Funderingar om sömn, tacokrydda och så velar jag just nu

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4824
    bateman
    Deltagare

    Hej hej. Ny på forumet och nybörjare med LCHF. Har en del funderingar, b la med sömnen. Jag är nu inne på fjärde
    dagen med den här kosten och har redan gått ner 1,2 kg, midjemåttet har minskat med 4 cm så det här funkar nog på mig trots
    att jag varit tveksam. Trodde dock att vikten skulle rasa, så jag är ändå lite besviken. Kanske inte kommit igång ordentligt än iofs.
    F.d anorektiker som jag är så jag är van vid att vikten rasar, har fortfarande det där tänket att om jag inte går ner 3 kg på en vecka kommer jag aldrig gå ner typ
    och att jag lika gärna kan svälta. Skitsamma.

    1. Iaf, ända sen jag varit liten har jag haft ett väldigt stort behov av sömn. Jag har extremt svårt för att gå upp på mornarna
    och sitter gärna uppe till sent på natten. Inatt la jag mig vid 01 och sov till 12.30 idag… Jag har alltså inga problem med att sova 12-14
    timmar i sträck. Det spelar liksom ingen roll om jag lägger mig vid 10, jag sover ändå till 12-13 (kan sova längre än så om jag vill). Väckarklockor
    hjälper knappt.

    Jag undrar därför om nån här har eller har haft samma problem, men att det förbättras genom LCHF-kost? Hade ju varit skönt att kunna slippa
    det här sovmonstret, blir stressad av mitt behov av sömn när jag måste upp tidigt och så och får lätt dåligt samvete och ångest av det.

    2. Hur noga är ni med exempelvis Santa Marias tacokrydda? Och med äkta majonnäs som innehåller tillsatt socker? Äter ni det ändå?

    3. Som jag sa först har jag redan gått ner i vikt, och jag känner att det här kan nog funka. Var dock igår kväll jävligt irriterad och sugen på
    choklad, men det är ju inte konstigt. Idag fuskade jag lite, åt ett knäckebröd på 8,5 kolhydrater till frukost. 🙁 Snart är det jul och
    jag blir faktiskt smått ledsen när jag tänker på att jag inte får dricka öl och äta lite pepparkakor och sånt där, allmänt mys med
    familjen och det. Jag känner att det kanske är bättre om jag sätter igång med det här direkt efter nyår istället? Jag menar, det här är
    fjärde dagen så jag borde ju inte gå upp jättemycket i vikt om jag ändå försöker hålla mig vid LCHF-kost, bara att jag äter lite pepparkakor och
    sånt? Jag äter typ inget på julbordet heller, så vetefan hur jag ska kunna hålla mig mätt utan att bli sugen på allt annat socker och grejer.

    4. Borde det inte funka att äta efter LCHF-kost, trots att man kanske äter lite pasta ändå? Jag gick ner 31 kg en gång genom att endast
    skippa godis, chips, läsk och sånt där, men ändå äta pasta, ris (fullkornsprodukter) och ha riktigt fett i maten, små portioner + massa motion.

    Gud vad mkt jag skriver jämt, fattar inte varför jag inte kan hålla mig kort! Hoppas nån orkar läsa iaf. 🙂

    #74360
    Mynlen
    Deltagare

    Hej o välkommen.

    Först.. LCHF är en livsstil inte endast en viktkur. Och… den kommer inte alls att gå 3 kg per vecka, tvärtom. Första veckan kanske du kan gå ner 2-3 kg men efter det går det långsammare, runt 500 gr till 1 kg per vecka är normalt. Och så kan man ha platåer, där det inte händer ett skit längre tid. Jobbigt men det hör till. Så om du är van att tappa 3 kg per vecka är LCHF nog inte den rätta och så är det egentligen inte meningen att man börjar med normalmat när man nått sin målvikt. Ja litet kan man lägga till men oftast vill man det inte för man mår så bra på LCHF.

    Har du läst boken Matrevolutionen? om inte, gör det!. Där förklaras mycket!

    1. sömnbehovet verkar bli mindre. Sen jag började med LCHF, dvs 2-3 månder efter att jag började, vaknade jag plötsligt kl 5 varje morgon. Men du är endast inne på dag 4 så det kan ta litet tid innan det verkligen blir mindre.

    2. jag vet inget om tacokryddan men om det är en påse ingår det säkert socker och smakförstärkare. Bättre blanda egen, googla bara på LCHF tacokrydda. Majon vet jag inget om, man kan göra själv också. Du får säkert fler förslag av andra.

    3. Fusk är något du kan göra då och då självklart, men låt det då ske MEDVETET. jag skulle inte ätit knäckebrödet, men EN bit minst 70% choklad då och då äter jag. och NJUTER av den. Ang. julen, finns flera jultrådar om det. Ta en pepparkaka och njut, ta en öl och njut. men försök sen att inte ta en annan.. Ingen hindrar dig från att äta eller dricka det du vill, bara du SJÄLV. Som jag brukar säga.. Man får äta allt, men inte ALLTID.

    4. Äter du pasta äter du inte LCHF. Så enkelt är det. Då äter du ”normalkost” med extra fett och det tror jag aldrig är nyttigt.
    gick du ner då, varför inte nu samma då? varför LCHF då? Det är-som sagt- INTE en snabb bantningskur! Det låter mer som GI då ist för LCHF!

    Lycka till!

    #74371
    bateman
    Deltagare

    Nej, jag har förstått att detta är en livsstil och inte en tillfällig bantningsperiod, så långt är jag med. Jag tycker att det är en bra metod, har ätit mycket god mat de här dagarna. 🙂 Och sen vet jag att det är svårt att helt plötsligt bara skippa kolhydraterna och allt, det kommer säkert ta minst två veckor för mig att anpassa mig. Jag har trott att man går ner ungefär 2 kg i veckan med det här, vissa gör säkert det beroende på vad man väger. Jag väger 79 till mina 166 cm, vilket är ca 25 kg övervikt så det ”borde” gå snabbt för mig i början. Jag är 23 och var 19-20 när jag gick ner 31 kg med normalkost. Har försökt flera gånger nu med, men det slutar alltid med att jag ger upp efter 4-5 dagar så självklart funkar det inte då. När jag gick ner alla dessa kilon på den tiden var jag jättebestämd att ”nu jävlar ska jag inte äta godis eller nåt sånt skit på läääänge” och den bestämdheten gav verkligen resultat. Kommer dock inte ihåg hur många kg jag gick ner på att äta normalkost (och jag räknade aldrig kalorier, utan gick på känsla) i veckan, men sen blev jag ju ätstörd och då började jag svälta vilket gjorde att jag gick ner 20 kg på ett halvår. Sen fick jag bulimi yada yada, därav viktuppgången.

    Anledningen till varför jag valde att nu prova LCHF var för att jag snabbt vill bli av med de första 10 kilona och för att bli av med mitt otroligt jobbiga sötsug som sabbar för mig när jag försöker mig på metoden jag körde med förut. Sen blir jag lätt svullen av kolhydrater så de här fyra dagarna har jag verkligen känt en skillnad på hur det var innan med kolhydraterna, min mage är alltså bättre nu. Är inte svullen och sådär. Men samtidigt tänker jag att om jag äter rätta fetter och så rena produkter som möjligt, bara att jag äter en liten portion kolhydrater blir jag ju ändå mätt på lite mat och därmed håller jag mig på en bra kalorinivå. (Jag vet att pasta och sånt innehåller mkt energi, därav att jag ska äta litegrann). Alltså nu pratar jag bara lite löst om hur det skulle funka. Jag är dock bestämd på att verkligen gå inför LCHF direkt efter nyår, för jag vill inte bara testa det en vecka och sen skita i det bara för att det går segt.

    Tack för svaren om tacokryddan och det! 🙂

    Kanske inte LCHF är nåt för mig med tanke på att jag inte kan tänka mig hela mitt liv utan riktig lasagne och pizza då och då, men jag ska som sagt ändå satsa på den här dieten helhjärtat så får vi se om min kropp övertygar mig eller inte. 😉

    #74357
    Saris
    Deltagare

    LCHF (high fat) i kombination med kolhydrater brukar leda till viktuppgång 🙂 Testa du.

    #74358
    Mynlen
    Deltagare

    Läs under tiden runt på många sidor om LCHF. Då är du bättre insatt. Och matrevolutionen råder jag dig att läsa, den förklarar principen och det är nog något av det viktigaste…

    Självklart KAN du äta lasagne eller pizza nån gång. Men då går viktnedgången långsammare. och jag tror att det inte kommer att gå så fort för dig (viktnedgången menar jag) för du har svultit förr, det verkar som om kroppar behöver mer tid då att ställa om sig. Plus att du inte ska gå ner så mycket. förresten tycker jag 55 kg vid 166 cm låter ganska litet…

    Jag vill inte få bort dig från LCHF, men bara ge dig en realistiskt syn. Det är iallafall ingen snabbmethod, det hade jag också för mig i början, och då kan man bli besviken. Set det först som en sund livsstil, sen hamnar kroppen på dess ideala viktnivå..

    #74368
    bateman
    Deltagare

    Haha klart det gör, men nu menar jag inte att jag ska vräka i mig fett om jag ska äta lite kolhydrater, utan då blir det bara att jag steker med äkta smör och har i äkta grädde, creme fraiche med högsta fetthalt i mat istället för lightprodukter. Det gör ju då att jag blir mättare ändå och automatiskt äter mindre. Absolut inte äta ostskivor med smör på bara för att. 😛

    I helgen ska jag göra en gooood GI-lasagne som passar väldigt bra som LCHF-mat. Squash istället för lasagneplattor, köttfärs, grädde och ost, kryddor och krossade tomater. Den
    blir mat mätt och belåten på! 🙂

    #74362
    lchfusa
    Deltagare

    om du vill ga ner snabbt och dra ner pa kH sahar i borjan skulle jag hoppa de krossade tomaterna, de har valdigt mkt kH i sig. Man kan gora alldeles fantastiskt god kottfarssas utan. Jag brukar anvanda 1-2 msk tomatpure i stallet for att fa tomatsmaken. Tomatpure ar ocksa sott och har kH, men man anvander ju bra mkt mindre an en hel burk krossade tomater.

    Bara ett tips eftersom du verkar ha behov av att ga ner snabbt 🙂

    #74369
    bateman
    Deltagare

    Den boken ska jag absolut läsa!

    Det förstår jag. Fast det var typ 1 ½-2 år sen jag svalt ordentligt sist, sen dess har jag ätit frukost, lunch, middag, mellanmål och regelbundet.
    Det kan låta litet, och för mig var det lite med tanke på att min kropp tydligen inte är gjord för att vara så smal (stort skelett som verkligen syns vid viktnedgång, blir benig),
    men även fast jag vill ner dit igen tänker jag ändå att mitt första mål får bli 65 kg. Då känns det inte lika långt borta, och så vet jag hur viktigt det är med
    att sätta små delmål.

    Jag uppskattar dina ord, det värsta som kan hända är ju att man tror det är nån mirakellösning och att man tror att det bara är att äta som vanligt igen när man nått
    sin målvikt, men det vet jag att så är inte fallet och jag uppskattar som sagt att du ger mig en realistisk syn på det hela! 🙂

    #74370
    bateman
    Deltagare
    Quote:
    om du vill ga ner snabbt och dra ner pa kH sahar i borjan skulle jag hoppa de krossade tomaterna, de har valdigt mkt kH i sig. Man kan gora alldeles fantastiskt god kottfarssas utan. Jag brukar anvanda 1-2 msk tomatpure i stallet for att fa tomatsmaken. Tomatpure ar ocksa sott och har kH, men man anvander ju bra mkt mindre an en hel burk krossade tomater.

    Bara ett tips eftersom du verkar ha behov av att ga ner snabbt 🙂

    Jag trodde krossade tomater var okej, att det inte innehåller så mkt kolhydrater. :/ Kan dock inte tänka mig en god köttfärssås utan krossade tomater, tomatpuré
    tycker inte jag ger mkt smak alls, men tack för tipset ändå. 🙂

    #74359
    Mynlen
    Deltagare

    det är hursomhelst inte meningen att vräka i sig fett, även om många tror att man gör det vid LCHF. Men man måste ha fördelingen på (ca) 75 E% (energiprocent) fett, 20 E% proteiner och 5 E% kh. Eller 80-25-5 . Det betyder alltså att ”ost med smör” är ganska bra att äta ändå 🙂

    Hursomhelst ska man inte äta ”bara för att” .. man ska äta för att man är hungrig. Och inte heller bara för att det är tid att äta.. i princip ska man äta först när man är hungrig, men det är ju inte alltid lika lätt att leva utanför anpassade tider…. (jag måste väl laga mat på kvällen till ungen :))

    #74367
    bateman
    Deltagare

    Nej nej, det vet jag med, men just att steka i lite extra smör och sånt där menar jag som ”vräka i sig fett” :P. Eftersom jag äter mer fett än förut känns det som jag vräker i mig.
    Tycker dock det är svårt med fördelningen mellan allt. Hur vet man hur mkt som är 75 % fett, 20 % protein etc? Min fördelning på protein ser ut som innan, alltså en vanlig
    portion med t ex köttfärssås eller kycklinggryta, bara att jag lägger till mer fett liksom och det verkar ju funka skapligt.

    Haha jag tror jag uttrycker mig klumpigt i alla mina inlägg. 😛 Jag äter absolut inte om jag inte är hungrig, har aldrig gillat att göra det så för mig är det naturligt
    att äta bara när jag är hungrig. Men visst är jag fast vid det här gamla 3-timmarsregeln. Känns inte bra att kanske äta frukost kl. 12 och sen inte middag förrän 17-18.

    Quote:
    det är hursomhelst inte meningen att vräka i sig fett, även om många tror att man gör det vid LCHF. Men man måste ha fördelingen på (ca) 75 E% (energiprocent) fett, 20 E% proteiner och 5 E% kh. Eller 80-25-5 . Det betyder alltså att ”ost med smör” är ganska bra att äta ändå 🙂

    Hursomhelst ska man inte äta ”bara för att” .. man ska äta för att man är hungrig. Och inte heller bara för att det är tid att äta.. i princip ska man äta först när man är hungrig, men det är ju inte alltid lika lätt att leva utanför anpassade tider…. (jag måste väl laga mat på kvällen till ungen :))

    #74356
    Solile
    Deltagare

    Angående krossade tomater: jag tycker det är OK. Använd det om du vill! Jag har krossade tomater hemma med 6-7 KH/100gram. Helt OK i en lasagne, för du äter ju inte hela lasagnen på en gång, eller hur?

    Kör som du känner för på jul, ät det du vill, men var beredd på att du verkligen startar om på ruta ETT sen. Är du inte helt motiverad nu så kommer du har svårt för att fixa LCHF. Är bara ärlig mot dig nu. Det märks ganska väl på det du skriver att du inte är redo. Men efter nyår kanske?

    Lycka till 😉

    #74366
    bateman
    Deltagare
    Quote:
    Angående krossade tomater: jag tycker det är OK. Använd det om du vill! Jag har krossade tomater hemma med 6-7 KH/100gram. Helt OK i en lasagne, för du äter ju inte hela lasagnen på en gång, eller hur?

    Kör som du känner för på jul, ät det du vill, men var beredd på att du verkligen startar om på ruta ETT sen. Är du inte helt motiverad nu så kommer du har svårt för att fixa LCHF. Är bara ärlig mot dig nu. Det märks ganska väl på det du skriver att du inte är redo. Men efter nyår kanske?

    Lycka till 😉

    Haha nä, det gör jag icke. 😉

    Yes, det är jag medveten om. Efter gårdagens och dagens grubblerier har jag kommit fram till att jag inte är 100 % motiverad just nu, nej. Jag funderar faktiskt på att köra enligt GI-metoden istället. Om jag känner mig själv rätt, tror jag inte att jag kommer palla en lång tid utan mer kolhydrater. Däremot är ju GI uppdelad i tre faser, där de två första är LCHF, i trean ökar man försiktigt på kolhydratmängden till runt 50-60 gram om dagen. Det passar mig nog bättre att få äta åtminstone en knytnäve fullkornspasta till köttfärssåsen. Man kan väl säga att GI är en snällare variant av LCHF?

    #74355
    Solile
    Deltagare

    Nja, det vill nog inte påstå att det är. Tycker GI är lite båg faktiskt. Man kan köpa fullkornspasta med långsammare kolhydrater om man vill, men i slutändan är det ju nästan lika mycket kolhydrater som i vanlig pasta. De tas bara upp långsammare och insulinhöjningen sker långsamt under en längre period. Men funkar det för dig så kör på det! Annars är du välkommen tillbaka hit 😉

    #74365
    bateman
    Deltagare
    Quote:
    Nja, det vill nog inte påstå att det är. Tycker GI är lite båg faktiskt. Man kan köpa fullkornspasta med långsammare kolhydrater om man vill, men i slutändan är det ju nästan lika mycket kolhydrater som i vanlig pasta. De tas bara upp långsammare och insulinhöjningen sker långsamt under en längre period. Men funkar det för dig så kör på det! Annars är du välkommen tillbaka hit 😉

    Varför då? GI har ju ändå samma ”grundtanke”; dra ner ordentligt på kolhydraterna, ät mer protein, skippa lightprodukterna, socker och ät nyttigt fett.
    Körde i princip GI då jag gick ner de 31 kilona, och fick bort sötsuget, så det bör funka igen. 🙂 Annars, kommer jag tillbaka. 😉 Men jag kommer nog hänga
    här en del ändå! 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.