Fundersam

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5983
    nu eller aldrig
    Deltagare

    Är nybörjare och har läst en hel del om lchf, olika författare och i olika tidningar. Har ganska snabbt förstått att det finns lika många varianter av lchf som det finns människor. Eftersom det finns en hel del erfarenhet här så tänkte jag fråga vad ni har för erfarenhet av att i princip inte äta någon frukost. Jag dricker kaffe med en matsked kokosolja, 25g appenzeller ost med smör. Har funderat på om det kan vara den dåliga frukosten som gör att jag går ner så långsamt. Äter lunch och kvällsmat som tillsammans innehåller 60 gram protein, 3-5 gram kolh. och 80 gram fett. Detta har jag gjort i 2.5 mån. Jag äter bara ost inga andra mejerier. Några idéer och förslag?

    #91333
    toru
    Deltagare

    Spontant tycker jag det ser ut att vara lite för lite fett. Blir du verkligen mätt på den maten du beskriver? Jag ligger på samma mängd kolhydrater och proteiner (lite mer prot nu) men betydligt mer fett. I princip minst 100g till.

    #91340
    nu eller aldrig
    Deltagare

    ”Tack för svar! Läste någonstans att fettet skulle vara lite mer än protein och kolhydrater tillsammans, tyckte det lät ok eftersom det är så svårt att få i sig fettet. Jag skall nu försöka öka fettet till 180 g och se om det händer något. Har du lite idéer på hur man ökar fettet utan att få i sig för mycket protein. Det finns ju gränser för hur mycket kokosolja man kan ha i kaffet. Skönt att du inte reagerade på min dåliga frukost……………..”

    #91339
    Limp
    Deltagare

    En bra startfördelning är 75% fett, 20% proteiner och 5% kolhydrater.

    #91334
    Marcus
    Deltagare

    @nu eller aldrig 394021 wrote:

    ”Tack för svar! Läste någonstans att fettet skulle vara lite mer än protein och kolhydrater tillsammans, tyckte det lät ok eftersom det är så svårt att få i sig fettet. Jag skall nu försöka öka fettet till 180 g och se om det händer något. Har du lite idéer på hur man ökar fettet utan att få i sig för mycket protein. Det finns ju gränser för hur mycket kokosolja man kan ha i kaffet. Skönt att du inte reagerade på min dåliga frukost……………..”

    Det gäller att hitta livsmedel som är rika på fett men som samtidigt innehåller minimalt med kolhydrater, och inte så våldsamt med protein. Själv gillar jag nötter, grädde och lax. Snart kommer emellertid någon att säga åt dig att hålla dig i från mejeriprodukter och nötter, och de har säkert förslag på alternativ till dessa också. 🙂

    #91337
    Solen
    Deltagare

    Hej och välkommen hit!

    Jag dricker oftast bara kaffe med kokosolja på morgonen, mest för att jag oftast inte är hungrig när jag vaknar. Bara jag inte fuskar med kosten i övrigt så går jag ned ändå. Men vi kan vara olika.

    #91341
    nu eller aldrig
    Deltagare

    ”Jag är inte heller hungrig på morgonen, tvingar i mig ost och smör, förutom kaffet med kokosolja.
    Alla skriver att man skall äta när man är hungrig. Jag är inte hungrig, sugen och hungrig är inte samma sak. Förr åt jag när jag var sugen, nu är suget borta sedan jag började med lchf, men hunger känner jag inte. Försöker därför äta lunch och middag som alla andra gör.
    Jag tycker om nötter, paranötter är bäst. Nu sa någon att Macadamiennötter (stavas nog inte så) innehåller lika mycket kolh som paranötter 2 kolh. Jag kollade i affären 3 olika märken 3 olika kolh innehåll 3, 5 och 6 kolh. Alla var osaltade. Hur kan det vara så olika? vad skal man tro?”

    #91335
    Marcus
    Deltagare

    @nu eller aldrig 394046 wrote:

    ”Jag är inte heller hungrig på morgonen, tvingar i mig ost och smör, förutom kaffet med kokosolja.
    Alla skriver att man skall äta när man är hungrig. Jag är inte hungrig, sugen och hungrig är inte samma sak. Förr åt jag när jag var sugen, nu är suget borta sedan jag började med lchf, men hunger känner jag inte. Försöker därför äta lunch och middag som alla andra gör.
    Jag tycker om nötter, paranötter är bäst. Nu sa någon att Macadamiennötter (stavas nog inte så) innehåller lika mycket kolh som paranötter 2 kolh. Jag kollade i affären 3 olika märken 3 olika kolh innehåll 3, 5 och 6 kolh. Alla var osaltade. Hur kan det vara så olika? vad skal man tro?”

    Om jag inte minns fel så är det paranötter och macadamianötter som innehåller minst kolhydrater. Dessutom är speciellt macadamianöten väldigt fet, och det blir därför liten mängd kolhydrater i förhållande till energimänden. Jag har ingen vettig förklaring på de olika märkningarna rent spontant, men jag tror att det diskuterats, och förklarats här tidigare. Men det var nog över ett år sedan, ska se om jag hittar tråden.

    #91342
    nu eller aldrig
    Deltagare

    ”vore intressant att läsa om det. Har en tendens att fastna i sådant som jag inte logiskt kan få förklarat. När jag läser i de olika ämnena här så ser jag att många räknar kalorier. Trodde från början att man skulle slippa det men förstår att så inte är fallet. Hur räknar jag ut hur många kalorier jag behöver. Finns det något enkelt sätt?”

    #91336
    Daquiri
    Deltagare

    Ja, LCHF är inte det enklaste. I en och samma artikel kan det stå att man ska undvika mejeriprodukter samtidigt som man kan äta en creme fraichesås till laxen. Är inte creme fraiche en mejeriprodukt? Den ena räknar inte kalorier och menar att det är rätt. Andra räknar på allt. Även om jag äter LCHF sen februari har jag inte greppat allt. Förutom kalorier och mejeriprodukter menar också vissa att man ska äta fett men ändå inte. Det är svårt att få fram vilket fett man egentligen ska äta för samtidigt ska man inte äta kalorier! Inte det enklaste. Jag läser på så gott jag kan och sen kör efter eget huvud. För min del tror jag att jag äter för mycket grönsaker tex.

    #91338
    Slacktivisten
    Deltagare

    Alltså, folk har krånglat till LCHF å det grövsta och sprider sina egna idéer om vad det är. Tragiskt. Det är egentligen inte svårare än att äta normalt med kött/fisk/fågel, skära bort de mesta av kolhydraterna och komplettera med fett tills man precis är mätt. Det är bara när det inte verkar fundera som man får börja räkna på saker och prova borttagning av vissa livsmedel. Det är heller ingen snabbantarmetod, 0,5-0,7 kg/veckan är typiskt på LCHF. Håller man sig till regeln ovan hamnar Skaldemans ratio över 1 i stort av sig självt och man blir mätt trots ett mindre kaloriunderskott.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.