Fuska en två dagar i veckan?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #175
    Klarabella89
    Deltagare

    Kan man fuska lite en två dagar? Då jag inte är hemma och har lite svårt att inte äta kolhydrater de dagarna är det någon fara att göra de då? Och kanske lite godis någon dag eller ska man alltid äta lite kolhydrater och mycket fett alla dagarna? Förstör man allt om man skulle fuska bara två dagar?

    #7225
    castru
    Deltagare

    Nej vad jag har förstått det som så vore det att rubba balansen. 1-2 i veckan är speciellt mycket om man ska låta kroppen vänja sig vid fet mat. Jag vågar knappt fuska 1 gång i månaden nu. Även om jag inte har hållit på så länge.

    #7222
    Roddan
    Deltagare

    Nej om man fuskar syns det direkt på vägen eller så händer det inget alls.
    Försökt kämpa på. Lycka till

    #7220
    cathrine
    Deltagare

    Det är individuellt det är inte svart /vitt om man fuskar engång så är det kört.
    Mycket har också med åldern mm. att göra. Om du fuskar en gång och äter massa kolh. Den dagen-2 dagar jaaa då kan man vänta sig ett stopp i viktnedgången. Man behöver ju inte äta en påse godis det brukar räcka med ngra om man riktigt sugen, sen kan man lägga bort dem så märkerman att de gick ju bra 😀 Det kan vara svårt för vissa att sluta helt med godiset om man ätit det i många år då är det bättre att ta 1 gång men då ngra. Om man förbjuder ngt kan det hända (som för mig)då kastar man sig på det och äter massa efter att man inte orkar mera säga emot. Så hände det för mig före jag började LCHF….Nu har jag inget sug på ngt sött alls, tar mig en bit choklad (70%)ibland. Suget försvinnner med tiden 🙂

    #7228
    agnetasch
    Deltagare

    Det tar ju några dagar att komma i ketos o äter man mycket kh avbryter man ju den processen o man får börja om från början (med den äckliga tredje dagen om o om igen) Men står man ut med den berg-och-dalbanan är det OK att fuska.

    #7219
    cathrine
    Deltagare

    Detta skrev Mikaelj ifokus:
    Ketos betyder enbart att kroppen själv tillverkar energin som behövs, när man inte äter kolhydrater. Energin bildas från fett och protein och kallas för ketonkroppar. Gränsen för mängden ligger kring 100-150g kolhydrater/dygn, så ju mindre mängd kolhydrater du äter, desto mer måste kroppen använda sig av fett för tillverkning av ketonkroppar.
    Hos vissa, men långt ifrån alla, ger urinmätsticker utslag på ketoner i urinen. I själva verket försvinner det överskottet hos de flesta efter ett tag när kroppen ställer in produktionen till precis så mycket som behövs.

    Du är alltså, förutsatt att du inte äter (några större mängder) kolhydrater, konstant i ketos. Man ”trillar inte ur ketos” för att man äter kolhydrater, mer än tillfälligt. Så fort de är förbrukade återgår kroppen till att använda fett som energi.
    Tillståndet ketos är alltså en konsekvens av att inte äta kolhydrater, och är för övrigt ett helt naturligt tillstånd för kroppen som faktiskt inträffar, i begränsad utsträckning, varje natt!
    Kolhydraterna påverkar insulinnivån vilket gör att fettcellerna inte tillåts att frigöra energi. Du blir hungrig trots att du åt nyligen.

    Ketos är muskelbesparande, om än marginellt: tack vare ett reducerat glukosbehov (minst/”bäst” ju mindre kolhydrater du äter) kommer kroppen inte behöva bryta ned muskelprotein för att frigöra glukos. Det är en effekt många märker i form av att de inte längre blir hungriga av träning, utan ofta snarare tvärtom.

    #7224
    castru
    Deltagare

    Bra att veta, tack! 🙂

    #7227
    agnetasch
    Deltagare

    Kostdoktorn tar också upp det intressanta ämnet ketos på Kolhydrater iFocus:
    ”I ketos är man så länge man inte får i sig tillräckligt med kolhydrater för att hjärnan mm skall kunna drivas på detta. Då är man nästan helt fettdriven. Man bränner naturligtvis fett även ur ketos men då kommer en signifikant andel av energin från kolhydrater. Man behöver inte vara i ständig ketos för att kunna gå ner i vikt, det är bara ett tecken på att man ätit myket strikt LC sista dagarna. Sålunda behöver man knappast oroa sig om man går ”ur” ketos ibland.
    Sammanfattningsvis är ketos ofarligt (men för vissa kanske lätt obehagligt) tecken på att man ätit mycket lite kolhydrater sista dagarna”

    Du kan alltså ”fuska” o ändå gå ner i vikt men hur mår du av att gå in i ketosen. Det är tydligen individuellt. Själv mår jag pyton. Hur mår ni andra?

    #7223
    castru
    Deltagare

    Jag har inte märkt någon större skillnad sen jag började för 1.5 vecka sedan. Är jag kanske inte där ännu?

    #7226
    agnetasch
    Deltagare

    Min mun blir torr o får en konstig metallsmak. Tredje dagen efter en ”fett-start” fryser jag, blir yr o känner mig förkyld, ungefär som när man fastar.Det är min personliga erfarenhet av att komma i ketos o den blir inte bättre hur många gånger jag än startar.Men, det är ju individuellt, en del kanske inte ens känner av det överhuvudtaget.

    #7221
    Roddan
    Deltagare

    Jag håller fullständigt med vad det gäller metallsmaken men jag har i morgon kört strikt LCHF i fem veckor går in på min sjätte vecka efter ca 1-2 veckor uppkomden minst sagt obehagliga metallsmaken men den går tack o lov över. Jag har inte känt av den dom senaste veckorna.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.