Speciellt när du talar om att ha varit överviktig större delen av livet, och börjat tvivla på att det någonsin skulle kunna ändras. Jag har till och från kämpat i en månad eller två med att ”äta rätt”, ge upp sötsaker och hålla mig undan andra produkter, som jag på den tiden, trodde var dåliga för mig (fett). Men utan något resultat. Det var innan LCHF.

    Jag kan kort berätta hur jag gjorde. Jag läste väldigt mycket om LCHF innan jag började (till och från under 4-5 månader). Jag studerade diverse livsmedel så att jag skulle vara säker på att jag inte av misstag åt något som jag trodde var nyttigt för mig. Jag rekommenderar detsamma! För du vill INTE efter en månad av knappt någon viktnedgång upptäcka att du har ätit produkter som inte är bra för dig.

    Du behöver inte vara så orolig för att du inte kommer att hitta bra ”ersättare” till diverse maträtter. Jag var likadan i början; ”Vad ska jag äta istället för strips?”, ”Finns det något som kan ersätta makaroner?” osv osv. För du är troligtvis orolig över att du inte ska bli mätt, nöjd och belåten. Men jag kan nästan garantera att efter ett par dagar av 0-10 kolhydrater om dagen, så kommer många av dina begär att dämpas. Kanske inte försvinna helt. Men om viljan finns där så är dessa begär lätta av stå emot.

    Men! Det finns många faktorer som kan spela roll hur framgångsrik din viktnedgång kommer att bli. Du nämnde att du har testat många olika sätt att gå ner i vikt, allt från svält till att träna. Jag har läst många kommentarer om att det kan vara orsak till en eventuellt ”seg start”. Men det finns många människor som kan berätta om otroliga historier hur de gått ner massor i vikt och börjat må bättre. Och inte små mängder heller. Folk som går ner +20kg är extremt vanligt här. Och det är samtidigt människor som är mätta och belåtna. Inte hungriga och miserabla!

    #57339
    Franke
    Deltagare
    Quote:
    Så min första fråga är, är det ens möjligt?

    Definitivt! Det finns folk här som gått ned 50% av sin vikt (dvs typ 75 kilo!).

    Quote:
    Fråga nummer två gäller det här med kolhydrater vs. fett. Som jag har förstått det kommer en kolhydratsnål kost göra att min kropp hämtar energi från fettet. Betyder detta att jag helt måste utesluta kolhydrater, eller kan jag börja strikt för att sedan öka på mängden kolhydrater per dag och fortfarande gå ner?

    Hastigheten du går ned i lär vara omvänt proportionell mot mängden kolhydrater du äter. Med andra ord, ökar du kolhydratintaget nämnvärt (äter pasta och sånt igen istället för grönsaker) så lär du gå ned i vikt långsammare. Detta kan du ju göra när du nått din målvikt dock, men jag tror inte du kommer vilja ha pasta igen då :).[/quote]

    Quote:
    Jag läste någonting om ketos (?) och skulle gärna vilja veta lite mer om detta; vad det är, hur jag ”når” dit och hur det funkar.

    Kortfattat: Normalt sker en kemisk reaktion i din kropp efter du ätit mat som kallas ”Krebscykeln” som kan göra om de flesta sorters kolhydrater och fett till glukos, och tillslut till energi som du kan bruka. Denna reaktion kräver en viss mängd kolhydrater för att fungera. Får den inte tillräckligt, så byts den ut till en annan reaktion, som är väldigt effektiv för att förbruka fett, du får enorma mängder energi att förbruka på direkten så fort du ätit och under lång tid efter detta. Att befinna sig i det tillståndet kallas ketos. Mer info på http://josepharcita.blogspot.com/2011/03/guide-to-ketosis.html.

    Quote:
    Finns det något sätt att ”rivstarta” ett LCHF-liv?

    Sluta helt äta pasta, ris, potatis, baljväxter, socker, vete (även fullkorn). Dra ned fruktintag till max 1 om dagen, och undvik speciellt banan och andra väldigt söta frukter. Du bör vara i ketos inom ett par dagar. Eventuella övergångsbesvär kan infinna sig, men de går strax över. Din mage kommer vara lite kaotiskt ett par dagar, för att sedan må helt otroligt bra.

    Quote:
    Tänkte också kolla med er LCHF-are vad ni anser om GI? Jag är nämligen mycket rädd för fett och jag tror att det kommer att krävas mycket för att jag ska kunna lägga på extra smör, äta feta ostar och grädde osv. Kan man välja att inte äta så mycket fett men ändå följa en kolhydratsnål diet?

    GI ligger ju ungefär mittimellan LCHF och vanlig kost. Själv tror jag inte den är i närheten lika effektiv, och den har inte samma mirakeleffekt på magbesvär som LCHF har. Samtidigt är kosten lättare att leva med. Att dra ned på kolhydraterna samtidigt som man inte äter fett blir en VLCD (very low calorie diet) och innebär att en stor del av vikten du tappar kommer vara muskler. Vilket innebär att du kan äta ännu mindre mat i framtiden, då muskler förbrukar mycket energi. Du behöver inte direkt öka ditt kaloriintag med LCHF, det kommer snarare minska. Käka som du tror är bra, blir du sen hungrig efter bara ett par timmar så ÖKA FETTMÄNGDEN! Det är fett som gör dig mätt, medan kolhydrater gör dig mer hungrig. Är du någonsin hungrig efter mindre än 5-6h efter en måltid så äter du dels för lite mat, eller för lite fett. Öka då fettet, inte kolhydraterna.[/quote]

    Quote:
    Nu till det mer ”praktiska”. Jag är ett stort fan av frukost i synnerhet och tycker inte att LCHF-frukostarna låter jätteroliga om jag ska vara ärlig (inget illa menat). Jag undrar därför om man kan äta havregrynsgröt till frukost och under resten av dagen äta så lite kolhydrater som möjligt och ändå bränna fett? Som ni märker har jag nog inte tänkt att köra på LCHF fullt ut utan mer överlag minska kolhydraterna så mycket som möjligt. Vad tror ni, har jag ändå chans att gå ner i vikt?

    Inte jätteroliga? Bacon med äggröra gjord på riktig vispgrädde är UNDERBART :). Råder dig verkligen att inte äta havregrynsgröt, det står tvärtemot allting lchf står för. Havregryn hindrar din kropp från att ta upp vitaminer och mineraler och skapar magproblem, samtidigt som det hindrar dig från att förbränna fett. Nog kan du väl tänka dig något godare än gröt till frukost?

    #57343
    mctrollet
    Deltagare

    jättemöjligt!! läs på om gi och lchf och bestäm vad du tycker verkar bäst, men blanda tror jag inte på… jag hade satsat på stikt lchf under viktnedgång för att sen prova dej fram vad du klarar… men smör ost och feta köttbitar underlättar om du gillar;). Jag är i stadiet ”prova mej fram vad jag klarar” 😉

    #57340
    Lillnettan
    Deltagare

    Angående GI vs. LCHF… Jag gick snabbt ner 11 kg med GI för ett par år sedan och själva viktnedgången gick lika bra som det har gått nu med LCHF. Däremot blev jag inte av med sockersuget, som ju i mitt fall är orsaken till min övervikt. :- Fördelarna jag upplever nu med LCHF är att eftersom suget är borta så behöver jag liksom inte kämpa, det går mycket smidigare att gå ner i vikt om man inte längtar efter sött.

    Jag håller med Franke i det han skriver om att VLCD inte är att rekommendera. Kanske särskilt vi tjejer måste ofta kämpa för att ställa om oss till att känna att det ÄR okej att äta feta saker; det går ju emot allt vi tidigare lärt oss genom diverse olika dieter. Mitt tips är att helt enkelt testa. Jag brottades i början med dåligt samvete och kände mig äcklig som åt fett, men det tog bara några dagar tills jag märkte att jag svullnade av (ringarna satt plötsligt inte så hårt) och gick ner i vikt, att magen började funka bättre och att sötsuget försvann. Hjärnan började då ställa om sig till att det kanske inte var så farligt ändå. 🙂 Som Franke säger behöver mycket fett inte automatiskt innebära att du får i dig supermycket energi (vilket man lätt tror); äter du fett tillsammans med proteiner blir du också mätt snabbt och så länge du äter ”riktig mat” (dvs. inte petar i dig mörk choklad, nötter, bär & grädde osv. hela tiden) är det rentav svårt att överäta tycker jag. 🙂

    Vad gäller frukostar: vad är det för frukostar du har sett och som du inte tycker verkar så roliga? Kanske kan vi hjälpa dig att spåna fram något som skulle kunna passa dig? 1.5 dl havregryn är ca. 33 gram kh bara det, och det är mer än vad de flesta av oss äter dagligen (oftast behöver man ligga under 20 gram kh för att hamna i ketos och gå ner i vikt).

    #57333
    Anonym
    Gäst

    Lillnettans ord är så värdefulla och moderliga
    Du är så klok! och vill tacka dig för mild och god support – är man lagd åt det sötsnaskiga så måste det till en s.k brytning, precis som vanliga diabetiker också måste leva efter nya mallar

    #57348
    Mynlen
    Deltagare

    Jag har LCHFfat sen februari. bara ätit en typ kaka/bakelse en gång och det var inte riktigt så gott som förr men inte riktigt äckligt heller, lämnade hälften kvar. Men, i torsdags hade jag en urjobbig stressig dag, blev väldigt sugen på skräpmat, godis eller vad det nu var. DOCK… jag kunde inte komma på något att fuska med ;D Min referensram om godsaker har ändrats radikalt. Köpte en sill (dellikatess här i holland, rå sill med lök) istället och njöt av den. Plus litet lax och räkor.

    Jag tror alltså jag kommit över det värsta av sötsuget! Det är effekten av LCHF! med GI behåller man den mer därför att man äter mer kh.

    #57361
    Regnmoln
    Deltagare

    Hej igen och tack allesammans för toppenbra svar!
    Jag har bestämt mig för att ge LCHF ett ärligt försök men just nu känns det som att det kommer att bli jättesvårt.. Jag har exempelvis precis överätit massa mackor och nötter, trots att jag inte skulle det.. Jag har ett stort problem med överätning och matsug så är rädd för att det kommer att fortsätta med LCHF. Någon som har/har haft liknande problem? Tänkte också bara fråga om någon kan förklara för mig hur det är möjligt att inta färre kcal av att äta mer fett. Jag vet att fett mättar mer men samtidigt ger ju fett mer energi? Om jag imorgon börjar att äta mer fett och samtidigt har massa kolhydrater lagrade, kommer fettet som jag äter att ”lägga sig på magen” då?

    Nu när jag tänkte börja skulle jag behöva tips på främst frukost som passar en fetträdd nybörjare! Bacon med gräddig äggröra känns inte som ett bra första mål för mig. Vanlig äggröra funkar kanske däremot! Hur klarar man sig ifrån att ge vika för sötsuget/saltsuget? (”lider” nämligen av båda, tyvärr..). Går det över efter ett tag? Vad äter man som mellanmål vid behov?

    #57338
    Franke
    Deltagare

    När vi säger att fett mättar mer så menar vi inte per gram utan per kalori. Tänk som ett exempel att fett innehåller dubbelt så mycket energi som kolhydrater, men det mättar kanske TRE gånger så mycket. Där är felet man inte tänker på i vanlig kalorisnål kost. Man blir helt enkelt mycket mättare på 2000kcal fett om dan än på 2000kcal kolhydrater.

    Alla engångsgrejer är helt irrelevanta, så häng dig inte upp på ”oj jag fuskade idag, vågar jag äta imorn?” utan kör på som vanligt och att försök att inte fuska för ofta. Tänk på det som träning, förlorar du alla muskler och all kondition bara för du hoppas över träningen en dag? Självklart inte!

    ”Vanlig” äggröra innehåller ju grädde :), det är så de gör den på hotell. Annars får du ju bara stekt ägg.. Undvik mjölk då det blir väldigt många kolhydrater rätt lätt. Nåt du kan prova är turkisk yoghurt med hemmagjord müsi (bara att slänga ihop diverse frön och nötter du hittar tex lin, sesam, solros, pumpa etc). tycker du yoghurten smakar lite starkt kan du blanda ut den med vispgrädde för en mildare frukost. Då får du i dig en del fett utan att det blir flottigt.

    Mellanmål ska inte behövas normalt, men pålägg och annan ”tillbehörsmat” är trevligt att äta ibland. Tänk ost, salami, skinka, oliver etc. Kolhydratssnåla nötter som paranötter funkar också.

    #57360
    Regnmoln
    Deltagare

    Då tror jag att jag förstår lite bättre! 🙂 Man hinner alltså bli mätt innan man vräker i sig alltså. Det låter ju helt fantastiskt!

    Okej, jag har nu intagit min första LCHF-frukost! Det blev en omelett gjord på två ägg med några skivor cheddarost (32%) samt tio skivor gurka. Blev helt okej mätt. Hur är den frukosten enligt er erfarna LCHF:are? 🙂

    #57342
    mctrollet
    Deltagare

    låter fint, gör på 3 ägg imorgon och kolla skillnad i hur länge du är mätt=))

    #57345
    alfons
    Deltagare

    Ta en matsked smör till

    #57359
    Regnmoln
    Deltagare

    Njaaae.. att ta extra smör känns inte helt okej, inte än i alla fall, dessvärre! :/
    Har dock ett problem – jag blir aldrig mätt! Idag åt jag massvis med ost till min omelett samt en stor sallad
    gjord på gurka och bladspenat. Blev ändå inte mätt. Vad gör jag för fel? Äter jag inte tillräckligt med fett?

    #57350
    ciah
    Deltagare

    Det du behöver är mer fett, det är det som håller dig mätt.. mosa morgonäggen i smällt smör, en klick smör i kaffe/te om du dricker det.. en extra klick på maten, finns många knep att få i sig lite extra fett. 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.